Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2014 | 17 | 3 | 91-101

Article title

Transformacja wartości a postawy przedsiębiorcze Polaków

Authors

Content

Title variants

EN
The Transition of Values and Entrepreneurial Attitudes of the Poles

Languages of publication

Abstracts

EN
Poland’s transformation occurs in individuals’ attitudes and behaviour. Several years ago, the entrepreneur in Poland was associated with corruption and border-line legal activities. Today, many entrepreneurs are looked upon as positive role models. Social acceptance of entrepreneurial attitudes in Poland is growing. Increased susceptibility to entrepreneurial behaviour in a society will increase the rate at which new businesses are established, enhancing market dynamics, and accelerating innovative changes. But in Poland entrepreneurs are not seen as a positive example, unlike in the United States. Willingness to take risks, self-expression and independence are not met with social acceptance, especially if rewarded with high incomes. The research undertaken by the author is aimed at analysing the essence of entrepreneurial attitudes and changes in the social acceptance of entrepreneurial behaviour.

Year

Volume

17

Issue

3

Pages

91-101

Physical description

Dates

published
2014

Contributors

  • Uniwersytet w Białymstoku, Katedra Ekonomii Politycznej

References

  • Bal-Woźniak T., Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne, PWE, Warszawa 2012.
  • Entrepreneurship in the EU and beyond, Country Report Poland, Flash Eurobarometer 354, TNS Political & Social, European Commision, 2012.
  • Entrepreneurship in the EU and beyond. A Survey in the EU, EFTA Countries, Croatia, Turkey, the US, Japan, South Korea and China. Analytical Report, Flash Eurobarometer 283, The Gallup Organization 2010.
  • GEM. Polska. Raport, PARP, Warszawa 2013.
  • Global Entrepreneurship Monitor, 2014; baza danych: http://www.gemconsortium.org/keyindicators
  • Inglehart R.F., Welzel Ch., Changing Mass Priorities: The Link between Modernization and Democracy, „Perspectives on Politics” 2010, Vol. 8, No. 2.
  • Inglehart R.F., Welzel Ch., Modernization, Cultural Change and Democracy. The Human Development Sequence, Cambridge University Press 2005.
  • Inglehart R.F., Welzel Ch., The WVS Cultural Map of the World, 2010, http://www.worldvaluessurvey.org/wvs/articles/folder_published/article_base_54
  • Jasińska-Kania A., Między rygoryzmem a permisywnością: przemiany moralności w Polsce i Europie [w:] Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, red. A. Jasińska-Kania, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2012.
  • Jasińska-Kania A., Zmiany wartości Polaków a procesy transformacji, europeizacji i globalizacji [w:] Wartości i zmiany. Przemiany postaw Polaków w jednoczącej się Europie, red. A. Jasińska-Kania, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2012.
  • Jones G., R.D. Wadhwani, Schumpeter’s Plea: Rediscovering History and Relevance in the Study of Entrepreneurship, HBS Working Papers Collection, No.2, 2006.
  • Knudsen T., R. Swedberg, Capitalist Entrepreneurship: Making Profit through the Unmaking of Economic Orders, “Capitalism and Society” 2009, Vol. 4, issue 2.
  • Koralewicz J., M. Ziółkowski, Mentalność Polaków. Sposoby myślenia o polityce, gospodarce i życiu społecznym 1988-2000, Wyd. Nauk. Scholar, Collegium Civitas Press, Warszawa 2003.
  • Kwarciak K., Psychologiczne wyznaczniki skutecznego przedsiębiorcy [w:] Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu, red. S.A. Witkowski, tom VI, Wyd. UW, Wrocław 2003.
  • Manic S., “Puzzle” of Entrepreneurship: Some Methodological Perplexities, „Economic Themes” 2009, Vol. XLVII, No. 4.
  • Mccaffrey M., Entrepreneurship, Economic Evolution, and the End of Capitalism: Reconsidering Schumpeter’s Thesis, „The Quarterly Journal of Austrian Economics” 2009, Vol. 12, No. 4.
  • Mises L. von, Ludzkie działanie, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa 2007.
  • Nassif V.M.J., A.N. Ghobril, N.S. de Silva, Understanding the Entrepreneurial Process: a Dynamic Approach, „Brazilian Administration Review” 2010, Vol. 7, No. 2.
  • Nikolova E., D. Simroth, Does Cultural Diversity Help or Hinder Entrepreneurs? Evidence from Eastern Europe and Central Asia, EBRD Working Paper No. 158, 2013.
  • Polacy o gospodarce wolnorynkowej, Komunikat z badań CBOS, nr 31, Warszawa 2014; http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_031_14.PDF
  • Sobel R.S., N. Dutta, S. Roy, Does Cultural Diversity Increase the Rate of Entrepreneurship?, „Review Austrian Economics” 2010, Vol. 23.
  • Szomburg J., Wartości lekarstwem dla Polski [w:] System wartości i norm społecznych podstawą rozwoju Polski, IBnGN, Gdańsk 2005.
  • Winiecki J., Transformacja postkomunistyczna. Studium przypadku zmian instytucjonalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2012.
  • Witkowski S.A., Psychologiczne predyktory przedsiębiorczości [w:] Innowacyjna przedsiębiorczość. Teorie, badania, zastosowania praktyczne, perspektywa psychologiczna, red. A. Strzałecki, Academica Wyd. SWPS, Warszawa 2011.
  • World Values Survey Wave 6: 2010-2014; http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp
  • Zmiany strukturalne grup podmiotów gospodarki narodowej w rejestrze REGON, GUS, Warszawa z lat 1996-2014.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
20311672

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_1899-2226_17_3_08
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.