Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 13 | 2 | 25-47

Article title

Action professionnelle et pensée transformation

Content

Title variants

EN
Professional Action and “Transformation Thinking”
PL
Działanie profesjonalne i koncept „myśląc transformacje”

Languages of publication

Abstracts

PL
Międzynarodowe tendencje w kierunku profesjonalizacji „poprzez” i „w” nauczaniu na poziomie wyższym przyspieszyły pojawienie się procesu kształcenia profesjonalnego, które nie zadowala się przygotowaniem przesłane do przewidywanego działania profesjonalnego, ale wprost przygotowuje do tego działania. W szczególności zaś do myślenia profesjonalnego, które odnosi się zarówno do procesów transformacji, jak też samo nią jest. Rozwijając w tym artykule koncept „transfromacje”, omawiamy liczne wymiary tego „myślenia”. Analizujemy m.in.: – myślenie o odziaływaniu na drugiego ujmowane jako oddziaływanie na jego aktywność; – myślenie o oddziaływaniu na aktywność drugiego ujmowane jest w kategoriach wzajemnego powiązania (couplage) między podmiotem działającym i aktywnością podmiotu, wobec którego skierowane jest oddziaływanie; – myślenie o tym, że oddziaływanie na drugiego jest również oddziaływaniem na uprzednią dynamikę aktywności podmiotu, wobec którego oddziałujemy; – myślenie o tym, że oddziaływanie na aktywność drugiego stanowi konstruowanie sytuacji działania; – oddziaływanie na aktywność drugiego jest także transformacją swego postępowania w trakcie działania; – oddziaływanie na aktywność drugiego jest też gotowością na wyodrębnienie transformacji intencjonalnych i transformacji dokonanych/zrealizowanych; – zaangażowanie w badania nad swym postępowaniem profesjonalnym jest także transformacją siebie.
EN
The goal of action is always the goal of transformation of the world. At the same time, at the different stages of its development, an action is always in transformation. Undertaking research or thinking about the action in progress adds a complementary transformation. This text describes the different transformations co-present within the action, and their consequences for the use of transformation as a paradigm for thinking about the different actions in which professional and social actors are simultaneously engaged.
FR
Une visée d’action est toujours une visée de transformation du monde. En même temps, aux différentes étapes de son développement une action est toujours en transformation. Engager une recherche ou une pensée à propos de l’action en cours ajoute une transformation complémentaire. Ce texte décrit les différentes transformations co-présentes au sein de l’action, et leurs conséquences sur l’usage de la transformation comme paradigme pour penser les différentes actions dans lesquelles se trouvent simultanément engagés des acteurs professionnels et sociaux.

Keywords

Year

Volume

13

Issue

2

Pages

25-47

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Conservatoire National des Arts et Métiers et Chaire Unesco – ICP, Paris, France

References

  • Astier P. (2003) La fonction situante de l’activité « Recherche et Formation », n° 42 : 87–98, https://www.persee.fr/doc/refor_0988-1824_2003_num_42_1_1828
  • Barbier J.-M. (1991) Elaboration de projet et planification, Paris, Presses Universitaires de France.
  • Barbier J.-M. (2017) Vocabulaire d’analyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires, Paris, Presses Universitaires de France.
  • Barbier J.-M., Durand M. (dir.) (2017) Encyclopédie ďanalyse des activités, Paris, Presses Universitaires de France.
  • Bertaux. D. (2015) Le care comme partie émergée de la production de la vie, « Revue des Sciences Sociales», n° 52 : 118–128, https://journals.openedition.org/revss/3257
  • Berthoz A. (2008) Physiologie de la perception et de l’action, « Annuaire du Collège de France », n° 108 : 303–327, https://journals.openedition.org/annuaire-cdf/314
  • Canguilhelm G. (1966) Le normal et le pathologique, Paris, Presses Universitaires de France.
  • Clot Y. (2006) La fonction psychologique du travail, Paris, Presses Universitaires de France.
  • Dewey J. (1993) Logique. La théorie de l’enquête, Paris, Presses Universitaires de France.
  • Dubosq J., Clot Y. (2010) L’autoconfrontation croisée comme instrument d’action au travers du dialogue : objets, adresses et gestes renouvelés, « Revue d’anthropologie des connaissances » , vol. 4, n° 2 : 255–286, https://www.cairn.info/revue-anthropologie-des-connaissances-2010-2-page-255.htm
  • Dutoit M. coord. (2018) Apprendre d’une expérience rare, Paris, L’Harmattan.
  • Eluard P., Chagal M. (1946) Le dur désir de durer, Paris, Éditions Arnold Bordas.
  • Fleury C. (2018) Les irremplaçables, Paris, Gallimard.
  • Freud S. (1985 [1937]) L’analyse avec fin et l’analyse sans fin, traduction collective in : S. Freud, Résultats, idées, problèmes, tome II, Paris, Presses Universitaires de France.
  • Gégout P. (2014) John Dewey La quête de certitude, « Recherches & éducations » [En ligne], 14, http://journals.openedition.org/rechercheseducations/2464, https://doi.org/10.4000/rechercheseducations
  • Honneth A. (2007) La réification. Petit traité de théorie critique, trad. S. Haber, Paris, Gallimard.
  • James W. (2005) Essais d’empirisme radical, trad. M. Girel, Paris, Agone.
  • Jullien F. (2009) Les transformations silencieuses, Paris, Grasset.
  • Lojkine J. (2018) L’anthroponomie de Paul Boccara , « La Pensée », n° 1/393 : 79–90, https://www.cairn.info/revue-la-pensee-2018-1-page-79.htm
  • Malaterrre Ch. (2010) Les origines de la vie. Émergence ou explication réductive, Paris, Hermann.
  • Meyerson I. (1995) Les fonctions psychologiques et les oeuvres, Paris, Albin-Michel.
  • Nieztsche (2020) Rhétorique, Écrits philologiques, t. 10, trad. A. Merker, présentation A. Merker, Paris, Les Belles Lettres.
  • Pagès M. (1977) Le travail amoureux. Eloge ďincertitude, Paris, Éditions Bordas.
  • Simondon G. (2007), Ľindividuation psychique et collective : à la lumière des notions de forme, information, potentiel et métastabilité, Paris, Éditions Aubier.
  • Tap P. (1987) Identité, style personnel et transformation des rôles sociaux, « Bulletin de Psychologie », t. XL, n° 379 : 399–403, http://www.pierretap.com/pdfs/71.pdf
  • Theureau J. (2010) La constitution des savoirs dans ľaction, « Intellectica. Revue de l’Association pour la Recherche Cognitive”, n° 53–54/1–2. Philosophie, Technologie et Cognition : 95–127, www.persee.fr/doc/intel_0769-4113_2010_num_53_1_1180 ; https://doi.org/10.3406/intel.2010.1180
  • Vygotski L. (2019) Pensée et langage, trad. F. Sève, présentation J. Piaget, Y. Clot, L. Sève, Paris, Éditeur La Dispute.
  • Weill-Fassina A. (2016) L’image opérative de Dimitri Ochanine en contexte, « Perspectives interdisciplinaires sur le travail et la santé » [En ligne], n° 1/18 : 1–30, http://journals.openedition.org/pistes/4655 , https://doi.org/10.4000/pistes.4655
  • Brossard M. (2004) Vygotsky Lectures et perspectives de recherches en éducation, https://books.openedition.org/septentrion/14163?lang=fr [consulté : 5.04.2021].
  • Dutoit M., Barbier J.-M. (2018) Ni auto-formation, ni hétéro-formation : le concept ďapprentissage conjoint, « The Conversation », 1 November, https://theconversation.com/ni-auto-formation-ni-hetero-formation-le-concept-dapprentissage-conjoint-103651 [consulté : 5.04.2021].
  • Jaspers K. (1958) Von der Wahrheit. Munich, R. Piper, https://www.degruyter.com/view/book/9783112312643/10.1515/9783112312643-008.xml [consulté : 5.04.2021].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2033858

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2450-4491_13_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.