Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 1 | 12 |

Article title

Culture-Related Criteria of Intelligence and the Socio-Economic Situation of Children with Disabilities in Burundi. Survey Report

Content

Title variants

PL
Zrelatywizowane kulturowo kryteria inteligencji a sytuacja społeczno- ‐edukacyjna dzieci z niepełnosprawnościami w Burundi. Komunikat z badań

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article presents the social and educational situ- ation of Burundian children with psychological and physical disabilities. The aim of the presented research is to answer the question of what features dominate in the perception of intelligent people by Burundian children and to look at how the social and educational status of children with disabili- ties is positioned in this context. The results of the research carried out among Burundian youth from the Integrated Primary School in Bujumbura and among social activists working in the environment of children with disabilities and at risk of social exclusion were subject to qualitative analysis. The analysis of the research showed that there are four main characteristics that the pupils describe as intelligent: serious, hard-working, brave and polite.
PL
Artykuł prezentuje sytuację społeczno-edukacyj- ną burundyjskich dzieci dotkniętych niepełnosprawnościami, zarówno natury psychicznej, jak i fizycznej. Przedstawione badania odpowiadają na pytanie, jakie cechy dominują w po- strzeganiu przez burundyjskie dzieci osób inteligentnych i jak w tym kontekście pozycjonuje się status społeczny i edukacyjny dzieci z niepełnosprawnościami. Analizie jakościowej poddane zostały wyniki badań przeprowadzonych wśród burundyjskiej młodzieży z Integracyjnej Szkoły Podstawowej w Bużumburze oraz społecznych aktywistów działających na rzecz środowiska dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych wykluczeniem spo- łecznym. Analiza badań wykazała istnienie czterech głównych cech, którymi uczniowie opisują osobę inteligentną: poważna, pracowita, dzielna i grzeczna.

Year

Volume

1

Issue

12

Physical description

Dates

published
2019-04-03

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_19265_KP_2019_112225
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.