Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 2 | 15 |

Article title

Zabawy cyfrowe w procesie uczenia się dzieci w wieku przedszkolnym – szanse i wyzwania w kontekście edukacji 4.0

Content

Title variants

EN
Digital Play in the Learning Process of Preschool Children – Opportunities and Challenges for Education 4.0

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Małe dzieci dorastają dziś w nowym kontekście kulturowym, w którym ewolucja technologii stworzyła nowe możliwości zabawy. Jako dorośli stajemy jednak przed swoistym wyzwaniem, aby wprowadzając dziecko w świat narzędzi TIK, stworzyć mu możliwość tego, by mogło, wykorzystując nowe narzędzia technologiczne, uczyć się – bawiąc i bawić – ucząc się, a równocześnie zdobywać umiejętności niezbędne współczesnemu człowiekowi, takie jak kreatywność, mobilność czy analityczno-syntetyczne spojrzenie na otaczające zjawiska. Celem artykułu jest, na podstawie literatury przedmiotu i prowadzonych badań, próba odpowiedzi na pytania dotyczące istoty zabawy cyfrowej, jej znaczenia w procesie uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym, ale też wymagań, które musi spełnić dorosły (rodzic, nauczyciel), by zabawa cyfrowa znalazła miejsce w przestrzeni edukacyjnej i stała się znaczącym elementem przy-gotowania dziecka do życia w realiach, w których rzeczywistość wchodzi w synergię ze światem wirtualnym.
EN
Today, young children are growing up in a new cultural context in which the evolution of technology has created new opportunities of play. As adults, however, we are faced with the challenge of introducing the child to the world of ICT tools, to give them the opportunity to learn by playing and play by learning. Likewise, we should make it possible for them to acquire skills that are essential for modern people, such as creativity, mobility, and an analytical and synthetic view of the surrounding world. On the basis of the subject literature and conducted research, the article aims to answer questions concerning the essence of digital play and its significance in the learning process of the child at preschool age. It also discusses the requirements that an adult (parent, teacher) must meet in order for digital play to find its place in the educational space and become an important element of preparing the child for the world in which reality merges with the virtual world.  

Year

Volume

2

Issue

15

Physical description

Dates

published
2020-12-30

Contributors

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

References

  • Arnott, L. (2016). An ecological exploration of young children’s digital play: Framing young children’s social experiences with technologies in early childhood. Early Years, 36(3), 271–288. DOI: 10.1080/09575146.2016.1181049.
  • Bąk, A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Fundacja Dzieci Niczyje, https://fdds.pl/wpcontent/uploads/2016/05/ Bak_Korzystanie_z_urzadzen_mobilnych_raport.pdf [dostęp: 18.04.2020].
  • Bird, J. i Edwards, S. (2015). Children Learning to Use Technologies Through Play: A Digital Play Framework. British Journal of Educational Technology, 46(6), 1149– 1160. DOI: 10.1111/bjet.12191.
  • Bolstad, R. (2004). The Role and Potential of ICT in Early Childhood Education: A Review of New Zealand and International Literature. Wellington: Ministry of Education, https://www.nzcer.org.nz/system/files/ictinecefinal.pdf [dostęp: 18.04.2020].
  • Chau, C.L. (2014). Positive Technological Development for Young Children in the Context of Children’s Mobile Apps. Medford, MA: Tufts University Press.
  • Clements, D.H, Nastasi, B.K. i Swaminathan, S. (1993). Young children and computers: Crossroads and directions from research. Young Children, 48(2), 56–64.
  • Cordes, C. i Miller, E. (2000). Fool’s gold: A critical look at computers in childhood. College Park, MD: Alliance for Childhood.
  • Dembo, M. (1977). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Edwards, S. (2018). Digital Play. W: R.E. Tremblay, M. Boivin i R. DeV. Peters (red.), Encyclopedia on Early Childhood Development, http://www.child-encyclopedia.com/ play-based-learning/according-experts/digital-play [dostęp: 10.05.2020].
  • Fleer, M. (2014). The demands and motives afforded through digital play in early childhood activity settings. Learning, Culture and Social Interaction, 3(3), 202–209. DOI: 10.1016/j.lcsi.2014.02.012.
  • Foley, J. (1994). Key concepts in ELT: Scaffolding. ELT Journal, 48(1), 101–102.
  • Goldstein, J. (2011). Technology and play. W: P. Nathan i A.D. Pellegrini (red.), The Oxford Handbook of the Development of Play (s. 322–341). Oxford: Oxford University Press.
  • Johnson, J. i Christie, J. (2009). Play and digital media. Computers in the schools: Interdisciplinary Journal of Practice, Theory, and Applied Research, 26(4), 284–289. DOI: 10.1080/07380560903360202.
  • Kervin, L. i Verenikina, I. (2018). Children at play: Digital resources in home and school contexts. W: G. Goodliff, N. Canning, J. Parry i L. Miller (red.), Young children’s play and creativity: Multiple voices (s. 99–112). London: Taylor and Francis.
  • Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Krauze-Sikorska, H. (2013). Uczenie się i nauczanie wspomagane komputerowo w procesie edukacji dzieci o specjalnych potrzebach. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik i A. Wąsiński (red.), Edukacja małego dziecka, t. 6: Wybrane obszary aktywności (s. 259–280). Kraków: Impuls.
  • Marsh, J. (2010). Young children’s play in online virtual worlds. Journal of Early Childhood Research, 8(1), 23–39. DOI: 10.1177/1476718X09345406.
  • Marsh, J., Plowman, L., Yamada-Rice, D., Bishop, J. i Scott, F. (2016). Digital play: A new classification. Early Years, 5146, 1–12. DOI: 10.1080/09575146.2016.1167675.
  • Ohler, J.B. (2010). Digital Community, Digital Citizen. New York: Corwin Press.
  • O’Mara, J. i Laidlaw, L. (2011). Living in the iworld: Two literacy researchers reflect on the changing texts and literacy practices of childhood. English Teaching: Practice & Critique, 10(4), 149–159.
  • Plowman, L., McPake, J. i Stephen, C. (2008). Just picking it up? Young children learning with technology at home. Cambridge Journal of Education, 38(3), 303–319. DOI: 10.1080/03057640802287564.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon MCB University Press, 9(5), 1–6. DOI: 10.1108/10748120110424816.
  • Sikorska, J. (2017). Edutainment – w poszukiwaniu rozwiązań sprzyjających trójwymiarowemu uczeniu się w okresie późnego dzieciństwa. W: E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik i B. Oelszlaeger-Kosturek (red.), Edukacja małego dziecka. Kierunki zmian w edukacji i stymulacji aktywności twórczej, t. 12 (s. 191–205). Kraków: Impuls.
  • Sikorska, J. (2019). Mobile applications and computer programs in early childhood education. 13. Education & Educational Research, 6(4), 317–326. DOI: 10.5593/ SWS.ISCSS.2019.4/S13.041.
  • Stephen, C. i Edwards, S. (2018). Playing and learning in the digital age: A cultural and critical perspective. London: Routledge.
  • Stephen, Ch., Stevenson, O. i Adey, C. (2013). Young children engaging with technologies at home: The influence of family context. Journal of Early Childhood Research, 11(2), 149–164.
  • UNICEF (2017). The State of the World’s Children 2017: Children in a digital world, https://www.unicef.org/publications/files/SOWC_2017_ENG_WEB.pdf [dostęp: 18.04.2020].
  • Verenikina, I. i Kervin, L. (2011). iPads, digital play and preschoolers. He Kupu, 2(5), 4–16.
  • Wing, J.M. (2006). Computational Thinking. COMMUNICATIONS OF THE ACM, 49(3), 33–35. DOI: 10.1145/1118178.1118215.
  • Wood, D., Bruner, J.S. i Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem – solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/ epdf/10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x [dostęp: 8.05.2020].
  • World Economic Forum (2016a). The future of jobs and skills, http://reports.weforum. org/future-of-jobs-2016/chapter-1-the-future-of-jobsand-skills [dostęp: 8.05.2020].
  • World Economic Forum Report (2016b). New Vision for Education: Fostering social and emotional learning through technology, http://www3.weforum.org/docs/WEF_New_ Vision_for_Education.pdf [dostęp: 8.05.2020].
  • Xiaoming, L. i Qing, L. (2015). Digital Mobile Games in Education. W: Y. Zheng (red.), Encyclopedia of Mobile Phone Behavior (s. 454–465). Hershey, PA: IGI Global.
  • Zigler, E. i Valentine, J. (red.) (1979). Project Head Start: A Legacy of the War on Poverty. New York: The Free Press–Macmillan.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_19265_kp_2020_2_15_273
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.