Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 14 | 159-168

Article title

Wsparcie psychopedagogiczne uczniów z niepełnosprawnością doświadczających odrzucenia rówieśniczego w szkole ogólnodostępnej

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
Access to education, the possibility of self-fulfillment, a sense of security, acceptance by peer environment and belonging to it, and above all integration with it, constitute important life needs of a young person at the stage of school education. Satisfying them gives the possibility of an individual’s comprehensive activity and prevents exclusion. For a child starting school, especially a child with a disability, contact with a group or class is a great experience. Many times, disability does not fit in with what young people call normal. Does the negative perception of disability cause stigmatization and marginalization, exclusion from the peer group? In this publication, the author will refer to the problem of peer rejection of students with disabilities in mainstream schools. He will also refer to the issue of psycho-pedagogical support that would prevent stigmatization, marginalization and rejection by peers of this group of students.
PL
Dostęp do edukacji, możliwość samorealizacji, poczucie bezpieczeństwa, akceptacji przez środowisko rówieśnicze i przynależności do niego, a nade wszystko integracja z nim stanowią na etapie edukacji szkolnej ważne potrzeby życiowe młodego człowieka. Ich zaspokojenie daje możliwość wszechstronnej aktywności jednostki, przeciwdziała wykluczeniu. Dla dziecka rozpoczynającego naukę szkolną, zwłaszcza dziecka z niepełnosprawnością, zetknięcie się z grupą, klasą jest dużym przeżyciem. Wielokrotnie niepełnosprawność nie wpisuje się do tego, co młodzi ludzie nazywają normalnością. Czy negatywnepostrzeganie niepełnosprawności, powoduje stygmatyzację i marginalizowanie, wykluczenie z grupy rówieśniczej? W niniejszej publikacji autor odniesie siędo problemu odrzucenia rówieśniczego uczniów z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Nawiąże także do kwestii wsparcia psychopedagogicznego, które zapobiegałoby stygmatyzacji, marginalizacji, odrzuceniu przez rówieśników tej grupy uczniów.

Year

Volume

14

Pages

159-168

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Mazowiecka Uczelnia Publiczna w Płocku

References

  • Deptuła, Maria. 2013. Odrzucenie rówieśnicze, profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Dyduch, Ewa. 2009. ,Kierowanie sobą jako umiejętność życiowa młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. W: Osoba z niepełnosprawnością – opieka, terapia, wsparcie, red. Ditta. Baczała, Jacek. J. Błeszyński, Marzenna. Zaorska, 339. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Dykcik, Władysław. 1997. Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  • Jantsch, Hedi. 1993. Niepełnosprawne dziecko, jego sytuacja we wczesnym dzieciństwie, możliwości pomocy. W: Uczmy się żyć razem : niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, red. Gisela Hundertmarck, 14. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Jarosz, Ewa i Ewa Wysocka. 2006. Diagnoza psychopedagogiczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Kennedy, Eugene i Sara C Charles. 2010. Jak pomagać dobrą radą. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
  • Kościelak, Ryszard. 1995. Integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  • Musialska, Kinga. 2011. Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • „Projekt Globalnego Planu Działania WHO na rzecz niepełnosprawności na lata 2014–2021: Lepsze zdrowie dla wszystkich osób niepełnosprawnych” W: Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, Nr IV/2014(13) 47.
  • Sęk, Helena i Roman, Cieślak. 2004. Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W: Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, red. Helena. Sęk i Roman Cieślak, 20. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Tomaszek, Katarzyna. 2015. Wypalenie szkolne – nowe wyzwanie dla nauczycieli w szkole. W: Nauczyciel – między etosem a presją rzeczywistości. t.1 Wielowymiarowość kompetencji współczesnego nauczyciela, red. Anna. Kwatera, Stanisław. Kowal, Ewa. Zawisza, 105-106. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.
  • Trojanowicz-Kasprzak, Maria. 2013. Nie wolno mnie gnębić! Pierwsza rozmowa o przemocy rówieśniczej, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
  • Urban, Bronisław. 2005. Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Urban, Bronisław. 2001. Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą. W: Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, red.
  • Bronisław. Urban, 14-21. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Werning, Rolf i Brigit Lutje-Klose. 2009. Pedagogika trudności w uczeniu się. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Winiarski, Mikołaj. 2010. Grupa rówieśnicza. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku – suplement od A-Ż , red. Tadeusz, Pilch, red. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku – suplement od A-Ż, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1835563

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_19251_sej_2021_14_1_10_
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.