Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 13 | 2 | 53-64

Article title

Education for Peace and the Idea of Fraternity and Community Friendship

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The issue of peace is being studied both as an element of scholarship and as an element of everyday life. The formation of human attitudes aimed at accepting the peaceful coexistence of societies and nations is one of the most important goals of education. Building lasting peace in the world is the very essence of education. Education for peace is a long-term process-built on understanding for others, empathy, and brotherly love-that leads to dialogue. This position is close to the vision of Pope Francis, who bases his concept of education for peace on the idea of fraternity and community friendship. The purpose of this article is to show the intellectual references of different visions and concepts of education for peace. Despite occasional differences in the approach to the essence and practical implementation of the pedagogy of peace, the common denominator of these concepts is the good of humankind and the common good.
PL
Zagadnienie pokoju jest przedmiotem badań zarówno jako element nauki, jak również jako element codziennego życia. Kształtowanie ludzkich postaw zmierzających do akceptacji pokojowego współistnienia społeczeństw i narodów jest jednym z najważniejszych celów wychowania. Zbudowanie trwałego pokoju na świecie jest samą istotą edukacji. Wychowanie dla pokoju jest długofalowym procesem budowanym na rozumieniu innych ludzi, empatii i miłości braterskiej, która prowadzi do dialogu. Takie stanowisko jest blisko wizji papieża Franciszka, który swoją koncepcję wychowania dla pokoju opiera na idei braterstwa i przyjaźni społecznej. Celem artykułu jest ukazanie intelektualnych odniesień różnych wizji i koncepcji wychowania dla pokoju. Mimo niekiedy różnic w podejściu co do istoty i drogi praktycznej realizacji pedagogiki pokoju, to wspólnym mianownikiem tych koncepcji jest dobro człowieka i dobro wspólne.

Year

Volume

13

Issue

2

Pages

53-64

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • UKSW, Wydział Nauk Pedagogicznych

References

  • Babicki Z. (2017). Idea wychowania do pokoju w programach pomocowych dzieciom w Afryce, „Forum Pedagogiczne”, nr 1, s. 211-226.
  • Bandura A., Walters R. (1968). Agresja w okresie dorastania: wpływ praktyk wychowawczych i stosunków rodzinnych. Czapów C. (tłum.). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Fountain, S. (1999). Peace education in UNICEF. New York: Wydawnictwo UNICEF.
  • Franciszek (2020). Encyklika „Fratelli Tutti”. O braterstwie i przyjaźni społecznej. Kraków: Wydawnictwo „M”.
  • Franciszek (2022). Idźmy razem drogą braterstwa. „L’Osservatore Romano”, nr 2 (440).
  • Galtung J. (1975). Peace: Research – Education – Action. Essas In Peace Research, vol. 1. Copenhagen.
  • Gara J., Jankowska D., Zawadzka E. (2019). Wstęp. W: Pedagogika dialogu. Pomiędzy w intersubiektywnej przestrzeni edukacji, Gara J., Jankowska D., Zawadzka E. (red.). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
  • Huzarski M. (2012). Wojna i pokój przedmiotem badań polemologiczno-irenologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
  • Jan XXIII. (1963). Encyklika, Pacem in terris. Rzym. Dostępny na: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_xxiii/encykliki/pacem_in_terris_11041963.html (dostęp 5.08.2023).
  • Kampka F. (2020). Braterstwo i przyjaźń społeczna wymiarem ekumenicznej kultury spotkania. „Studia Oecumenica”, nr 20, s. 17-35.
  • Kawula S. (1988). Wychowanie dla pokoju w warunkach pokoju. W: S. Kawula. Wychowanie patriotyczne wychowaniem dla pokoju. Olsztyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie.
  • Leek, J. (2014). Pomiędzy porozumieniem a zrozumieniem. Wyzwania edukacji na rzecz pokoju. „Studia Dydaktyczne”, nr 26, 247-257.
  • Olbrycht K. (1999). Rola pedagogów w tworzeniu sytuacji pokojowego rozwoju dziecka. W: Smolińska – Theiss B. (red.). Pokój z dziećmi. Pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Piejka A. (2015). Kształtowanie kultury pokoju w ludziach – perspektywa globalna. „Pedagogika Społeczna”, nr 1(55), 115-128.
  • Półturzycki J. (2003). Pokój jako naczelna wartość aksjologii edukacyjnej. W: Pokój – Dialog – Edukacja. Materiały z sympozjum naukowego w Płocku, „Pokój – geneza, współczesne potrzeby edukacji”, 26 września 2002 r. I. Mroczkowski, E.A. Wesołowska (red.). Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.
  • Roman Ł. (2017). O wojnie i pokoju – dylematy polemologiczne, „Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza”, nr 1 (45), s. 80-86.
  • Szulist J. (2015). Koncepcja pokoju światowego w nauczaniu papieża Franciszka, „Studia Pelplińskie”, s. 239-253.
  • Śliwerski B. (2016). Pedagogika pokoju w warunkach permanentnego niepokoju. W: Wychowanie dla pokoju w pedagogice Marii Montessori. M. Miksza (red.). Łódź: Wydawnictwo Palatum.
  • Wesołowska E.A. (2003). Współczesna pedagogika pokoju. W: Pokój – Dialog – Edukacja. Materiały z sympozjum naukowego w Płocku, „Pokój – geneza, współczesne potrzeby edukacji, 26 września 2002 r. I. Mroczkowski, E.A. Wesołowska (red.). Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.
  • Wojnar, I. (2000). Kształtowanie kultury pokoju – zobowiązaniem edukacyjnym na XXI wiek. W: I. Wojnar (red.). Etos edukacji w XXI wieku: zbiór studiów. Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
  • UNESCO. (2002). The culture of peace. Paryż: Wydawnictwo UNICEF.
  • UNESCO. Dostępny na: http://www.unesco.pl (dostęp 5.08.2023).
  • Uniewska A. (2003). „Gen pokoju” – czyli propozycja współczesnego wychowania do pokoju. W: Wilk J. (red). Społeczna troska o dziecko w XX wieku. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40454606

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_fp_2023_2_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.