Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 7 | 2 | 225-236

Article title

Rozważania o „dobrym” i „złym” wychowaniu

Authors

Content

Title variants

EN
REFLECTIONS ON A “GOOD” AND “BAD” UPBRINGING

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W zaprezentowanym artykule autorka prowadzi rozważania dotyczące istoty i zadań współczesnego wychowania. Traktuje je jako powinność dorosłych wobec młodych. Jest to również zadanie, którego nie powinno się nigdy zaniedbywać. Autorka stara się uzasadnić pogląd, że wychowanie nie powinno być też nigdy „złe”. W jej przekonaniu mogą zdarzyć się niewłaściwe zachowania i postawy dorosłych wobec młodych ludzi, lecz wychowanie, w którym wychowawca winien kierować się intencją czynienia dobra i obdarowywać nim dziecko, powinno być zawsze dobre. W świetle zaprezentowanego piśmiennictwa i własnych refleksji autorka stara się omówić i uzasadnić tak sformułowaną tezę.
EN
In this paper the author presented issues regarding the essence and objectives of contemporary upbringing. She treats upbringing as a duty of adults towards young people, and a task that should never be neglected. The author attempts to justify the idea that upbringing should never be “bad”. In the author’s opinion, only behaviours and attitudes (also adult attitudes towards the young) may be inappropriate, but the upbringing, in which educators ought to be guided by the intention of doing good and passing it on to the child, should be good. In view of the literature presented and own reflections the author tries to discuss and justify the above thesis.

Year

Volume

7

Issue

2

Pages

225-236

Physical description

Dates

published
2017-10-18

Contributors

References

  • Apel Twojego dziecka, dostępny na: http://fdn.pl/ulotka-apel-twojego-dziecka?cat1=772&cat2=663&cat3=742 (otwarty: 01.02.2017).
  • Bereźnicki F. (2015). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Bilicki T. (2000). Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Brejnak W. (1993). Kocham i wychowuję. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna i Reklamowo-Handlowa „Adam”.
  • Buczek W. (2013). Wychowanie dialogowe dzieci i młodzieży. „Pedagogika Personalno-Egzystencjalna”. dostępny na: http://www.pedagogika-dialogu.pl/wychowanie-dialogowe-dzieci-i-mlodziezy (otwarty: 04.02.2017).
  • Cian L. (1991). Wychowanie w duchu księdza Bosko. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
  • Debesse M. (1996). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Gurycka A. (1990). Błąd w wychowaniu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Jan Paweł II (1994). List do rodzin, dostępny na: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/gratissimam.html (otwarty: 03.03.2017).
  • Korczak J. (1992). Jak kochać dziecko. Warszawa: Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
  • Korczak J. (1998). Dzieła. Szkoła życia. Obrazki szpitalne. Artykuły pedagogiczne i medyczne (1900–1912). T. 4.Warszawa: Oficyna Wydawnicza Latonia.
  • Łobocki M. (2004). Teoria wychowania w zarysie. Kraków: „Impuls”.
  • Łopatkowa M. (1992). Pedagogika serca. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Schwengeler B i Y. (1990). Wychowanie – udręka czy przyjemność? Poznań: Wydawnictwo Ewangeliczne.
  • Suchodolski B. (1983). Wychowanie pozbawione nadziei. „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 2, s. 3–12.
  • Szlązakowa A. (1989). Korczakowska postawa wobec dziecka. „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne”, nr 4, s. 156–159.
  • Tarnowski J. (1990). Janusz Korczak dzisiaj. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
  • Tarnowski J. (1993). Jak wychowywać? Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej.
  • Zarzecki L. (2012). Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. Jelenia Góra: Wydawnictwo Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_fp_2017_2_16
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.