Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 13 | 2 | 223-238

Article title

Przygotowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną do roli współbadaczy. Propozycja szkolenia w ramach badań włączających

Content

Title variants

EN
Preparation of People with Intellectual Disabilities for the Role of Co-researchers – A Proposal for Training in Inclusive Research

Languages of publication

Abstracts

EN
Inclusive research is a concept encompassing various forms of participation of co-researchers with disabilities in the implementation of the research process. Co-researchers can undertake a variety of roles and activities ranging from advising on the issues or the way in which the research should be carried out, to participating in all stages, including the dissemination of results. An important element preceding the process of inclusive research seems to be the appropriate training of people with intellectual disabilities to be co-researchers, based on a program using activating methods and materials accessible to people with intellectual disabilities in easy-to-read text. It is important to introduce the content necessary to learn about the research process and its various components, considering both the strengths and the cognitive and communication limitations of the trainees. The aim of this article is to present and analyze our own experience of preparing people with intellectual disabilities from the Lubelskie and Warmińsko-Mazurskie Voivodeships to act as co-researchers. It discusses recommendations and advantages, but also risks and difficulties, in preparing this group of people to participate in inclusive research.
PL
Badania włączające są pojęciem obejmującym różne formy udziału niepełnosprawnych współbadaczy w realizacji procesu badawczego. Współbadacze mogą podejmować różne role i działania, począwszy od doradzania w zakresie problematyki czy sposobu jej realizacji, skończywszy na udziale we wszystkich etapach, łącznie z upowszechnianiem wyników. Wydaje się, że istotnym elementem poprzedzającym proces badań włączających było odpowiednie przeszkolenie osób z niepełnosprawnością intelektualną do roli współbadaczy na podstawie programu wykorzystującego metody aktywizujące oraz materiały dostępne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną w tekście łatwym do czytania. Ważne jest przybliżenie treści niezbędnych do poznania procesu badawczego i jego poszczególnych elementów składowych z uwzględnieniem zarówno mocnych stron, jak i ograniczeń poznawczych i komunikacyjnych uczestników szkolenia. Celem artykułu jest przedstawienie i analiza doświadczeń własnych w zakresie przygotowania osób z niepełnosprawnością intelektualną z województw lubelskiego i warmińsko-mazurskiego do pełnienia roli współbadaczy. Omówiono w nim zalecenia, zalety, ale także zagrożenia i trudności związane z przygotowaniem tej grupy osób do uczestnictwa w badaniach włączających.

Year

Volume

13

Issue

2

Pages

223-238

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Polska
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska

References

  • Ahlers K.P., Ayers K.B., Iadarola S., Hughes R.B., Lee H.S., Williamson H.J. (2020). Adapting Participatory Action Research to Include Individuals with Intellectual and Developmental Disabilities during the COVID-19 Global Pandemic. „Developmental Disabilities Network Journal”, vol. 1 (2), s. 22-31.
  • Armstrong A., Cansdale M., Collis A.R., Collis B.E., Rice S., Walmsley J. (2019). What Makes a Good Self-Advocacy Project? The Added Value of Co-production. „Disability & Society”, vol. 34, s. 1289-1311.
  • Bigby C., Frawley P., Ramcharan P. (2014). Conceptualizing Inclusive Research with People with Intellectual Disability. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, vol. 27, s. 3-12.
  • Björnsdóttir K., Svensdóttir A. (2008). Gambling for Capital: Learning Disability, Inclusive Research and Collaborative Life Histories. „British Journal of Learning Disabilities”, vol. 36, s. 263-270.
  • Doherty A.J., Jones S.P., Chauchan U., Gibson J.M.E. (2020). Eating Well, Living Well and Weight Management: a Co-Produced Semi-Qualitative Study of Barriers and Facilitators Experienced by Adults with Intellectual Disabilities. „Journal of Intellectual Disabilities”, vol. 24, s. 158-176.
  • Embregts P., Taminiau E.F., Heerkens L., Schippers A.P., van Hove G. (2018). Collaboration in Inclusive Research: Competencies Considered Important for People with and Without Intellectual Disabilities. „Journal of Policy & Practice in Intellectual Disabilities”, vol. 15, s. 193-201.
  • Frankena T.K., Naaldenberg J., Bekkema N., van Schrojenstein Lantman-de Valk H.J.M., Cardol M., Leusink G. (2018). An Exploration of the Participation of People with Intellectual Disabilities in Research - A Structured Interview Survey. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, vol. 31, s. 942-947.
  • Fullana J., Pallisera M., Catala E., Puyalto C. (2016). Evaluating a Research Training Programme for People with Intellectual Disabilities Participating in Inclusive Research: The Views of Participants. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, vol. 30, s. 684-695.
  • Gajdzica Z. (2021). Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej. Nauczyciele o (nie)zmienianej sytuacji w kontekście kultury inkluzyjnej. Warszawa: PWN.
  • Gratton N. (2020). People with Learning Disabilities and Access to Mainstream Arts and Culture: A Participatory Action Research Approach. „British Journal of Learning Disabilities”, vol. 48, s. 106-114.
  • Jayes M., Moulam L., Meredith S., Whittle H., Lynch Y., Goldbart J., Judge S., Webb E., Meads D., Hemsley B., Murray J. (2021). Making Public Involvement in Research More Inclusive of People with Complex Speech and Motor Disorders: The I-ASC Project. „Qualitative Health Research”, vol.31(7), s. 1260-1274.
  • Kamecka-Antczak C., Szafrański M., Wos P. (2020). Wyzwania dla badań włączających osoby z niepełnosprawnością intelektualną Doświadczenia własne. W: G. Całka, J. Niedbalski, C. Żuchowska-Skiba (red.). Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością (s. 129-143). Łódź: Wydawnictwo UŁ.
  • Nind M., Armstrong A., Cansdale C., Collis A., Hooper C., Parsons S., Power A. (2017). TimeBanking: Towards a Co-Produced Solution for Power and Money Issues in Inclusive Research. „International Journal of Social Research Methodology”, vol. 20(4), s. 387-400.
  • Nind M. (2016a). Inclusive Research as a Site for Lifelong Learning: Participation in Learning Communities. „Studies in the Education of Adults”, vol. 48, s. 23-37.
  • Nind M. (2016b). Towards a Second Generation of Inclusive Research. W: T. Buchner, O. Koenig, S. Schuppener (red.) Inklusive forschung. Gemeinsam mit menschen mit lernschwierigkeiten forschen (s. 186-198). Bad Heilbrunn.
  • Nind M. (2017). The Practical Wisdom of Inclusive Research. „Qualitative Research”, vol. 17, p. 278-288.
  • Obuchowska I. (2008). Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. (s. 212-252). Warszawa: WSiP.
  • Owen A., Arnold K., Friedman C., Sandman L. (2016). Nominal Group Technique: an Accessible and Interactive Method for Conceptualizing the Sexual Self-Advocacy of Adults with Intellectual and Developmental Disabilities. „Qualitative Social Work”, vol. 15, s. 175-189.
  • Parchomiuk M. (2021). Badania włączające. Potencjał i ograniczenia w kontekście dotychczasowych doświadczeń. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, nr 53, s. 57-72.
  • Parchomiuk M. (2022). Inclusive Research with People with Intellectual Disabilities. Current Research Status Analysis. „Forum Pedagogiczne”, T. 12, nr 1, s. 369-390
  • Puyalto C., Pallisera M., Fullana J., Vila, M. (2016). Doing Research Together: a Study on the Views of Advisors with Intellectual Disabilities and Non-Disabled Researchers Collaborating in Research. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, vol. 29, s. 146-159.
  • Rau K., Ziętkiewicz E. (2000). Jak aktywizować uczniów? Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P.
  • Rojas-Pernia S., Haya-Salmón I., Lastra-Cagigas S., Álvarez-Sáenz de Santa María L. (2020). The Importance of Social Relationships and Loneliness: An Inclusive Research Project in Spain. „British Journal of Learning Disabilities”, vol. 48, s. 291-300.
  • Schwarz A., Durkin B. (2020). „Team is Everything”: Reflections on Trust, Logistics and Methodological Choices in Collaborative Interviewing. „British Journal of Learning Disabilities”, vol. 48, s. 115-123.
  • Seale J., Choksi A., Spencer K. (2019). ‘I’ve Been a Whizz-Kid Since I’ve Been at College’: Giving Voice to The Collective Memories of Adults with Learning Disabilities About the Role That Technology Has Played in Their Lives. „Disability Studies Quarterly”, vol. 39, s. 2-28.
  • Strnadova I., Cumming T.M., Knox M., Parmenter T., & Welcome to Our Class Research Group (2014). Building an Inclusive Research Team: The Importance of Team Building and Skills Training. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, vol. 27, p. 13-22.
  • Strnadová I., Walmsley J., Johnson K., Cumming T.M. (2016). Diverse Faces of Inclusive Research: Reflecting on Three Research Studies. „Scandinavian Journal of Disability Research”, vol.18, s. 52- 64.
  • Tilley E., Strnadová I., Ledger S., Walmsley J., Loblinzk J., Christian P., Arnold Z.A. (2021). ‘Working Together is Like a Partnership of Entangled Knowledge’: Exploring The Sensitivities of Doing Participatory Data Analysis with People With Learning Disabilities. „International Journal of Social Research Methodology”, vol. 24, s. 567-579.
  • Tuffrey-Wijne I., Lam C.K.K., Marsden D., Conway B., Harris C., Jeffrey D., Jordan L., Keagan-Bull R., McDermott M., Newton D., Stapelberg D. (2020). Developing a Training Course to Teach Research Skills to People with Learning Disabilities: “It Gives Us a Voice. We CAN Be Researchers!” „British Journal of Learning Disabilities”, vol. 48 (4), s.301-314.
  • Van Nieuwenhuijzen M., Vriens A. (2012). (Social) Cognitive Skills and Social Information Processing in Children with Mild to Borderline Intellectual Disabilities. „Research in Developmental Disabilities”, vol.33, s. 426–434.
  • Vlot-van K., Anrooij H., Tobi T., Hilgenkamp T. I. M., Leusink G. L., Naaldenberg J. (2018). Self-reported Measures in Health Research for People with Intellectual Disabilities: An Inclusive Pilot Study on Suitability and Reliability. „BMC Medical Research Methodology”, vol. 18, s.1-9.
  • Walmsley J., Strnadová I., Johnson K. (2018). The Added Value of Inclusive Research. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, vol. 31, s. 751-759.
  • Watchman K., Mattheys K., Doyle A., Boustead L., Rincones O. (2020). Revisiting Photovoice: Perceptions of Dementia among Researchers with Intellectual Disability. „Qualitative Health Research”, vol. 30, s. 1019-1032.
  • Wołowicz A. (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności. „Societas Communitas”, nr 2-2, s. 181-208.
  • Wołowicz A. (2021). Paradygmat zignorowany. Macierzyństwo kobiet z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Wołowicz-Ruszkowska A. (2017). A Study of Women with Disabilities – The Emancipatory Perspective. W: U. Markowska-Manista, J. Pilarska (red.). Introspective Approach to Women’s Intercultural Fieldwork. (s.103-125) Warszawa.
  • Wójcik M., Ćwirynkało K. (2015). Jak kształcić ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej? Wskazówki dla nauczycieli. W: Wójcik M., Antoszewska B. (red.), Edukacja i rehabilitacja dzieci z niepełnosprawnością. (s. 123-134). Olsztyn: Wyd. UWM.
  • Wyczesany J., Gajdzica Z. (2006). Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  • Zasępa E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
40459522

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_fp_2023_2_16
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.