Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 13 | 381-393

Article title

Teoretyczne podstawy kompetencji zawodowych nauczycieli muzyki w edukacji szkolnej

Content

Title variants

EN
Theoretical basics of competences professional music teachers in school education

Languages of publication

Abstracts

EN
The article is dedicated to the issues of professional abilities of a teacher. The stances of Polish and Ukrainian scientists dedicated to the issue were presented. In the specialist literature the concept of professional abilities is considered as a defined, by the given field’s or specialty’s educational standards, readiness and usefulness of a teacher to realise educational tasks in the school activity. A teacher’s professional abilities are developed in the process of their professional activity, among the gradual gathering of experience, diligent carrying out of their duties, and constant development of their work-related abilities, awareness of meaning and the role of interpersonal skills. Correspondingly to the modern social requirements, a teacher should be an active person, with a perfect command of new technologies regarding pedagogics, focused in their work on creative activities and a constant improvement of their skills.
PL
Artykuł poświęcono problematyce kompetencji zawodowych nauczyciela muzyki. Przedstawiono stanowiska polskich i ukraińskich naukowców zajmujących się tym zagadnieniem. W literaturze specjalistycznej pojęcie kompetencji zawodowych rozpatrywane jest jako określona standardami edukacyjno-zawodowymi danego obszaru lub specjalizacji fachowa gotowość i przydatność nauczyciela do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych w działalności szkolnej. Kompetencje nauczyciela rozwijają się w procesie jego działalności zawodowej, przy stopniowym gromadzeniu doświadczenia zawodowego, sumiennym wykonywaniu swoich obowiązków, ciągłym rozwijaniu swojego warsztatu pracy, świadomości znaczenia i roli umiejętności interpersonalnych. Zgodnie ze współczesnymi wymogami społecznymi nauczyciel powinien być osobą aktywną, znakomicie posługującą się nowymi technologiami, skierowaną w swojej pracy na działania twórcze oraz na ciągłe doskonalenie własnych umiejętności.

Year

Volume

13

Pages

381-393

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim

References

  • Bezemchuk L., Zabezpechennia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchyteklia muzyky v umowach mahistratury, Zbirnyk naukovykh prats, Zasoby navchalnoi ta nukovo-doslidnoi roboty, Kharkivskyi natsyonalnyi pedahohichnyi universitet im. H. Skovorody, Vyp. 37, 2012 s. 11-21.
  • Bielienka V., Vykhovatel ditei: stanovlennia fakhivtsia v umovakh navchannia, Cvitych, Kyiv 2006.
  • Goriszowski W., Kowolik P., Nauczyciel muzyki – jego rozwój zawodowy w aspekcie doradztwa psychopedagogicznego, [w:] H. Danek-Bobrzyk (pod red.), Zagadnienia pedagogiki muzycznej, Uniwersytet Śląski, Katowice 1993, s. 12-14.
  • Hrozan S., Kompetennishyj pidkhid jak skladova chastyna pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky do profesiinoi samorealizatsii, Naukovi Zapysky, Tsentralnoukrainskyj derzhavnyi pedahohichnyi uniwersytet imeni Volodymyra Vynnychenka, Seria: Pedahohichni nauky, Vypusk 132, s. 281-285.
  • Kwiatkowska H., Nowa orientacja w kształceniu nauczycieli: założenia i metody edukacji nauczycielskiej, Wyd. PWN, Warszawa 1988.
  • Marynin I. H., Kompetetnist vchytela muzyky – kierivnyka dytiachoho narodno- instrumentalnoho kolektywu: problema struktury ta zmistu, Zbirnyk naukovykh prats, Vypusk 16, nr 1, 2014, s. 298-303.
  • Masol L., Myropolska N., Rahozina V., Formuvannia bazo bazvyckh kompetetnostei uchniv zachalnoosvitnoi shkoly u systemi intratyvnoi osvity: posibnyk vchytelia, Pedahohichnaq dumka, Kyiv 2010, s. 232.
  • Oleksiuk O. M., Muzychna pedahohika: navch. Posibnyk, Universytet im. B.Hrichenka, Kyiv 2013, s. 248.
  • Poluboiaryna I. I., Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnich uchyteliv muzyky, Zhytomyr 2008, s. 21.
  • Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju wychowania, Warszawa, Wyd. WSiP, 1989.
  • Ziazun I., Pedahohichna maisternist, Vyscha shkola, Kyiv 1997.
  • Sacher W., Problemy wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, [w:] Edukacja wczesnoszkolna. Rzeczywistość, pespektywy, Wyd. WSiP, Warszawa 1999.
  • Vvedenskyi V.N., Kompetetnost pedahoha kak vaznoe uslovye uspeshnosty eho proffyonalnoi deiatelnosty, Innovatsyy v obrazovanyy, nr 4, 2003, s. 21-31.
  • Volosenko A., Formuvannia prosesiinoi kompetetnosti yak vazhlyvyi chynnyk tvorchoi samorealizatsii miabutnoho vchytelia, Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, nr 6, 2012, s. 140-149.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
23050812

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_19251_rtnp_2021_13_16_
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.