Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 16 | 1 | 191-205

Article title

Zaangażowanie rodziców w rozwój zdolności dziecka w rodzinach edukacji domowej w Polsce

Content

Title variants

EN
Parental Involvement in the Development of Children’s Abilities in Home Education Families in Poland

Languages of publication

Abstracts

EN
The abilities of children and the school conditions detrimental to their development, as observed by parents, are one of the important motivations behind the decision to homeschool children. In this model of education, the parents are responsible for making it possible for the child to develop according to their capabilities. The aim of this article is to describe the engagement of parents in developing their children’s abilities in home education. Research was performed in the qualitative tradition, using the narrative interview method. The resulting research material was subjected to analysis and interpretation. The Differentiating Model of Giftedness and Talent by Françoys Gagné was used as an inspiration. The conducted research allowed to describe and interpret parents’ activity in developing children’s abilities – to categorize and describe their actions, the types of ability they identify and help develop, and to present reflections which accompany parents while realizing those tasks. It can be concluded that homeschooling parents concentrate on creating the appropriate conditions for their children to develop abilities, and on equipping them with corresponding skills and competences.
PL
Zdolności dziecka i niesprzyjające ich rozwojowi warunki szkolne, które obserwują rodzice, są jednym z istotnych motywów podejmowania edukacji domowej. W tym trybie edukacji to rodzice odpowiedzialni są za umożliwienie dziecku rozwoju adekwatnego do jego możliwości. Celem artykułu było opisanie zaangażowania rodziców w rozwijanie zdolności dziecka w edukacji domowej. Badania przeprowadzone zostały w tradycji jakościowej, metodą wywiadu narracyjnego. Uzyskany materiał badawczy poddano analizie i interpretacji. Wykorzystano Model Różnicujący Zdolności i Talent Françoys Gagnégo. Przeprowadzone badania pozwoliły opisać i zinterpretować aktywność rodziców w obszarze rozwijania zdolności dziecka (skategoryzować i opisać działania, które podejmują, rodzaje zdolności, które identyfikują i pomagają dziecku rozwijać), oraz przedstawić refleksje towarzyszące rodzicom w realizacji tych zadań. Można wnioskować, że rodzice w edukacji domowej koncentrują się w swoich działaniach na stworzeniu dzieciom warunków do rozwoju zdolności oraz wyposażeniu ich w kompetencje, które temu sprzyjają.

Year

Volume

16

Issue

1

Pages

191-205

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

References

  • Adamski F. (2002) Rodzina – wymiar społeczno-kulturowy, Kraków, Wydawnictwo Petrus.
  • Bielecka-Prus J., Heleniak A. (2018) Motywy podjęcia edukacji domowej w opinii rodziców w: Rodzina w edukacji domowej, J. Bielecka-Prus (red.), Warszawa, Wydawnictwo i Księgarnia Gotów, s. 139–166.
  • Dewey J. (2006) Szkoła i dziecko, tłum. H. Błeszyńska, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Gagné F. (2016) Od genów do talentu: z perspektywy modeli DMGT/CMTD, tłum. A. Szewczuk, „Psychologia Wychowawcza”, nr 51(9), s. 121–140, https://doi.org/10.5604/00332860.1211501 [online:] https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=139299 (dostęp: 12.05.2023).
  • Giercarz-Borkowska M. (2019) Edukacja domowa jako alternatywa edukacyjna dla dzieci zdolnych, Wrocław, Wydawnictwo TeksTy.
  • Giercarz-Borkowska M. (2020) Między pracą zawodową a edukacją dzieci – sytuacja zawodowa rodziców edukujących domowo, „Edukacja Dorosłych”, nr 1, s. 83–97, https://doi.org/10.12775/ED.2020.006
  • Giercarz-Borkowska M. (2021) Wartość edukacji domowej w rozwijaniu zdolności dziecka w: Edukacja dziecka szansą na budowę kapitału społecznego, M. Adamowicz, L. Kataryńczuk-Mania, M. Nyczaj-Drąg (red.), Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 154–164.
  • Kochan K. (2015) Women-Home Educators, „Pedagogika Rodziny”, nr 5(2), s. 157–172, https://doi.org/10.1515/fampe-2015-0026
  • Królikiewicz R. (2016) Socjalizacja w edukacji domowej w opinii rodziców edukujących domowo, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 4(42), s. 115–128.
  • Limont W. (2012) Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Porzucek-Miśkiewicz M. (2013) Samopoczucie ucznia zdolnego w szkole w: Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych, M. Jabłonowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Universitas Rediviva, s. 219–224.
  • Rimm S. (2000) Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole, tłum. M. Horzowska, Poznań, Wydawnictwo Moderski i Spółka.
  • Salcher A. (2009) Utalentowany uczeń i jego wrogowie, Rzeszów, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE.
  • Sękowski A. E. (2000) Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin, Towarzystwo Naukowe KUL.
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59 ze zm.
  • Kopeć M. (2020) Odpowiedź na interpelację nr 2849 w sprawie finansowania edukacji domowej, https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BN79VL&view=5 (dostęp: 30.03.2020).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
30148750

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2450-4491_16_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.