Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2016 | 14 | 4 | 49-79

Article title

Wiedza i świadomość ekologiczna uczniów klas trzecich szkół podstawowych i ich rodziców

Content

Title variants

EN
Ecological knowledge and awareness of parents and their children in primary schools’ third classes

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
W dzisiejszych czasach realizacja treści ekologicznych jest szczególnie ważna. Istotne jest, aby kształtować w dziecku świadomość ekologiczną, poczucie odpowiedzialności, szacunku oraz gotowość do działań na rzecz najbliższego środowiska. Powinnością nauczycieli, wychowanków oraz rodziców jest pobudzanie wrażliwości, emocjonalnego nastawienia do natury oraz wprowadzenie dziecka w świat wartości. Szczególnie istotne są postawy rodziców wobec ochrony przyrody, bowiem mają one bezpośredni wpływ na postawy ich dzieci. Celem podjętych badań była ocena poziomu wiedzy i świadomości ekologicznej uczniów III klas szkoły podstawowej oraz ich rodziców, a także próba zestawienia uzyskanych danych. Ocena wyników uzyskanych przez obie grupy wskazuje na wyższą wiedzę i świadomość ekologiczną młodszego pokolenia, niższą – pokolenia starszego. Można uznać, że dobry poziom osiągnięć dzieci jest zasługą nauczycieli i szkoły.
EN
Nowadays the implementation of the ecological education content is particularly significant. It is important to shape a child’s environmental awareness, sense of responsibility, respect and a willingness to work for nearest environmental profit. Teacher’s and parent’s duty is to stimulate a sensitivity and emotional attitude to nature and to introduce child to a world of values. Particularly important are the attitudes of parents towards nature protection, because they have a direct impact on the attitudes of their children. The research compared the ecological awareness and the extent of that awareness among children in third classes in primary schools and their parents. The results in both groups prove that youngsters are more aware, and the older generation’s knowledge and awareness is still not satisfying. Therefore, it can be assumed that what the children have learned is the effect of their teachers and school efforts.

Year

Volume

14

Issue

4

Pages

49-79

Physical description

Dates

published
2016-12-31

Contributors

References

  • Burger T., 2005, Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Warszawa.
  • Cichy D., 2003, Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa.
  • Frątczak E., Frątczak J., 1992, Edukacja sozologiczna uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, WOM, Bydgoszcz.
  • Frątczak E., Frątczak J., 1993, Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III. Część ogólna, Ofic. Wyd. TUVEX, Pabianice.
  • Frątczak J., 1992, Świadomość sozologiczna ludzi dorosłych, Studia Przyrodnicze, 1, 5-17.
  • Frątczak J., 1995, Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych w aspekcie edukacji szkolnej i nieszkolnej, WSP, Bydgoszcz.
  • Gliński P., 1988, Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego, Kultura i Społeczeństwo, 3, 181-196.
  • Hanisz J., 2009, Wesoła szkoła i przyjaciele. Program edukacji wczesnoszkolnej w klasach 1-3 szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa.
  • Hłobił A., 2010, Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, Problemy Ekorozwoju 2, 87-94.
  • Hull Z., 1984, Świadomość ekologiczna, Aura 11, 24-25.
  • Jan Paweł II, Encyklika Centesimus Annus, <http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/centesimus_1.html>, dostęp: 23.06.2016.
  • Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, <http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/r_hominis.html#m3>, dostęp: 22.05.2016.
  • Jan Paweł II, Nowe przymierze między Kościołem a kulturą, Przemówienie podczas spotkania z przedstawicielami świata kultury i nauki w Wilnie 5.09.1993. Podróż do krajów bałtyckich, 4-10.09.1993, <http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/wilno_kultura_05091993.html>, dostęp: 28.05.2016.
  • Jonderko G., 1990, Świadomość ekologiczna społeczeństwa Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w oczach lekarza, w: J. Wódz (red.), Problemy świadomości ekologicznej, Śląski Instytut Naukowy, Katowice, 162-168.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, (D. U. 2014 r. poz. 803, z dnia 18 sierpnia 2014).
  • Sawicki M., 1997, Edukacja środowiskowa w klasach I-III szkoła podstawowej, Semper, Warszawa.
  • Siemak-Tylikowska A., 1970, O niektórych metodach badania treści nauczania, Kwartalnik Pedagogiczny 1, 123-130.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_seb_2016_14_4_03
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.