Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 34 | 6 | 123-134

Article title

Wpływ targów GameON 2019 na produkt miejski i promocję Kielc

Content

Title variants

EN
The impact of GameOn 2019 on the product and promotion of Kielce

Languages of publication

Abstracts

EN
This article is devoted to the GameOn computer game fair organized in Kielce in 2019. The research issue was to determine the impact of the event on the development of Kielce as a ‘product’ and its promotion. The work is based on the results of a survey conducted with event attendees. An intercept survey based on the availability of respondents was used as the main research method, therefore the results cannot be representative. The idea of ‘place event’ marketing was used as the theoretical foundation for the analysis. The study confirmed that the GameOn 2019 fair was, according to the respondents, an interesting event enriching the Kielce ‘product’ (mainly in tourist terms). The research also demonstrated the positive impact of the fair on the promotion of the city, and consequently on the Kielce ‘brand’. The idea o f ‘place event’ marketing was confirmed through the case study selected for the research.
PL
Celem artykułu jest prezentacja targów gier komputerowych GameON zorganizowanych w Kielcach w 2019 r. Problem badawczy stanowiła ocena oddziaływania imprezy na rozwój produktu miejskiego Kielc oraz na promocję miasta. Opracowanie oparto na wynikach badań ankietowych wykonanych w grupie respondentów będących widzami imprezy. Zastosowano dobór dostępnościowy, dlatego rezultaty analizy nie mają charakteru reprezentatywnego. Za podbudowę teoretyczną posłużyła koncepcja event marketingu miast. Przeprowadzone badania wykazały, że zdaniem respondentów targi GameON 2019 to interesujące wydarzenie wzbogacające produkt miejski Kielc (głównie produkt turystyczny), wpływające pozytywnie na promocję miasta, a w konsekwencji na jego markę. Wykorzystana w artykule koncepcja obrazująca proces event marketingu miast znalazła swoje potwierdzenie w wybranym do badań studium przypadku.

Year

Volume

34

Issue

6

Pages

123-134

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydział Nauk Ścisłych i Geograficznych

References

  • Anholt, S. (2004). Editor’s foreword to the first issue. Place Branding and Public Diplomacy, 1 (1), 4–11. https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.5990001
  • Anholt, S. (2008). Place branding: Is it marketing or isn’t it? Place Branding and Public Diplomacy, 4 (1), 1–6. https://doi.org/10.1057/palgrave.pb.6000088
  • Anholt, S. (2010). Places: Identity, image and reputation. London: Palgrave Macmillan.
  • Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Bernardinum.
  • Ashworth, G. (2009). The instruments of place branding: How is it done? European Spatial Research and Policy, 16 (1), 9–22. https://doi.org/10.2478/v10105-009-0001-9
  • Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Borowczyk, K., Mikoś, J. (2021). Promocja. W: Encyklopedia Zarządzania. Pobrane z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Promocja (1.10.2021).
  • CENTREX Central East European Exhibition Statistics (2019). Pobrane z: https://www.centrexstat.org/index.php/statistics-audit/centrex-statistics (1.10.2021).
  • Cudny, W. (2016). Festivalisation of urban spaces: Fac-
  • tors, processes and effects. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-31997-1
  • Cudny, W. (2019). City branding and promotion: The strategic approach. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351041942
  • Cudny, W. (2020). The concept of place event marketing: Setting the agenda. W: W. Cudny (red.), Urban events, place branding and promotion: Place event marketing (s. 1–24). London: Routledge.
  • Cudny, W. (red.) (2021). Place event marketing in the Asia Pacific region: Branding and promotion in cities. London: Routledge.
  • Czerwiński, J. (2015). Podstawy turystyki. Warszawa: CeDeWu.
  • Esu, B.B., Arrey, V.M.-E. (2009). Branding cultural festival as a destination attraction: A case study of Calabar Carnival Festival. International Business Research, 2 (3), 182–192. https://doi.org/10.5539/ibr.v2n3p182
  • Florek, M. (2014). Kapitał marki miasta zorientowany na konsumenta źródła i pomiar. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • Gaming (2021). W: Techopedia. Pobrane z: https://www.techopedia.com/definition/1913/gaming (1.10.2021).
  • García, B. (2004). Urban regeneration, arts programming and major events: Glasgow 1990, Sydney 2000 and Barcelona 2004. International Journal of Cultural Policy, 10 (1), 103–118. https://doi.org/10.1080/1028663042000212355
  • Getz, D. (2008). Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management, 29 (3), 403–428. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.07.017
  • Getz, D., Page, S.J. (2016a). Event studies: Theory, research and policy for planned events. London: Routledge.
  • Getz, D., Page, S.J. (2016b). Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management, 52, 593–631. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.03.007
  • Goldblatt, J. (1990). Special events: The art and science of celebration. New York: Van Nostrand Reinhold.
  • Gomez-Casero, G., Alba, C.A.J., López-Guzman, T., Gálvez, J.C.P. (2020). Theatre festival as a tourist attraction: A case study of Almagro International Classical Theatre Festival, Spain. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 14 (4), 599–617. https://doi.org/10.1108/IJCTHR-04-2019-0061
  • Hoyle, L.H. (2002). Event marketing: How to successfully promote events festivals conventions and expositions. New York: John Wiley & Sons.
  • Jaworowicz, M., Jaworowicz, P. (2016). Event marketing w zintegrowanej komunikacji marketingowej. Warszawa: Difin.
  • Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł – organizacja – zarządzanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Kaplanidou, K. (2009). Relationships among behavioral intentions, cognitive event and destination images among different geographic regions of Olympic Games spectators. Journal of Sport & Tourism, 14 (4), 249–272. https://doi.org/10.1080/14775080903453815
  • Kavaratzs, M., Ashworth, G. (2008). Place marketing: How did we get here and how are we going? Journal of Place Management and Development, 1 (2), 150–165. https://doi.org/10.1108/17538330810889989
  • Kim, S.-K., Park, J.-A., Kim, W. (2016). The mediating effect of destination image on the relationship between spectator satisfaction and behavioral intentions at an international sporting event. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21 (3), 273–292. https://doi.org/10.1080/10941665.2015.1048262
  • Kotler, P.T., Armstrong, G. (2010). Principles of marketing. Upper Saddle River: Pearson.
  • Kurek, W. (red.) (2012). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Łobocki, M. (2003). Metody i techniki badań pedagogicznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Mika, M. (2012). Formy turystyki biznesowej. W: W. Kurek (red.), Turystyka (s. 300–312). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Mokras-Grabowska, J. (2016). Turystyka sportowa – dyskusja terminologiczna. Turyzm/Tourism, 26 (1), 13–19. https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.1.02
  • Pawlicz, A. (2011). Turystyka międzynarodowa. W: A. Panasiuk (red.), Ekonomika turystyki i rekreacji (s. 344–370). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Pilch, T., Bauman, T. (1995). Zasady badań pedagogicznych. Warsza-wa: Wydawnictwo Żak.
  • Prayag, G., Savalli, M. (2020). Residents’ perceptions of event impacts and support for the 2012 Formula One Grand Prix in Monaco. W: D. Gursoy, R. Nunkoo, M. Yolal (red.), Festival and event tourism impacts (s. 139–153). London: Routledge.
  • Quinn, B. (2006). Problematising ’festival tourism’: Arts festivals and sustainable development in Ireland. Journal of Sustainable Tourism, 14 (3), 288–306. https://doi.org/10.1080/09669580608669060
  • Ratkowska, P. (2010). O festiwalu w kontekście turystyki kulturowej, czyli turystyka eventową raz jeszcze. Turystyka Kulturowa, 6, 26–46.
  • Ritchie, J.R.B. (1984). Assessing the impact of hallmark events: Conceptual and research issues. Journal of Travel Research, 23 (1), 2–11. https://doi.org/10.1177%2F004728758402300101
  • von Rohrscheidt, M.A. (2008). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Gniezno: GWSHM Milenium.
  • Saulski, A. (2013). Gaming – niepoważnie poważny interes. W: W Gospodarce. Pobrane z: https://wgospodarce.pl/opinie/2797-gaming-niepowaznie-powazny-interes (4.10.2021).
  • Sport elektroniczny (2021). W: Wikipedia. Pobrane z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Sport_elektroniczny (1.10.2021).
  • Stasiak, A. (2013). Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń. Turyzm/Tourism, 23 (1), 29–38.
  • Strategia rozwoju miasta Kielce na lata 2007–2020. Aktualizacja (2015). Pobrane z: http://www.um.kielce.pl/gfx/kielce2/userfiles/files/pliki/strategia-rozwoju-miasta-kielce-aktualizacja-15092016.pdf (1.10.2021).
  • Swarbrooke, J., Horner, S. (2001). Business travel and tourism. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • Szromnik, A. (2012). Marketing terytorialny, miasto: Miasto i region na rynku. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Polska.
  • Tara-Lunga, M.-O. (2012). Major special events: An interpretative literature review. Management & Marketing, 7 (4),
  • –776.
  • Targi Kielce (2021). Pobrane z: https://www.targikielce.pl/o-firmie (1.10.2021).
  • Urząd Statystyczny w Kielcach (2020). Statystyczne Vademecum Samorządowca 2020. Miasto Kielce. Pobrane z: https://kielce.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_swietokrzyskie/portrety_miast/miasto_kielce.pdf (1.10.2021)
  • Xiao, J., Jin, L. (2020). The role of an urban festival: Case study of the Pingyao International Film Festival. W: X. Gu, M.K. Lim, J. O’Connor (red.), Re-imagining creative cities in twenty-first century Asia (s. 161–174). Cham: Palgrave Macmillan.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2027661

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2543-9421_06_11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.