Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 9 | 2/1 | 193-206

Article title

Wartości społeczne w edukacji dla zrównoważonego rozwoju

Content

Title variants

EN
Social Values in Education for Sustainable Development

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Edukacja dla zrównoważonego rozwoju stanowi ważną strategię społeczną, która ma na celu wspieranie koniecznych zmian będących odpowiedzią na globalne zagrożenia społeczno-gospodarcze współczesnego świata. Podkreśla potrzebę podejścia holistycznego, łączącego problemy związane z rozwojem z kwestiami społecznymi i środowiskowymi. Celem artykułu jest próba ukazania potrzeby i znaczenia obecności wartości społecznych w idei zrównoważonego rozwoju, która poprzez edukację zmierza do wywoływania w ludziach zmian o charakterze lokalnym i globalnym. Zmiany te mają prowadzić do budowania lepszego świata opartego na większej integracji ze środowiskiem i w sprawiedliwym społeczeństwie, nie tylko dla współczesnych, lecz także przyszłych pokoleń.

Year

Volume

9

Issue

2/1

Pages

193-206

Physical description

Dates

published
2019-09-04

Contributors

References

  • Babicki Z. (2016). Praktyczny wymiar edukacji globalnej. W: Babicki Z., Kuleta-Hulboj M. (red.). Teoretyczne i praktyczne konteksty edukacji globalnej. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
  • Babicki Z. (2017a). Idea wychowania do pokoju w programach pomocowych dzieciom w Afryce. „Forum Pedagogiczne”, nr 1, s. 211–226.
  • Babicki Z. (2017b). Sprawiedliwość społeczna w założeniach i działaniach sprawiedliwego handlu. „Forum Pedagogiczne”, nr 2, s. 133–144.
  • Bauman Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
  • Braidotti R. (2014). Po człowieku. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • Cichosz M. (2014). Środowisko/środowisko wychowawcze – dorobek, kierunki przemian – współczesne wyzwania. W: Danilewicz W., Theiss W. (red.). Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: „Żak” Wydawnictwo Edukacyjne Z. Dobkowskiej.
  • Delors J. (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Deklaracja Zasad Tolerancji, Ogłoszona i podpisana przez państwa członkowskie UNESCO 16 listopada 1995, dostępny na: https://portal.tezeusz.pl (otwarto: 6.11.2018).
  • Etzioni A. (1968). The Active Society: A Theory of Societal and Political Process. New York: Collier-Macmillan.
  • Góralczyk P. (1989). Chrześcijanin budowniczym pokoju. „Communio”, nr 5, s. 114–126.
  • http://www.unesco.pl (otwarto: 8.06.2018).
  • http://www.un.org (otwarto: 25.10.2018).
  • Kopiec H. (2004). W kręgu nadziei i pułapek tolerancji. W: Niewęgłowski J. (red.). W trosce o młodzież. Edukacja–praca–obywatelstwo. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
  • Kronenberg J. Bergier T. (2010). Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polce. Kraków: Wydawnictwo Fundacja Sendzimira.
  • Kuleta-Hulboj M. (2017). Sprawiedliwość i odpowiedzialność w edukacji globalnej (w narracjach przedstawicieli organizacji pozarządowych). „Forum Pedagogiczne”, nr 2, s. 119–132.
  • Maffesoli M. (2008). Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w czasach ponowoczesnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Majka J. (1982). Filozofia społeczna. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej.
  • Nikitorowicz J. (2006). Pedagog społeczny w warunkach wielokulturowości i potrzeby kreowania przestrzeni międzykulturowego dialogu. W: Kozdrowicz E., Przecławska A. (red.). Absolwent pedagogiki dziś. Perspektywa teorii i praktyki pedagogiki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Odrowąż-Coates A. (2015). Is gender neutrality a post-human phenomenon? The concept of ‘gender neutral’ in Swedish education. „Journal of Gender and Power”, nr. 1, vol. 3, s. 113–133.
  • Pilch T. (2013a). Wprowadzenie. W: Pilch T., Sosnowski T. (red.). Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  • Pilch T. (2013b). Polska nietolerancja. W: Pilch T., Sosnowski T. (red.). Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Rogall H. (2010). Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka.
  • Scheunpflug A. (2004). Learning and skills for a global society: the education context. W: O’Loughlin E., Wegimont L. (red.). Learning for a global society. Evaluation and quality in global education. Proceedings of the GENE Conference. Lisbon.
  • Skorowski H. (1994). Być chrześcijaninem i obywatelem dziś. Refleksje o postawach moralno-społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
  • Skrzypczak B. (2016). Współczynnik społecznościowy. Edukacyjne (re)konstruowanie instytucji społecznościowych – w perspektywie pedagogiki społecznej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
  • Szadzińska E. (2015). Proces kształcenia ukierunkowany na wartości społeczne. W: Kuleta-Hulboj M., Gontarska M. (red.). Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • Tarnowski J. (1983). Dialog z młodymi. „Communio”, nr 4, s. 80–92.
  • Tarnowski J. (2005). Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna. W: Śliwerski B. (red.). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Theiss W. (2016). Solidarność globalna i zadania edukacji (Czytając Baumana). W: Babicki Z., Kuleta-Hulboj M. (red.). Teoretyczne i praktyczne konteksty edukacji globalnej. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
  • Tönnies F. (1988). Wspólnota i stowarzyszenie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • UNESCO (2002). The culture of peace. Paryż: Wydawnictwo UNICEF.
  • Wichrowicz J. (1982). Tolerancja. W: Pawlak Z. (red.). Katolicyzm A–Z. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
  • Zawojski P. (2017). Posthumanizm, czyli humanizm naszych czasów. „Kultura i Historia”, nr 32, s. 68–76.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_fp_2019_2_14
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.