Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 17 | 1 | 96-109

Article title

The “Illusion” of Social Research/ Action. Reflections on Neo-Colonial Pedagogy

Content

Title variants

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
In the text, the author demonstrated that regardless of the prevailing regime, the State, by relying on separate laws for people with disabilities (or any other minority group), has created and continues to create colonies of sorts. In the first part of the article, the author presented the difference between postcolonialism and neo-colonialism in relation to people with disabilities and in Disability Studies. Afterward, he highlighted the illusory nature of research and, above all, educational activities in favor of people with disabilities. He argues that in the case of this group of people, we are dealing with neo-colonial pedagogy rather than a postcolonial one.

Year

Volume

17

Issue

1

Pages

96-109

Physical description

Dates

published
2021-02-08

Contributors

  • Kazimierz Wielki University, Poland

References

  • Ashcroft, Bill. 1989. “Introduction.” P. 1 in The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-Colonial Literatures, edited by B. Ashcroft, G. Griffiths, and H. Tiffin. London: Routledge.
  • Barnes, Colin. 2003. “Disability Studies: What’s the Point?” Retrieved July 17, 2019 https://disability-studies.leeds.ac.uk/wp-content/uploads/sites/40/library/Barnes-Whats-the-point.pdf
  • Barnes, Colin and Geof Mercer. 2008. Niepełnosprawność [Disability]. Warsaw: Wydawnictwo Sic!
  • Barnes, Colin, Mike Oliver, and Len Barton, eds. 2002. Disability Studies Today. Bodmin: Polity Press.
  • Ben-Ari, Eyal. 1999. “Colonialism, Anthropology and the Politics of Professionalization. An Argumentative Afterword.” Pp. 382- 409 in Anthropology and Colonialism in Asia nad Oceania, edited by J. van Bremen and A. Shimizu. Hong Kong: Psychology Press.
  • Berger, Peter L. 1988. Zaproszenie do socjologii [Invitation to Sociology]. Warsaw: Wydawnictwo PWN.
  • Bishop, Russell. 2009aupapa Māori. Przezwyciężyć noeokolonializm w badaniach społecznych [Freeing Ourselves from Neocolonial Domination in Research: A Kaupapa Māori Approach to Creating Knowledge].” Pp. 162-207 in Metody badań jakościowych [The Handbook of Qualitative Research], edited by N. K. Denzin and Y. S. Lincoln. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Borowska-Beszta, Beata. 2016. “Wkład antropologii kulturowej w studia nad niepełnosprawnością [Contribution of Cultural Anthropology to the Study of Disability].” Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 15/2016:15-41.
  • Canguilhem, Georges. 2000. Normalne i patologiczne [The Normal and the Pathological]. Gdansk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
  • Caulfield, Mina Davis. 1972. “Culture and Imperialism: Proposing a New Dialectic.” Pp. 182-212 in Reinventing Anthropology, edited by D. Hymes. New York: Pantheon Books.
  • Chomsky, Noam. 2008. Interwencje [Interventions]. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
  • Chomsky, Noam. 2018. Siła i opinia [Force and Opinion]. Warsaw: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
  • Crozier, Brian. 1964. Neo-Colonialism. A Background Book. London: Bodley Head.
  • Domańska, Ewa. 2008. “Badania postkolonialne [Postcolonial Research].” Pp. 157-165 in Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne [Postcolonial Theory: A Critical Introduction], edited by L. Gandhi. Poznan: Wydawnictwo Poznańskie.
  • Elzenberg, Henryk. 1994. Kłopot z istnieniem [Trouble with Existence]. Cracow: Wydawnictwo Znak.
  • Foucault, Michel. 1987. Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu [History of Madness in the Classical Age]. Warsaw: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Foucault, Michel. 2006. Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych [The Order of Things: An Archaeology of the Human Sciences]. Gdansk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
  • Frankfurt, Harry Gordon. 2005. On Bullshit. Princeton: Princeton University Press. Retrieved January 02, 2021 http://www2.csudh.edu/ccauthen/576f12/frankfurt__harry_-_on_bullshit.pdf
  • Gajdzica, Zenon. 2013. Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej [A Man with a Disability in a Public Space Reserve]. Cracow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Gandhi, Leela, ed. 2008. Teoria postkolonialna: wprowadzenie krytyczne [Postcolonial Theory: A Critical Introduction]. Poznan: Wydawnictwo Poznańskie.
  • Goffman, Erving. 2011. Relacje w przestrzeni publicznej. Mikrostudia porządku publicznego [Relations in Public. Microstudies of the Public Order]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Grążawski, Mariusz. 2011. “Wychowanie do demokracji przez działalność samorządu uczniowskiego [Education to Democracy through the Activity of Student Government].” Pp. 29-36 in Samorządność wczoraj i dziś. Wychowanie do społeczeństwa obywatelskiego [Self-Management Yesterday and Today. Education for a Civil Society], edited by A. Murzyn. Cracow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Huntington, Samuel P. 2007. Zderzenie cywilizacji [The Clash of Civilizations]. Warsaw: Muza.
  • Jabłoński, Maciej. 2016. “Rezerwaty i przestrzenie włączające w przestrzeni rzeczywistości szkolnej [Reserves and Inclusive Spaces in the Area of School Reality].” Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22(1/2016):74-97.
  • Jabłoński, Maciej. 2018. Jakość życia mężczyzn z niepełnosprawnością intelektualną. Badanie w działaniu [Quality of Life for Men with Intellectual Disabilities. Study in Action]. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Jacoby, Russell. 1995. “Marginal Returns: The Trouble with Post-Colonial Theory.” Lingua Franca September/October:30-37.
  • Kamiński, Aleksander. 1965. Samorząd młodzieży jako metoda wychowawcza [Youth Government as an Educational Method]. Warsaw: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
  • Kennedy, Dane. 2014. Dekolonizacja. Krótkie wprowadzenie [Decolonization. A Very Short Introduction]. Lodz: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Kosek-Nita, Bogumiła and Danuta Raś. 2000. Kontakty z ludźmi innymi jako problem opieki, wychowania i resocjalizacji [Contacts with Different People as a Problem of Care, Education, and Rehabilitation]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Kościelska, Małgorzata. 1995. Oblicza upośledzenia [Faces of Disability]. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kotarbiński, Tadeusz. 1976. Medytacje o życiu godziwym [Meditations on a Decent Life]. Warsaw: Wiedza Powszechna.
  • Kowalik, Stanisław. 2012. “Pomoc w dochodzeniu i utrzymaniu własnej dorosłości przez osoby niepełnosprawne [Assistance in Achieving and Maintaining Own Adulthood by Disabled People].” Pp. 35-46 in Niepełnośprawność w zwierciadle dorosłości [Disability in the Mirror of Adulthood], edited by R. Kijak. Cracow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Krzemińska, Dorota. 2012. Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną [Language and Everyday Discourse of People with Intellectual Disabilities]. Cracow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Krzemińska, Dorota. 2019. Być parą z niepełnosprawnością intelektualną. Studium mikroetnograficzne w kontekście teorii postkolonialnej Homiego K. Bhabhy [To Be a Couple with an Intellectual Disability. A Microethnographic Study in the Context of Homi K. Bhabha’s Postcolonial Theory]. Cracow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Loomba, Ania. 2005. Colonialism/Postcolonialism, 2nd ed. London, New York: Routledge.
  • Loomba, Ania. 2011. Kolonializm/postkolonializm [Colonialism/ Postcolonialism]. Poznan: Wydawnictwo Poznańskie.
  • Malendowski, Włodzimierz. 2000. “System kolonialny, dekolonizacja, neokolonializm [Colonial System, Decolonization, Neocolonialism].” Pp. 289-306 in Stosunki międzynarodowe [International Relations], edited by W. Malendowski and C. Mojsiewicz. Wroclaw: Atla 2.
  • Misiarz-Filipek, Sabina. 2015. “Przemoc symboliczna w powieści ‘Szum’ Magdaleny Tulli [ Symbolic V iolence i n t he N ovel ‘Szum’ by Magdalena Tulli].” Pp. 10-18 in Powrót przemocy [The Return of Violence], edited by A. Stańczak et al. Lublin: Firma Handlowo-Usługowa „PANDORA” Anna Panek.
  • Ngũgĩwa, Thiong’o. 1986. Decolonising the Mind. The Politics of Language in African Literature. London: James Currey.
  • Nowak, Piotr. 2014. “Edytorial [Editorial].” Kronos 4:4-5.
  • Pels, Peter. 1997. “The Anthropology of Colonialism: Culture, History, and the Emergence of Western Governmentality.” Annual Review of Anthropology 26:163-183.
  • Podgórska-Jachnik, Dorota. 2016. “Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej [Disability Studies and the Inclusive Movement in Society as Contexts of Inclusive Education].” Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych 22(1/2016):14-37.
  • Radziewicz, Julian. 1985. Równi wśród równych, czyli o samorządzie uczniowskim [Equals among Equals-About the Student Government]. Warsaw: Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia.
  • Rzeźnicka-Krupa, Jolanta. 2009. Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne [Disability and the Social World. Methodological Sketches]. Cracow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Seth, Sanjay, Leela Gandhi, and Michael Dutton. 1998. “Postcolonial Studies: A Beginning...” Postcolonial Studies 1(1):7-11.
  • Songin-Mokrzan, Marta. 2014. Zwrot ku zaangażowaniu. Strategie konstruowania nowej tożsamości antropologii [A Turn towards Involvement. Strategies for Constructing a New Identity of Anthropology]. Lodz, Wroclaw: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
  • Śliwerski, Bogusław. 2011. “Niezdolność uspołecznienia polskiej oświaty w okresie dwudziestolecia III RP [Inability to Socialize Polish Education in the Twenty Years of the Third Polish Republic].” Pp. 9-27 in Samorządność wczoraj i dziś. Wychowanie do społeczeństwa obywatelskiego [Self-Management Yesterday and Today. Education for a Civil Society], edited by A. Murzyn. Cracow: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Wlazło, Marcin. 2014. “Prekariat i niepełnosprawność – o tymczasowości i niepewności edukacji, rehabilitacji, pracy i życia [The Precariat and Disability-About the Temporality and Uncertainty of Education, Rehabilitation, Work, and Life].” Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej 6/2014:33-47.
  • Young, Robert J. C. 2012. Postkolonializm [Postcolonialism]. Cracow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Zakrzewska-Manterys, Elżbieta. 2010. Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa [Mentally Handicapped. Beyond Humanity]. Warsaw: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Żółkowska, Teresa. 2010. “Od medyczno-przedmiotowych do humanistyczno-podmiotowych koncepcji niepełnosprawności [From Medico-Objective to Humanistic-Subjective Concepts of Disability].” In Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji [A Student with Special Needs in the Area of the Modern Education System], edited by Z. Janiszewska-Nieścioruk. Zielona Gora: Oficyna Wydawnicza UZ.
  • Žižek, Slavoj. 2010 Przemoc. Sześć spojrzeń z ukosa [Violence. Six Sideways Reflections]. Warsaw: Muza.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1733-8077_17_1_7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.