Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 16 | 97-111

Article title

Wytwarzanie wartości ekonomiczno-społecznej a zmiany obowiązującego sposobu gospodarowania

Content

Title variants

EN
Creating Socio-Economic Value and Changes in Model of Business

Languages of publication

Abstracts

EN
The article presents the idea that the maximisation of profit seems not to be the most important goal for contemporary enterprises. The author – basing on literature and empirical research – tries to indicate those activities undertaken by enterprises in the interest of the local community that have an impact not only on building managers' mental well-being and quality of life. They are also different kinds of CSR activities, but they could also be considered as proof of changing the economic model. The article ends with conclusions in which the author tries to answer the following question: what kind of profit could bring about the realisation of that new model.

Year

Volume

16

Pages

97-111

Physical description

Dates

published
2013

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

References

  • Anam L., E. Szul-Skjoedkrona, E. Zamościńska, Jak zyskać na odpowiedzialności? CSR w strategiach spółek giełdowych. Przewodnik dla CEO i executives, CSRinfo, Warszawa 2012.
  • Bachnik K., Kultura organizacyjna a wdrażanie inicjatyw z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
  • Chmielak A., Trwałość rozwoju a zadowolenie z życia [w:] Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesności, red. Fiedor B., Hockuba Z., PTE, Warszawa 2009.
  • Drucker P., Zarządzanie organizacją pozarządową, Fundusz Współpracy, Warszawa 1995.
  • Dymowski J., Problematyka mierzenia opłacalności działań społecznie odpowiedzialnych [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
  • Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, PWN, Warszawa 1999.
  • Ferretti M., Kryzys finansowy a odpowiedzialność społeczna w Polsce [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
  • Fiedor B., Kryzys gospodarczy, a kryzys ekonomii jako nauki, „Ekonomista” 2010, nr 4.
  • Gasiński T., G. Piskalski, Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2009.
  • Greszta M., Oczekiwania społeczne zmieniają zachowanie firm w Polsce [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review Polska” 2008.
  • Hambrick D.C., P.A. Mason, Upper Echelons: The Organization as a Reflection of Its Top Managers, „Academy of Management Review” 1984, nr 9.
  • http://ksiegarnia.pwn.pl/kategoria/129747/etyka.html?sort=1
  • Hull Z., Społeczne uwarunkowania i filozoficzne podstawy rozwoju zrównoważonego [w:] Edukacja, Tradycje, Rzeczywistość, Przyszłość. Materiały pokongresowe I Zachodniopomorskiego Kongresu Edukacyjnego, red. Plewka Cz., CDiDN, Szczecin 2005.
  • Johnson R.A., D.W. Wichern, Applied Multivariate Statistical Analysis, 2nd ed., Prentice Hall, Englewood Cliffs , New Jersey, 1988.
  • Kampanie społeczne, http://www.kampaniespoleczne.pl/
  • Klimczak B., Trudne związki katolickiej nauki społecznej i ekonomii, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2012, nr 1.
  • Kołodko G., Neoliberalizm i światowy kryzys gospodarczy, „Ekonomista” 2010/1.
  • Kornevall C., Zrównoważony rozwój: szansa dla środowiska, wyzwania dla biznesu [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review Polska” 2008.
  • Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1982.
  • Lubin D.A., D.C. Esty, Imperatyw zrównoważonego rozwoju, „Harvard Business Review Polska” 2012, nr 109.
  • Masztalerz M., Wartość jako nadrzędny cel działalności przedsiębiorstwa [w:] Gospodarka – rynek – przedsiębiorstwo. Uwarunkowanie rozwoju i zasady funkcjonowania, red. M. Sławińska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008.
  • Michalik M., Szkice o kryteriach moralnych, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980.
  • Monin B., Czyż nie dobija się koni? CEO nr 12/2008.
  • Mrówka R., Nowa Gospodarka a CSR [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa 2012, s. 32-43.
  • Porter M., F.L. Reinhardt, Strategiczne podejście do klimatu, „Harvard Business Review Polska” 2008, nr 1.
  • Pałamarz K., Batalia o zaangażowanego pracownika, „Harvard Business Review Polska” 2007, nr 6.
  • Penc J., Kreatywne kierowanie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2000.
  • Pindelski M., CSR na styku organizacji i klienta – odpowiedzialność społeczna sprzedaży [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
  • Pohle G., J. Hittner, Attaining Sustainable Growth Through Corporate Social Responsibility, IBM Global Business Service 2008, http://www-935.ibm.com/services/au/gbs/pdf/csr_re.pdf
  • Porter M., M. Kramer, Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, „Harvard Business Review Polska” 2011, nr 99.
  • Poziom życia w Polsce i krajach Unii Europejskiej, red. A. Zeliaś, PWE, Warszawa 2004.
  • Rabiej P., Czas na strategię CSR [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review Polska” 2008.
  • Radomska A., J. Sosnowska, Bank przyjazny matkom [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do Harvard Business Review, 2008.
  • Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r.
  • Schwartz T., Zarządzaj swoją energią, a nie czasem, „Harvard Business Review Polska” 2007, nr 12.
  • Sedláček T., Ekonomia dobra i zła, Studio Emka, Warszawa 2012.
  • Skousen M., Narodziny współczesnej ekonomii, Fijorr Publishing, Warszawa 2012.
  • Stachowicz-Stanusch A., Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Helion, Gliwice 2007.
  • Strelau J., Temperament, osobowość, działanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.
  • Strohter J., Diversity Boom for Staff and Customers, „Customer First”, vol. 7/2007.
  • Stryczek J., To nie korporacja niszczy człowieka. Niszczy zgoda na wygodne, otyłe życie, rozmowa wyemitowana w rozgłośni radiowej TokFm (rozm. K. Głowacka), http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,102433,13253959,Ks__Stryczek__To_nie_korporacja_niszczy_czlowieka_.html#BoxSlotIIMT
  • Sztumska B., J. Sztumski, Człowiek w świecie wartości, Gnome, Katowice 2002.
  • Szumniak-Samolej J., Druga generacja społecznej odpowiedzialności biznesu [w:] Społeczna odpowiedzialność w nowej gospodarce, red. P. Płoszajski, OpenLinks, Warszawa, 2012.
  • Tatarkiewicz W., O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa 1986.
  • Tatarkiewicz W., O szczęściu, PWN, Warszawa 1985.
  • Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wrocław 1982.
  • von Mises L., Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Instytut Ludviga von Misesa, Warszawa 2011.
  • Walędzińska M., Kompania Piwowarska walczy z wykluczeniem społecznym [w:] Odpowiedzialny Biznes, Suplement do „Harward Business Review” 2008.
  • Warunki i jakość życia Polaków, red. J. Czapiński, T. Panek, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2011.
  • Wojtyna A., Współczesna ekonomia – kontynuacja czy poszukiwanie nowego paradygmatu? [w:] Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesności, red. B. Fiedor, Z. Hockuba, PTE, Warszawa 2009.
  • Zieleniewski J., Organizacja zespołów ludzkich, wyd. IV, PWN, Warszawa 1978.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
20311598

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1899-2226_16_06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.