Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2024 | 94 | 1 | 43-83

Article title

Trzy zapomniane kościoły maryjne (Theotokos) epoki bizantyjskiej w Ziemi Świętej

Content

Title variants

EN
The Three Forgotten Churches of St. Mary (Theotokos) from the Byzantine Era in the Holy Land

Languages of publication

Abstracts

EN
In the history of the Holy Land, the Byzantine time undoubtedly appears as a time of intense flourishing of sacral constructions, especially dedicated to Mary, the Holy Mother of God. Only a few churches under her patronage from this period survived until today. Many were destroyed and never rebuilt. In this article, three of these Marian churches (Theotokos) which were never reconstructed are taken into consideration: the Kathisma, the church on Mount Gerizim and the Nea. The reason for this particular attention towards them is on account of their outstanding construction and the fact that these churches were mentioned abundantly by Procopius and other ancient authors. This article presents the latest archaeological evidence along with a description of ancient literature, in order to better understand the religious and historical contexts of these churches. When all this information is considered, it is clear that these churches were never rebuilt due to three factors: no direct connection to the events described in the four canonical Gospels, an unfavorable geopolitical situation and lack of financial resources.
PL
W historii Ziemi Świętej epoka bizantyjska jawi się bezsprzecznie jako czas intensywnego rozkwitu budownictwa sakralnego, zwłaszcza dedykowanego Świętej Bożej Rodzicielce Maryi (Theotokos). Spośród kościołów noszących ten tytuł do naszych czasów przetrwały nieliczne. Jednak na szczególną uwagę zasługują trzy, które od swojego upadku nie doczekały się odbudowy, a przez Prokopiusza oraz w innych źródłach literackich uznane zostały za znamienite. Są nimi: Kathisma, kościół na górze Garizim oraz Nea. Artykuł przedstawia wyniki najnowszych badań archeologicznych, jak też starożytne świadectwa literackie ukazujące funkcjonowanie wymienionych sanktuariów w ich kontekście historyczno-religijnym. Celem tego opracowania jest próba odpowiedzi na pytanie o powody, dla których wskazane świątynie maryjne, uważane za jedne z największych w Palestynie epoki bizantyjskiej, nie zostały odtworzone. Wydaje się, że przyczyniły się do tego trzy czynniki: brak bezpośredniego związku z wydarzeniami zbawczymi, o których traktują cztery kanoniczne Ewangelie, niekorzystna sytuacja geopolityczna oraz względy finansowe.

Year

Volume

94

Issue

1

Pages

43-83

Physical description

Dates

published
2024

Contributors

author
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Studium Biblicum Franciscanum w Jerozolimie

References

  • Ademarus Cabannensis, Chronicon, w: Ademari Cabannensis Opera omnia. Chronicon (red. P. Bourgain-Hemeryck – R. Landes – G. Pon; Turnholt: Brepols 1999).
  • Adler, E.N. – Séligsohn, M., „Une nouvelle chronique samaritaine (suite)”, Revue des études juives 45/90 (1902) 223–254.
  • Aharoni, Y., „The 1962 Season”, Excavations at Ramat Rahel, Seasons 1961 and 1962 (red. Y. Aharoni et al.; Roma: Centro di Studi Semitici 1964) 37–63.
  • Aharoni, Y., „Excavation at Ramat Raḥel, 1954. Preliminary Report”, Israel Exploration Journal 6/2 (1956) 102–111.
  • Aharoni, Y., „General Conclusions”, Excavations at Ramat Rahel, Seasons 1961 and 1962 (red. Y. Aharoni et al.; Roma: Centro di Studi Semitici 1964) 119–124.
  • Aharoni, Y., „Ramat Raḥel”, The New Encyclopedia of Archaeological Excavations in the Holy Land (red. E. Stern; Jerusalem: Israel Exploration Society 1993) IV, 1261–1267.
  • Aharoni, Y. et al. (red.), Excavations at Ramat Rahel, Seasons 1961 and 1962 (Roma: Centro di Studi Semitici 1964).
  • Alliata, E., „Il Kathisma: ‘luogo del riposo’ della Vergine”, La Terra Santa 65/5 (1993) 38–42.
  • Antiochus Strategius Sabaita, Captivitas Hierosolymae, w: La prise de Jérusalem par les Perses en 614. Scriptores Iberici 12 (red. G. Garitte; Corpus Scriptorum Christianorum Orientalium 203; Louvain: Peeters Publishers 1960).
  • Antoninus Placentius, Itinerarium, w: Itineraria et alia geographica (red. P. Geyer; Corpus Christianorum. Series Latina 175; Turnholti: Brepols 1965) 129–174.
  • Arie, E., „Revisiting Mount Gerizim: The Foundation of the Sacred Precinct and the Proto-Ionic Capitals”, New Studies in the Archaeology of Jerusalem and Its Region: Collected Papers Volume XIV (red. Y. Zelinger et al.; Jerusalem: The Israel Antiquities Authority 2021) 39–63.
  • Armstrong, G.T., „Constantine’s Churches: Symbol and Structure”, The Journal of the Society of Architectural Historians 33/1 (1974) 5–16.
  • Armstrong, G.T., „Imperial Church Building and Church-State Relations, A.D. 313–363”, Church History 36/1 (1967) 3–17.
  • Avigad, N., „A Building Inscription of the Emperor Justinian and the Nea in Jerusalem”, Israel Exploration Journal 27/2/3 (1977) 145–151.
  • Avigad, N., „Excavations in the Jewish Quarter of the Old City of Jerusalem, 1969/70 (Preliminary Report)”, Israel Exploration Journal 20/1/2 (1970) 1–8.
  • Avigad, N., „Excavations in the Jewish Quarter of the Old City of Jerusalem, 1970 (Second Preliminary Report)”, Israel Exploration Journal 20/3/4 (1970) 129–140.
  • Avigad, N., „Excavations in the Jewish Quarter of the Old City of Jerusalem, 1971 (Third Preliminary Report)”, Israel Exploration Journal 22/4 (1972) 193–200.
  • Avigad, N., „Jérusalem (Quartier Juif) – 1975-1977”, Revue Biblique 85/3 (1978) 421–423.
  • Avigad, N., „The Nea: Justinian's Church of St. Mary, Mother of God, Discovered in the Old City of Jerusalem”, Ancient Churches Revealed (red. Y. Tsafrir; Judean Desert Studies; Jerusalem – Washington, DC: Israel Exploration Society; Biblical Archaeology Society 1993) 128–135.
  • Avigad, N., The Upper City of Jerusalem (Jerusalem 1980).
  • Avner, R., The Church of the Kathisma: Its Identification and Role in the History of Architecture and Mosaic (Dysertacja doktorska; University of Haifa; Haifa: 2004).
  • Avner, R., „The Dome of the Rock in Light of the Development of Concentric Martyria in Jerusalem: Architecture and Architectural Iconography”, Muqarnas 27 (2010) 31–49. DOI: https://doi.org/10.1163/22118993_02701003.
  • Avner, R., „The Initial Tradition of the Theotokos at the Kathisma: Earliest Celebrations and the Calendar”, The Cult of the Mother of God in Byzantium: Texts and Images (red. L. Brubaker – M.B. Cunningham; London: Routledge 2016) 9–30.
  • Avner, R., „The Kathisma: A Christian and Muslim Pilgrimage Site”, ARAM 18–19 (2006–2007) 541–557.
  • Avner, R., „The Kathisma Church”, The New Encyclopedia of Archaeological Excavations in the Holy Land. Supplementary Volume (red. E. Stern; Jerusalem: Israel Exploration Society 2008) V, 1831–1833.
  • Avner, R., „The Kathisma Church on the Road from Jerusalem to Bethlehem”, Qadmoniot 38/130 (2005) 117–121.
  • Avner, R., „Presbeia Theotokou, Presbeia Mētros: Reconsidering the Origins of the Feast and the Cult of the Theotokos at the Kathisma, on the Road to Bethlehem”, Presbeia Theothokou. The Intercessory Role of Mary Across Times and Places in Byzantium (4th-9th Century) (red. L. M. Peltomaa – A. Külzer – P. Allen; Veröffentlichungen zur Byzanzforschung 39; Wien: Austrian Academy of Sciences Press – Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 2015) 41–48.
  • Avner, R., „The Recovery of the Kathisma Church and Its Influence on Octagonal Buildings”, One Land – Many Cultures: Archaeological Studies in Honour of Stanislao Loffreda OFM (red. C. Bottini – Di Segni Leah – L.D. Chrupcała; Studium Biblicum Franciscanum. Collectio Maior 41; Jerusalem: Franciscan Printing Press 2003) 173–186.
  • Avner, R. (red.), The Kathisma Church and Monastery of Mary Theotokos on the Jerusalem-Bethlehem Road: Final Report of the 1992, 1997, 1999 and 2000 Excavation Seasons (IAA Reports 69; Jerusalem: Israel Antiquities Authority 2022).
  • Avner, R. – Lavas, G. – Rosidis, E., „Jerusalem, Mar Elijas – the Kathisma Church”, Excavations and Surveys in Israel 20 (2001) 89–92; = Avner, R., „Jerusalem, Mar Elias – the Kathisma Church”, Hadashot Arkheologiyot / חדשות ארכיאולוגיות / Excavations and Surveys 113 (2001) 133–137.
  • Avner, R. – Shachar, P., „Architectural Planning Procedures in the Early Byzantine Period: The Kathisma Church”, Christ Is Here! Studies in Biblical and Christian Archaeology in Memory of Michele Piccirillo, OFM (red. L.D. Chrupcała; Studium Biblicum Franciscanum. Collectio Maior 52; Milano: Edizioni Terra Santa 2012) 265–273.
  • Avni, G., „The Persian Conquest of Jerusalem (614 C.E.) – An Archaeological Assessment”, Bulletin of the American Schools of Oriental Research 357 (2010) 35–48.
  • Bagatti, B., Alle origini della Chiesa. Volume 2: Le comunità gentilo-cristiane (Città del Vaticano: Libreria Editrice Vaticana 1982).
  • Bagatti, B. – Testa, E., Corpus Scriptorum de Ecclesia Matre. IV. Gerusalemme. La redenzione secondo la tradizione biblica dei Padri (Studium Biblicum Franciscanum. Collectio Maior 26; Jerusalem: Franciscan Printing Press 1982).
  • Baldi, D. (red.), Enchiridion locorum sanctorum (wyd. 2; Jerusalem: Franciscan Printing Press 1954).
  • Bednarz, M., Ziemia umiłowana przez Boga. Geografia Ziemi Świętej (wyd. 4; Tarnów: Biblos 2008).
  • Ben-Ami, D. – Tchekhanovets, Y. – Bijovsky, G., „New Archaeological and Numismatic Evidence for the Persian Destruction of Jerusalem in 614 CE”, Israel Exploration Journal 60/2 (2010) 204–221, https://www.jstor.org/stable/27927264.
  • Ben-Dov, M., „Discovery of the ‘Nea’ Church – Jewel of Byzantine Jerusalem”, Christian News from Israel 26/2 (1977) 86–90.
  • Ben-Dov, M., „Found After 1400 Years – The Magnificent Nea”, Biblical Archaeology Review 3/4 (1977) 32–37.
  • Ben-Dov, M., In the Shadow of the Temple: The Discovery of Ancient Jerusalem (New York, NY: Harper & Row 1985).
  • The Bodmer Composite Codex (red. D. Sharp – B. Nongbri), https://bodmerlab.unige.ch/fr/constellations/papyri/barcode/1072205366 (dostęp: 26.07.2022).
  • Callahan, D.F., „Al-Hākim, Charlemagne, and the Destruction of the Church of the Holy Sepulcher in Jerusalem in the Writings of Ademar of Chabannes”, The Legend of Charlemagne in the Middle Ages: Power, Faith, and Crusade (red. M. Gabriele – J. Stuckey; New York, NY: Palgrave Macmillan 2008) 41–57.
  • „Chronicon Paschale”, Patrologiae cursus completus. Series Graeca (red. J.P. Migne; Paris: Garnier Fratres 1864) 92, 841–845.
  • „Commemoratorium de casis Dei vel monasteriis”, Itinera Hierosolymitana et descriptiones Terrae Sanctae bellis sacris anteriora, latina lingua exarata (red. T. Tobler – A. Molinier; Genevae: J.-G. Fick 1879) 299–305.
  • Conybeare, F.C., „Antiochus Strategos’ Account of the Sack of Jerusalem in A.D. 614”, The English Historical Review 25/99 (1910) 502–517.
  • Cyrillus Scythopolitanus, Vita Sancti Sabae, w: Cyryl ze Scytopolis, Żywoty mnichów palestyńskich (tłum. E. Dąbrowska; wstęp, kom., indeksy R. Kosiński; Źródła Monastyczne. Starożytność 36; Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 2011) 253–416 (= VS).
  • Cyrillus Scythopolitanus, Vita Sancti Theodosii, w: Cyryl ze Scytopolis, Żywoty mnichów palestyńskich (tłum. E. Dąbrowska; wstęp, kom., indeksy R. Kosiński; Źródła Monastyczne. Starożytność 36; Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 2011) 473–480.
  • Di Segni, L., „A Greek Inscription in the Kathisma Church”, One Land – Many Cultures: Archaeological Studies in Honour of Stanislao Loffreda OFM (red. C. Bottini – L. Di Segni – L.D. Chrupcała; Studium Biblicum Franciscanum. Collectio Maior 41; Jerusalem: Franciscan Printing Press 2003) 187–188.
  • Diez, E., „The Mosaics of the Dome of the Rock at Jerusalem”, Ars Islamica 1/2 (1934) 235–238.
  • Epiphanius Salaminis Episcopus, Panarion, w: Epifaniusz z Salaminy, Panarion. Herezje 1-33. Tekst grecki i polski (tłum., wstęp M. Gilski; oprac., kom. A. Baron; Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe 2015).
  • Eutychius Alexandrinus, Annales, w: Eutichio, Patriarca do Alessandria (877-940). Gli Annali (introduzione, traduzione e note B. Pirone; Studia Orientalia Christiana Monographiae 1; Cairo: Franciscan Centre of Christian Oriental Studies 1987).
  • Finkelstein, I. – Singer-Avitz, L., „Reevaluating Betel”, Zeitschrift des Deutschen Palästina-Vereins 125/1 (2009) 33–48.
  • „Formuła zjednoczenia”, Dokumenty Soborów Powszechnych. Tekst grecki, łaciński, polski. I. (325-757): Nicea I, Konstantynopol I, Efez, Chalcedon, Konstantynopol II, Konstantynopol III, Nicea II (red. A. Baron – H. Pietras; Źródła Myśli Teologicznej 24; Kraków: Wydawnictwo WAM 2001) 176–178.
  • Galor, K. – Bloedhorn, H., The Archaeology of Jerusalem. From the Origins to the Ottomans (New Haven, CT – London: Yale University Press 2013).
  • Garitte, G. (red.), Le Calendrier Palestino-Géorgien du Sinaiticus 34 (Xe siècle) (Subsidia Hagiographica 30; Bruxelles: Société des Bollandistes 1958).
  • Geva, H., „The Nea Church”, The New Encyclopedia of Archeological Excavations in the Holy Land (red. E. Stern; Jerusalem: Israel Exploration Society 1993) II, 776–777.
  • Gil, M., „The Jewish Quarters of Jerusalem (A.D. 638–1099) According to Cairo Geniza Documents and Other Sources”, Journal of Near Eastern Studies 41/4 (1982) 261–278.
  • Grego, I., „Il Kathisma o luogo del riposo della Vergine”, Asprenas 45 (1998) 231–244.
  • Gregorius Turonensis, De gloria martyrum, w: Patrologiae cursus completus. Series Latina (red. J.P. Migne; Paris: 1849) 71, 715–717.
  • Hemmer Gudme, A.K. de, Before the God in this Place for Good Remembrance: A Comparative Analysis of the Aramaic Votive Inscriptions from Mount Gerizim (red. J. Barton et al.; Beihefte zur Zeitschrift für die Alttestamentliche Wissenschaft 441; Berlin: de Gruyter 2013).
  • Hieronymus Stridonensis, Epistulae, w: Hieronim ze Strydonu, Listy. II. (51–79) (tłum. J. Czuj; wstęp, oprac. M. Ożóg; tekst łac. H. Pietras; Źródła Myśli Teologicznej 55; Kraków: Wydawnictwo WAM 2010).
  • Hirschfeld, Y., „Imperial Building Activity During the reign of Justinian and Pilgrimage to the Holy Land in Light of Excavations on Mt. Berenice, Tiberias”, Revue Biblique 106/2 (1999) 236–249.
  • Ioannes Moschus, Pratum spirituale, w: Jean Moschus. Le pré spirituel (wstęp, tłum. J.M. Rouët de Journel; Sources Chretiennes 12; Paris: Cerf 1946).
  • Ioannis Malalae, Chronographia (red. L. Dindorf; Corpus Scriptorum Historiae Bizantinae; Bonn: Weber 1831).
  • Jerusalem Patriarchate, Apostolic Succession: Bishops of Jerusalem, https://en.jerusalem-patriarchate.info/apostolic-succession (dostęp: 24.12.2022).
  • Josephus Flavius, Antiquitates Judaicae, w: Józef Flawiusz, Dawne Dzieje Izraela „Antiquitates Judaicae” (red. E. Dąbrowski; tłum. Z. Kubiak – J. Radożycki; Poznań – Warszawa – Lublin: Księgarnia św. Wojciecha 1979).
  • Josephus Flavius, De bello Judaico libri VII, w: Józef Flawiusz, Wojna żydowska (przekł., wstęp, kom. J. Radożycki; Warszawa: Rytm 2016).
  • Klimas, S.N., Autentyczność Bożego Grobu w Jerozolimie. Badania historiograficzne, archeologiczno-architektoniczne i udokumentowane w zabytkach (I–X w.) (wyd. 2; Kalwaria Zebrzydowska: Calvarianum 2018).
  • Kohen, E., History of the Byzantine Jews: A Microcosmos in the Thousand Year Empire (Lanham, MD – Plymouth: University Press of America 2007).
  • Kosiński, R., „Wstęp – Cyryl ze Scytopolis i jego dzieło”, w: Cyryl ze Scytopolis, Żywoty mnichów palestyńskich (tłum. E. Dąbrowska; wstęp, kom., indeksy R. Kosiński; Źródła Monastyczne. Starożytność 36; Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów 2011) 11–94.
  • Kosiński, R., „Samarytanie w Cesarstwie Rzymskim w drugiej połowie V wieku”, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne 138 (2011) 25–39.
  • Langé, S., Architettura delle Crociate in Palestina (Como: Pietro Cairoli Editore 1965).
  • Leskien, A., „Die Pilgerfahrt des russischen Abtes Daniel ins heilige Land 1113–1115”, Zeitschrift des Deutschen Palästina-Vereins 7 (1884) 17–64.
  • Loffreda, S., Cafarnao (wyd. 2; Jerusalem: Franciscan Printing Press 2001).
  • Magen, I., „The Church of Mary Theotokos on Mount Gerizim”, Christian Archaeology in the Holy Land. New Discoveries: Archaeological Essays in Honour of Virgilio C. Corbo (red. G.C. Bottini – L. Di Segni – E. Alliata; Collectio Maior 36; Jerusalem 1990) 345–350.
  • Magen, I., „The Dating of the First Phase of the Samaritan Temple on Mount Gerizim in Light of the Archaeological Evidence”, Judah and the Judeans in the Fourth Century B.C.E. (red. O. Lipschits – G.N. Knoppers – R. Albertz; Winona Lake, IN: Eisenbrauns 2007) 157–211.
  • Magen, I., „Gerizim, Mount”, The New Encyclopedia of Archaeological Excavations in the Holy Land (red. E. Stern; Jerusalem: Israel Exploration Society 1993) II, 484–492.
  • Magen, I., „Gerizim, Mount”, The New Encyclopedia of Archaeological Excavations in the Holy Land. Supplementary Volume (red. E. Stern; Jerusalem: Israel Exploration Society 2008) V, 1742–1748.
  • Magen, I., Mount Gerizim Excavations II: A Temple City (Judea and Samaria Publications 8; Jerusalem: The Israel Antiquities Authority 2008).
  • Markowski, R. – Starowieyski, M., „Teksty o Jezusie u pisarzy muzułmańskich”, Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie apokryficzne. Część I: Fragmenty. Narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa (red. M. Starowieyski et al.; Pisma Apokryficzne 1; wyd. 3; Kraków: WAM 2020) 170–179.
  • Murphy-O’Connor, J., The Holy Land. An Oxford Archaeological Guide from Earliest Times to 1700 (wyd. 5; Oxford: Oxford University Press 2008).
  • Naumowicz, J., „Reforma świąt w Jerozolimie za cesarza Justyniana”, Warszawskie Studia Teologiczne 23/2 (2010) 157–168.
  • Ovadiah, A. – de Silva, C.G., „Supplementum to the Corpus of the Byzantine Churches in the Holy Land”, Levant 13 (1981) 200–261.
  • Papadogiannakis, I., „Lamenting for the Fall of Jerusalem in the Seventh Century CE”, Greek Laughter and Tears: Antiquity and After (red. M. Alexiou – D. Cairns; Edinburgh Leventis Studies 8; Edinburgh: Edinburgh University Press 2017) 187–198.
  • Pietkiewicz, R., „Góra Gerizim i Samarytanie. Historia i teraźniejszość”, Hereditatis Custos. Księga dla uczczenia Księdza Profesora Józefa Patera (red. A. Tomko; Wrocław: Papieski Wydział Teologiczny 2014) 431–440.
  • Pixner, B., Paths of the Messiah and Sites of the Early Church from Galilee to Jerusalem: Jesus and Jewish Christianity in Light of Archaeological Discoveries (red. R. Riesner; tłum. K. Myric – S.&M. Randall; San Francisco, CA: Ignatius Press 2010).
  • Prokopius Caesariensis, De Aedificiis, w: Prokopiusz z Cezarei. O budowlach (Zgorzelec: Henryk Pietruszczak 2020).
  • Pseudo-Cirillo di Scitopoli, Nel deserto accanto ai fratelli. Vite di Gerasimo e di Giorgio di Choziba (red., tłum. L. Di Segni; Padri orientali; Magnano: Qiqajon 1991).
  • Renoux, A. (red.), Le codex arménien Jérusalem 121. II. Édition comparée du texte et de deux autres manuscrits. Introduction, textes, traduction et notes (Patrologia Orientalis 36/2; Trunhout: Brepols 1971).
  • Riess, K. von, „Kathisma palaion und der sogenannte Brunnen der Weisen bei Mar Eljas”, Zeitschrift des Deutschen Palästina-Vereins 12 (1889) 19–23.
  • Russell, K.W., „The Earthquake Chronology of Palestine and Northwest Arabia from the 2nd Through the Mid-8th Century A.D.”, Bulletin of the American Schools of Oriental Research 260 (1985) 37–59.
  • Schick, R., The Christian Communities of Palestine from Byzantine to Islamic Rule: A Historical and Archaeological Study (Studies in Late Antiquity and Early Islam 2; Princeton, NJ.: Darwin 1995).
  • Schick, R., „Christian Life in Palestine during the Early Islamic Period”, The Biblical Archaeologist 51/4 (1988) 218–221, 239–240. DOI: https://doi.org/10.2307/3210639.
  • Senès, H., „Les fouilles de Ramat Rachel”, Biblica 36/2 (1955) 267–270.
  • Shalev-Hurvitz, V., Holy Sites Encircled: The Early Byzantine Concentric Churches of Jerusalem (Oxford Studies in Byzantium; Oxford: Oxford University Press 2015).
  • Shoemaker, S.J., Ancient Traditions of the Virgin Mary’s Dormition and Assumption (Oxford Early Christian Studies; Oxford – New York, NY: Oxford University Press 2006).
  • Shoemaker, S.J., „Christmas in the Qur’ān: the Qur’ānic Account of Jesus’s Nativity and Palestinian Local Tradition”, Jerusalem Studies in Arabic and Islam 28 (2003) 11–39.
  • Shoemaker, S.J., „The Re(?) Discovery of the Kathisma Church and the Cult of the Virgin in Late Antique Palestine”, Maria: A Journal of Marian Studies 2 (2001) 21–72.
  • Sophronius Hierosolymitanus Patriarcha, Oratio I in Christi natalia, w: Patrologiae cursus completus. Series Graeca (red. J.P. Migne; Paris: 1863) 87/3, 3202–3212.
  • Starowieyski, M., „Apokryfy o odejściu Maryi”, Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie apokryficzne. Część II: Św. Józef i św. Jan Chrzciciel, Męka i Zmartwychwstanie Jezusa, Wniebowzięcie Maryi (red. M. Starowieyski et al.; Pisma Apokryficzne 1; wyd. 3; Kraków: WAM 2020) 779–780.
  • Stenhouse, P., The Kitāb al-Tarīkh of Abu ’l-Fath (tłum. P. Stenhouse; Sydney: Mandelbaum Trust, University of Sydney 1985).
  • Taylor, J.E., Christians and Holy Places: The Myth of Jewish-Christian Origins (New York, NY: Oxford University Press 1993).
  • Trampedach, K., „Ein neuer Tempel Salomons in Jerusalem? Der Bau der Nea-Kirche (531–543) durch Kaiser Justinian”, Millennium 12 (2015) 155–177.
  • Tsafrir, Y., „Procopius on the Nea Church, the Cardo, and ‘The Finger of Og’ in Jerusalem /פרוקופיוס על כנסיית הנאה, הקרדו ו'אצבעו של עוג' בירושלים”, Cathedra: For the History of Eretz Israel and Its Yishuv / קתדרה: לתולדות ארץ ישראל ויישובה 115 (2005) 5–30.
  • Verstegen, U., „How to Share a Sacred Place – the Parallel Christian and Muslim Use of the Major Christian Holy Sites in Jerusalem and Bethlehem”, Ambassadors, Artists, Theologians: Byzantine Relations with the Near East from the Ninth to the Thirteenth Centuries (red. Z. Chitwood – J. Pahlitzsch) (Byzanz zwischen Orient und Okzident, Veröffentlichungen des Leibniz-WissenschaftsCampus Mainz 12; Mainz: Verlag des Römisch-Germanische Zentralmuseums 2019) 29–44.
  • Vilmar, E., Abul Fathi annales Samaritani (Gotha: 1865).
  • Voltaggio, M., „‘Xenodochia’ and ‘Hospitia’ in Sixth-Century Jerusalem: Indicators for the Byzantine Pilgrimage to the Holy Places”, Zeitschrift des Deutschen Palästina-Vereins 127/2 (2011) 197–210.
  • Wilkinson, J. (red., tłum.), Jerusalem Pilgrims Before the Crusades (Ariel Publishing House: Jerusalem 1977).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
28394761

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_ct_2024_94_1_02
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.