Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 9 | 2/1 | 133-142

Article title

Inkluzywna edukacja religijna na przykładzie systemu szkolnictwa w Niemczech

Content

Title variants

EN
Inclusive Religious Education on the Example of the Education System in Germany

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W artykule zostają przedstawione główne założenia inkluzywnej edukacji religijnej w niemieckim systemie szkolnictwa. Heterogeniczność kulturowa i etniczna współczesnych społeczeństw europejskich stanowi ważne wyzwanie dla systemu edukacji. Dotyczy to również nauczania religii w warunkach pluralizmu religijno-światopoglądowego. W Niemczech nauczanie tego przedmiotu cechuje duża różnorodność podejść i koncepcji, uzasadniona sytuacją religijnego i kulturowego pluralizmu. Rezultatem tego jest dynamiczny rozwój pedagogiki religii jako dziedziny wiedzy odrębnej od katechetyki. Autorka przedstawia najnowsze koncepcje szkolnego nauczania religii w Niemczech. Stanowią one próbę zdefiniowania na nowo celów i metod nauczania religii w taki sposób, aby w większym niż dotychczas stopniu odpowiadało ono wymogom współczesności.

Year

Volume

9

Issue

2/1

Pages

133-142

Physical description

Dates

published
2019-09-04

Contributors

References

  • Berger A. i in. (2014). Zehn Grundsätze für inklusiven Religionsunterricht, dostępny na: https://comenius.de/themen/Inklusion/Zehn_Grundsaetze_fuer_inklusiven_Religionsunterricht_2014.pdf (otwarto: 3.11.2017).
  • Boschki R. (2003). „Beziehung” als Leitbegriff der Religionspädagogik. Grundlegung einer dialogisch-kreativen Religionsdidaktik, Ostfildern: Schwabenverlag.
  • Boschki R. (2004). Beziehung – Grundprinzip religiöser Bildung. „Katechetische Blätter”, nr 129, s. 140–148.
  • Boschki R. (2011). Die spirituelle Dimension interkultureller und interreligiöser Bildung: Chancen einer ganzheitlich-sinnorientierten Pädagogik. W: Kett F. (red.). Jahrbuch 2011. Ganzheitlich-sinnorientiert erziehen und bilden. Ein reformpädagogischer Ansatz auf der Basis eines christlichen Menschenbildes. Gröbenzell: Franz Kett-Verlag, s. 6–13.
  • Bucher A. (2007). Wurzeln und Flügel. Wie spirituelle Erziehung für das Leben stärkt. Düsseldorf: Patmos.
  • Englert R. (2012). Religionsdidaktik wohin? – Versuch einer Bilanz. W: Grümme B., Lenhard H., Pirner M. L. (red.). Religionsunterricht neu denken. Innovative Ansätze und Perspektiven der Religionsdidaktik. Ein Arbeitsbuch. Stuttgart: Kohlhammer, s. 247–258.
  • Gellner Ch., Langenhorst G. (2013). Blickwinkel öffnen. Interreligiöses Lernen mit literarischen Texten. Ostfildern: Matthias-Grünewald Verlag.
  • Jan Paweł II (2003). Ecclesia in Europa, dostępny na: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/europa_28062003.html (otwarto: 20.11.2017).
  • Joas H. (2004). Braucht der Mensch Religion? Über Erfahrungen der Selbsttranszendenz. Freiburg i.Br.: Verlag Herder.
  • Mette N. (2012). Theologie als Bezugswissenschaft für den schulischen Religionsunterricht –angefragt. W: Mette N., Sellmann M. (red.). Religionsunterricht als Ort der Theologie. Freiburg i.Br.: Verlag Herder, s. 338–361.
  • Mette N. (2014). Edukacja religijna w przedszkolu – podstawy teoretyczne i zadania. „Keryks”, nr 13, s. 51–70.
  • Pollack D., Müller O. (2013). Religionsmonitor. Verstehen was verbindet. Religion und Zusammenhalt in Deutschland. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.
  • Röhrig H.-J. (brw.). Von der integrativen Pädagogik zum inklusiven Religionsunterricht, dostępny na: http://www.ekir.de/pti/Downloads/integrative-paedagogik.pdf (otwarto: 14.11.2017).
  • Spiegel E. (1997). Beziehungsverhalten und -handeln von Jugendlichen als Manifestationsformen sublimer Religiosität. „Religionspädagogische Beiträge”, nr 39, s. 165–197.
  • Ustawa Zasadnicza Republiki Federalnej Niemiec, dostępny na: http://www.gesetze-im-internet.de/gg/art_7.html (otwarto: 21.11.2017).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_fp_2019_2_10
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.