Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2013 | 1 | 8 |

Article title

Ancient and modern civilization as the chosen context for teacher development

Content

Title variants

PL
Starożytna i nowoczesna cywilizacja jako wybrany kontekst rozwoju nauczyciela

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
The article refers to the beginnings of the creation of the teaching profession, formation and development thereof in the given conditions and their contexts. Attention has been paid to the sources of the emergence of the oldest profession, contributing to the prosperity of the ancient civilisation. The interest of the contemporaries in their roots is connected with finding guidelines coun-teracting the routine and monotony of the every-day teaching actions. Maybe the old maxims will allow the teacher to understand the external transformations, their context and step on the path of changing his/her mentality and the once-chosen working style. The theoretical divagations conducted here reflect the es-sence of the currently raised problems of the teaching profession resulting from the model and conception of pedagogical thinking, influencing the process of educating the youth and their preparation to design and build their civilisation.
PL
Artykuł nawiązuje do początków tworzenia nauczycielskiej profesji, jej konstytuowania się i rozwoju w danych warunkach i ich kontekstach. Zwró-cono w nim uwagę na źródła powstania najstarszego zawodu, przyczyniającego się do rozkwitu starożytnej cywilizacji. Zainteresowanie współczesnych swymi korzeniami łączy się z odnalezieniem wskazówek przeciwdziałających rutynie i monotonii codziennych nauczycielskich czynności. Być może dawne maksy-my pozwolą zrozumieć zewnętrzne transformacje, ich kontekst oraz umożliwią wkroczenie nauczającemu na ścieżkę zmian swej mentalności i obranego stylu pracy. Przeprowadzone teoretyczne dywagacje oddają istotę poruszanych obecnie wybranych problemów nauczycielskiego zawodu, wynikającego z modelu i kon-cepcji pedagogicznego myślenia, oddziałującego na proces kształcenia młodych i ich przygotowanie do projektowania i budowania swojej cywilizacji.

Year

Volume

1

Issue

8

Physical description

Dates

published
2017-06-09

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_19265_kp_2017__p
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.