Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 17 | 2 | 103-117

Article title

The Experience of Participating in the Digital Community as the Essence of Children’s Everyday Life. Research Report

Content

Title variants

PL
Doświadczanie uczestnictwa w cyfrowej wspólnocie jako treść dziecięcej codzienności. Doniesienie z badań

Languages of publication

Abstracts

PL
W artykule opisane zostały badania, których celem było poznanie znaczeń, jakie dzieci nadają swojemu codziennemu uczestnictwu w cyfrowej wspólnocie. Zanurzenie dzieci w świecie online wywołuje bowiem od kilku dekad różne opinie osób dorosłych – od tych bardzo entuzjastycznych, aż po dalece alarmistyczne. Istotne jest natomiast – jak się wydaje – wsłuchiwanie w głos samych dzieci. Stwarza to szansę na wzniesienie się ponad poziom oceniania wpływów oddziaływania mediów na dzieci. Ponadto przybliża do poznawania tych przestrzeni, które kryją repertuar barwnych doświadczeń związanych z byciem dzieci w świecie online. Wykorzystano w tym celu wywiady fokusowe, w których wzięły udział dzieci w wieku 8–10 lat. Uzyskano obszerny materiał badawczy, który przeanalizowano zgodnie z sześcioetapową ramą analityczną według Virginii Braun i Victorii Clarke. Wśród najważniejszych wniosków można wskazać, iż aktywność internetowa wypełnia dziś w znacznym stopniu codzienność dzieci, a ich bycie online przeplata się naturalnie z byciem offline. Dzieci postrzegają internet jako źródło wielu możliwości i deklarują, że czują się w nim bezpieczne, ponieważ są świadomi zasad, jakimi trzeba się w nim kierować. Internet stwarza im przestrzeń do bycia razem i inicjowania wspólnie wielu aktywności. Dzieci doceniają wartość bezpośrednich kontaktów, które w ich odczuciu znacznie różnią się od tych zapośredniczonych przez technologie.
EN
The article discusses the research aimed at revealing the meanings that children give to their daily participation in the digital community. For several decades, the immersion of children in the online world has been evoking different opinions of adults – from those very enthusiastic to those highly alarmist. However, it seems to be essential to listen to the voice of the children themselves. This creates an opportunity to rise above the level of assessing the impact of media on children and to reach the space that hide a repertoire of colorful experiences related to the presence of children in the online world. For this purpose, children aged 8–10 took part in the focus interviews. The research material was collected and analyzed according to Virginia Braun and Victoria Clarke’s six-stage analytical framework. One of the most important conclusions is that online activity fills children’s everyday life to a large extent and their online presence is naturally intertwined with being offline. Children perceive the internet as a source of many opportunities and declare that they feel safe, as they are aware of the rules that must be followed in it. The Internet provides them space where they can be together and engage in many activities. Children appreciate the value of face-to-face contacts, which they find different from those mediated by technology.

Year

Volume

17

Issue

2

Pages

103-117

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn

References

  • Bougsiaa H., Cackowska M., Kopciewicz L., Nowicki T. (2016) Smartfon i tablet w dziecięcych rękach, Gdańsk, Wydawnictwo Naukowe KATEDRA.
  • Braun V., Clarke V. (2006) Using Thematic Analysis in Psychology, “Qualitative Research in Psychology”, no. 2(3), pp. 77–101, http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Braun V., Clarke V. (2022) Thematic Analysis. A Practical Guide, Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington DC – Melbourne, Sage Publications.
  • Brzozowska-Brywczyńska, M. (2021) Dzieci mają głos (?) – próba zmapowania form i praktyk dziecięcej partycypacji w Polsce, “Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, no. 20(3), pp. 12–36, [online:] https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/816/664 (access: 05.01.2023).
  • Buckingham D. (2008) Nowe media – nowe postaci dzieciństwa? Zmieniające się środowisko kulturowe dzieci w erze technologii cyfrowej in: Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, M. J. Kehily (ed.), trans. M. Kościelniak Kraków, Wydawnictwo WAM, pp. 151–169.
  • Cantelmi T. (2015) Technopłynność. Człowiek w epoce Internetu: technopłynny umysł, trans. A. Laciuga, Kraków, Wydawnictwo OO. Franciszkanów “Bratni Zew”.
  • Ciechowska M. (2017) Badania fokusowe in: Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, M. Ciechowska, M. Szymańska (eds.), part 1, Kraków, Akademia Ignatianum w Krakowie and Wydawnictwo WAM, pp. 101–163.
  • Clément T., Buckingham D. (2019) Some Reflections on Children’s Media Cultures: An Interview with David Buckingham, “Transatlantica”, no. 2, https://doi.org/10.4000/transatlantica.15152
  • Corsaro W. A. (2015) The Sociology of Childhood, Los Angeles – London – New Delhi – Singapore – Washington, D. C., Sage Publications.
  • Donoso V., Pyżalski J., Walter N., Retzmann N., Iwanicka A., d’Haenens L., Bartkowiak K. (2021) ySkills: Report on Interviews with Experts on Digital Skills in Schools and on the Labour Market, KU Leuven, Leuven: ySKILLS, https://doi.org/10.5281/zenodo.5226910
  • Dziekońska J. (2020) Kultura dziecięca w internecie. Studium netnograficzne, Olsztyn, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
  • Esser F., Baader M., Betz T., Hungerland B. (eds.) (2016) Reconceptualising Agency and Childhood: New perspectives in Childhood Studies, New York, NY, Routledge, https://doi.org/10.4324/9781315722245
  • Iwanicka A. (2020) Cyfrowy świat dzieci we wczesnym wieku szkolnym, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • James A., Prout A. (1997) Preface to Second Edition in: Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood, A. James, A. Prout (eds.), London – Washington, D. C., Falmer Press, pp. 9–17.
  • Kehily M. J. (2008) Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, trans. M. Kościelniak, Kraków, Wydawnictwo WAM.
  • Kenway J, Bullen E. (2001) Consuming Children: Education-Entertainment-Advertising, Buckingham, Open University Press.
  • Kowalik-Olubińska, M. (2020) Interdyscyplinarny paradygmat “Childhood Studies” w perspektywie konstrukcjonizmu, “Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 51(4), pp. 126–137, https://doi.org/10.26881/pwe.2020.51.10
  • Kowalik-Olubińska M. (2021) Dzieci aktorami w przestrzeniach życia społecznego. Sprawczość w sieci relacji, Toruń, Wydawnictwo Edukacyjne “Akapit”.
  • Kubinowski D. (2011) Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin, Wydawnictwo UMCS.
  • Lansdown G. (2001) Promoting Children’s Participation in Democratic Decision-Making, Florence, UNICEF.
  • Lisek-Michalska J. (2013) Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, https://doi.org/10.18778/7525-896-7
  • McCrindle M., Fell A. (2021) Generation Alpha: Understanding Our Children and Helping Them Thrive, Norwest NSW, Hachette UK.
  • Qvortrup J., Corsaro W. A., Honig M.-S. (red.) (2009) The Palgrave Handbook of Childhood Studies, Basingstoke, Palgrave Macmillan, https://doi.org/10.1057/9780230274686
  • Rowicka M., Bujalski M. (2020) Raport z badania: “Brzdąc w sieci – zjawisko korzystania z urządzeń mobilnych przez dzieci w wieku 0–6 lat”, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, https://twojasprawa.org.pl/file/e5f1f74a-0b05-11ec-abb0-0022480e68c2 (access: 05.01.2023).
  • Siwicki M (2021) Nowe podwórka współczesnego dzieciństwa, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
  • Turkle S. (2013) Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem, trans. M. Cierpisz, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
30148760

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2450-4491_17_08
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.