Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 6 | 1 | 64-75

Article title

Pedagogika resocjalizacyjna – w kierunku twórczej resocjalizacji

Content

Title variants

Pedagogika resocjalizacyjna – w kierunku twórczej resocjalizacji

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł omawia podstawowe zagadnienia twórczej resocjalizacji na tle klasycznej pedagogiki resocjalizacyjnej. Autor przedstawia koncepcje teoretyczne będące źródłem zarówno klasycznej pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i twórczej resocjalizacji. Opisał także destygmatyzującą istotę oddziaływań metod twórczej resocjalizacji w kontekście stygmatyzującej metodyki preferowanej przez tradycyjną pedagogikę resocjalizacyjną.
EN
The article discusses the basic issues of Creative Social Rehabilitation against Classical Pedagogy of Social Rehabilitation. The author presents the theoretical concepts that are the roots of both Classical Pedagogy of Social Rehabilitation and Creative Social Rehabilitation. He also describes the destigmatizing essence of the effects of Creative Social Rehabilitation in the context of the stigmatizing methodology preferred by traditional Pedagogy of Social Rehabilitation.

Year

Volume

6

Issue

1

Pages

64-75

Physical description

Dates

published
2018-06-30

Contributors

  • Katedra Pedagogiki Specjalnej, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku

References

  • Ambrozik W. (2016) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Czapów C. (1978) Wychowanie resocjalizujące, Warszawa, PWN.
  • Czapów C., Jedlewski S. (1971) Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa, PWN.
  • Goffman E. (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, tłum. J. Tokarska-Bakir, A. Dzierżyńska, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Konopczyński M. (1996) Twórcza resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Editions Spotkania, MEN.
  • Konopczyński M. (2006) Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Konopczyński M. (2013) Kryzys resocjalizacji, (czy)li sukces działań pozornych, Warszawa, Wydawnictwo Pedagogium.
  • Konopczyński M. (2014) Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Konopnicki J. (1972) Niedostosowanie społeczne, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Malewski A. (1964) O zastosowaniach teorii zachowania, Warszawa, PWN.
  • Nęcka E. (2005) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
  • Pospiszyl K. (1998) Resocjalizacja, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Pytka L. (2005) Pedagogika Resocjalizacyjna, Warszawa, Wydawnictwo WSPS.
  • Sobczak S. (2000) Celowość wychowania, Warszawa, Wydawnictwo Navo.
  • Śliwerski B. (1998) Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Urban B. (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2450-4491_06_07
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.