Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 5 | 87-104

Article title

Przeszkody i wyzwania w pracy zawodowej logopedy podczas pandemii Covid-19

Authors

Content

Title variants

EN
Obstacles and Challenges in the Work of a Speech Therapist During the Covid-19 Pandemic

Languages of publication

Abstracts

EN
The global COVID-19 pandemic has changed the functioning of most professions. Speech therapists are one of the groups whose work has been significantly hindered. At work, the speech therapist is ought to have his mouth visible to demonstrate the correct placement of the lips and tongue to the patients – which is impossible with a protective mask on. The lack of a mask, in turn, increases the risk of infection dramatically. The patient’s mouth should also be visible to allow the therapist to correct any articulation errors. In the research presented in the text, the author decided to check whether speech therapists have undertaken any direct work with their patients during confinement, and if so, what protective measures they have implemented. During the interview speech therapists were also asked if they have noticed any changes in their frame of mind (e.g. decreased motivation, malaise) and, if they had already returned to work, if they have observed any changes in their patients behaviour (progress in therapy, mental condition, motivation). The aim of the research was also giving an answer to the question, if they had undertaken online work and how they have assessed it, bearing in mind that tactile therapy (e.g. using a spatula or speech therapy vibration tools), therapeutic speech massage and forming a relationship with the patient, e.g. during speech therapy games, are essential elements of speech therapy. The profession of a speech therapist is characterized by a close relationship with the patient, both children and adults, which, during the pandemic, may increase the risk of infection and might affect the overall comfort of work.
PL
Pandemia COVID-19 to czas, który zmienił funkcjonowanie większości zawodów. Logopedzi to jedna z grup, których praca została w szczególnym stopniu utrudniona. Podczas pracy logopeda powinien mieć widoczne usta – wymóg ten jest związany z koniecznością prezentowania pacjentom prawidłowego układu warg i języka, co jest niemożliwe z maseczką ochronną. Natomiast brak maseczki sprawia, że gwałtownie wzrasta ryzyko zarażenia. W trakcie terapii powinny być widoczne również usta pacjenta, by umożliwić logopedzie korektę nieprawidłowej artykulacji. Założeniem omawianego w tekście badania było sprawdzenie, czy logopedzi podejmowali pracę bezpośrednią podczas izolacji, a jeżeli tak, to w jaki sposób zabezpieczali się przed zagrożeniem. Pytano również o to, jakie zmiany zauważyli u siebie (np. spadek motywacji, złe samopoczucie), a jakie u swoich pacjentów (postępy w terapii, kondycja psychiczna, motywacja do ćwiczeń). Zastanawiano się również nad tym, czy podejmowali się pracy online i jak ją oceniali, pamiętając, że elementem terapii logopedycznej jest również manualne wywoływanie głosek (np. za pomocą szpatułki bądź wibratora logopedycznego), masaż, ale też budowanie relacji z pacjentem, na przykład podczas gier i zabaw logopedycznych. Zawód logopedy charakteryzuje się bliską relacją z uczestnikiem terapii, zarówno dzieckiem, jak i z dorosłym, co może jednak zwiększać ryzyko zarażenia się i wpływać na komfort pracy.

Year

Issue

5

Pages

87-104

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

author
  • Państwowa Uczelnia im. Stefana Batorego, Instytut Nauk Społecznych

References

  • Aggarwal K., Patel R., Ravi R., 2020, Uptake of telepractice among speech-language therapists following COVID-19 pandemic in India. Speech, „Language and Hearing”, https://doi.org/10.1080/2050571X.2020.1812034
  • Cieszyńska-Rożek J., Korendo M., 2015, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od narodzin do 6. roku życia, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
  • Emanuel E. J., Persad G., Upshur R., Thome B., Parker M., Glickman A., Zhang C., Boyle C., Smith M., Phillips J. P., 2020, Fair Allocation of Scarce Medical Resources in the Time of COVID-19, „The New England Journal of Medicine”, no. 382, s. 2049-2055, https://doi.org/10.1056/nejmsb2005114
  • Fong R., Fung Tsai C., Yan Yiu O., 2021, The Implementation of Telepractice in Speech Language Pathology in Hong Kong During the COVID-19 Pandemic, „Telemedicine and e-Health”, vol. 21, no. 1, s. 30–38.
  • Grabias S., 2010, Logopedia – nauka o biologicznych uwarunkowaniach języka i zachowaniach językowych, „Logopedia”, nr 39/40, s. 9–34.
  • Jatkowska J., 2020, Nowe technologie w terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami mowy, „Logopaedica Lodziensia”, nr 4, s. 73–84.
  • Kaczorowska-Bray K., Zielińska-Burek M., 2012, Zaburzenia rozwoju psychoruchowego wpływające na rozwój mowy i języka dziecka, [w:] I. Nowakowska-Kempna (red.), Studia z logopedii i neurologopedii, Kraków: Wojskowa Akademia Medyczna, s. 55–94.
  • Kaptur E., 2016, Logoped(i)a online, czyli o internetowym rynku usług logopedycznych, [w:] A. Momot (red.), Media XXI wieku – studia interdyscyplinarne, Wrocław: Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast”, s. 110–122.
  • Kapusta P., 2020, Pandemia – raport z frontu, Kraków: Wydawnictwo Insignis Media.
  • Koronawirus ma związek z przypadkami bruksizmu?, 2020, https://dentonet.pl/koronawirus-ma-zwiazek-z-bruksizmem/#gref (dostęp: 2.11.2020).
  • Kozinets R. V., 2012, Netnografia. Badania etnograficzne online, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Landsverk G., 2020, Face shields did not protect people from the coronavirus in an outbreak in Switzerland, but masks did, health officials say, https://www.insider.com/face-shields-did-not-protect-people-from-coronavirus-swiss-outbreak-2020-7 (dostęp: 2.11.2020).
  • Pluta-Wojciechowska D., 2020, Logopedia jako nauka interdyscyplinarna w oczach logopedów. Wstępne wyniki badań, „Logopaedica Lodziensia”, nr 4, s. 141–155.
  • Sambor B., 2015, Zaburzone wzorce połykania i pozycji spoczynkowej języka a budowa artykulacyjna głoskowych realizacji fonemów u osób dorosłych, „Logopedia”, nr 43/44, s. 149–188.
  • Vecerkova E., 2020, Logopedické terapie online, Hradec Králové: Bakalářská prace, Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové.
  • Verma S., Dhanak M., Frankenfield J., 2020, Visualizing droplet dispersal for face shields and masks with exhalation valves, „Physics of Fluids” vol. 32(9), https://aip.scitation.org/doi/10.1063/5.0022968 (dostęp: 2.11.2020).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2007041

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2544-7238_05_06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.