Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2009 | 7 | 2 | 141-145

Article title

Diagnoza i rewalidacja osoby niepełnosprawnej. Studium przypadku

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

PL
Wystąpienie to poświęcone jest młodej osobie - Andrzejowi, aktualnie  uczęszcza on do gimnazjum. Wykryto u niego upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym. Ponadto Andrzej choruje na padaczkę. Fizycznie chłopiec, w wyglądzie zewnętrznym, nie zdradza żadnych odchyleń od normy, wygląda na osobę zdrową. Można z nim porozmawiać na temat spraw życia codziennego, obowiązków domowych. Jednakże jeśli poruszy się tematy dotyczące zagadnień z biologii, geografii, fizyki, matematyki chłopiec nie posiada już takiej wiedzy i nie włącza się do dyskusji. Andrzej jest chłopcem spokojnym, towarzyskim, rozmownym, uwielbia oglądać telewizję i grać w piłkę.Niniejsza praca ukazuje przebieg życia młodego człowieka począwszy od narodzin, poprzez okres, w którym postawiono diagnozę, a następnie funkcjonowanie w rodzinie, szkole, najbliższym środowisku. Powstała dzięki uprzejmości studentów jednej z uczelni w północno-wschodniej Polsce, którzy w ramach przedmiotu Terapia pedagogiczna prowadzili pod moim kierunkiem badania naukowe.

Year

Volume

7

Issue

2

Pages

141-145

Physical description

Dates

published
2009

Contributors

author
  • Instytut Ekologii i Bioetyki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie,

References

  • Cudak S.: Wychowawcze i emocjonalne funkcjonowanie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym, Wydawnictwo WSzHE, Łódź 2007.
  • Cytowska B., Wilczura B.: Dziecko z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2006.
  • Gajdzica Z., Klinik A.: Wątki zaniedbane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo UŚL, Katowice 2004.
  • Gustausson A., Zakrzewska-Manterys Z.: Upośledzenie w społecznym zwierciadle, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1997.
  • Kwaśniewska G.: Interdyscyplinarne procesy wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007.
  • Kruk-Lasocka J., Sekułowicz M.: Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami rozwoju, Wydawnictwo DSzW, Wrocław 2004.
  • Komorska M.: Sytuacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w społeczeństwie polskim, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.
  • Kaja B.: Zarys terapii dziecka, Wydawnictwo AB, Bydgoszcz 2001.
  • Kossakowski Cz., Zaorska M.: Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2000.
  • Maciarz A.: Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 1999.
  • Mihilewicz S.: Dziecko z trudnościami w rozwoju, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005.
  • Minczakiewicz E.: Dziecko niepełnosprawne, rozwój i wychowanie, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2003.
  • O’Regan F.: Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo K.E. Liber, Warszawa 2005.
  • Pisula E.: Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wydawnictwo UW, Warszawa 1998.
  • Pecyna M.: Psychologia kliniczna a praktyka pedagogiczna, Wydawnictwo Żak, Warszawa 1998.
  • Rakowska A.: Język, komunikacja, niepełnosprawność, Wydawnictwo AP, Kraków 2003.
  • Sakowicz-Boboryko A.: Rodzina jako realizator potrzeb rehabilitacyjnych dzieci niepełnosprawnych, Wydawnictwo Trans Humana, Białystok 2005.
  • Szczygieł B.: Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2001.
  • Wyczesany J.: Pedagogika upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2002.
  • Zabłocki K., Brejniak W.: Wybrane problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi w procesie edukacji, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2004.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1817380

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_seb_2009_7_2_12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.