Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 2 | 11 | 207-218

Article title

The image of dragon in literature. Pedagogical perspectiveon the basis of John Ronald Reuel Tolkien’s Hobbit

Authors

Content

Title variants

PL
The image of dragon in literature. Pedagogical perspectiveon the basis of John Ronald Reuel Tolkien’s Hobbit

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
This article focuses on the dragon character in literature, taking Tol-kien’s Hobbit as an example while employing a pedagogical perspective. The dra-gon, as the antagonist, is a recurring motif in literary fiction, especially in fantasy, and together with the hero represents the struggle between good and evil. Smaug the dragon and other characters, as well as their moral codes and motivations, are analysed in the context of other similar classic literary works, e.g. Beowulf. The author then proceeds to present how discussing the antagonist character in class, and using various methods for forming morality, may benefit the development of children’s moral code and emotional intelligence.
PL
Artykuł koncentruje się na analizie literackiej postaci smoka, od-nosząc się do Hobbita J.R.R. Tolkiena jako przykładu, przy wykorzystaniu per-spektywy pedagogicznej. Smok jako antagonista jest powracającym motywem literackim, zwłaszcza w literaturze fantastycznej, razem z bohaterem reprezentuje trudną i niejednoznaczną walkę dobra ze złem. Smok Smaug oraz stykające się z nim postacie, wraz z ich kodami moralnymi i motywacjami, są analizowa-ne w kontekście innych podobnych klasycznych dzieł literackich, np. Beowulf. Następnie autor przedstawia, jak dyskusja o postaci antagonisty w klasie, przy użyciu różnych metod kształtowania moralności, może korzystnie wpłynąć na rozwój kodeksu moralnego i inteligencji emocjonalnej dzieci.

Year

Volume

2

Issue

11

Pages

207-218

Physical description

Dates

published
2018-12-12

Contributors

author

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_19265_KP_2018_211207
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.