Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 17 | 1 | 27-39

Article title

Edukacja na rzecz etyki środowiskowej na terenach leśnych – idea Leave No Trace

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Artykuł charakteryzuje jedną z popularnych na świecie koncepcji edukacji na rzecz etyki środowiskowej (etyka outdorowa) – Leave No Trace. Początkowo program był skierowany głównie do środowisk związanych z górami – przewodników, wspinaczy, turystów górskich – jako odpowiedź na dewastację i zaśmiecanie gór. Obecnie został on rozszerzony na inne obszary przyrodnicze, w tym środowisko leśne. Model etyki środowiskowej (outdoorowej) Leave No Trace promuje odpowiedzialne postawy (zwiększanie świadomości społecznej). Rdzeń koncepcji oparty jest na siedmiu uniwersalnych zasadach, które w połączeniu z przekazywaną wiedzą oraz nabywanymi umiejętnościami mają za zadanie minimalizować wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze, w którym przebywa.
EN
The article is characterised by a popular concept in the world of education for environmental ethics (ethics outdorowa): Leave No Trace. Initially, the programme was directed mainly toward environments associated with the mountain-guides, climbers and hikers in response to devastation and littering. Now, it has been extended to other natural areas, including the environment as a whole. As a model of environmental ethics (outdoor), Leave No Trace promotes responsible attitude (raising awareness). The core of the concept is based on the seven universal principles, which, in combination with transferred knowledge and acquired skills, are designed to minimise human impact on the natural environment.

Year

Volume

17

Issue

1

Pages

27-39

Physical description

Dates

published
2019-03-31

Contributors

References

  • Backpacking, https://en.wikipedia.org/wiki/Backpacking (dostęp: 25.07.2018).
  • Bradley J. A., 1979, A human approach to reducing wildland impacts, w: Ittner R., Potter Agee D.J.K., Anschell S. (red.), Proceedings. Recreational Impact on Wildlands, US Forest Service Pacific Northwest Region, Portlland, 222–226.
  • Bridle K., Kirkpatrick J., 2005, An analysis of the breakdown of paper products (toilet paper, tissues and tampons) in natural environments, Tasmania, Australia, Journal of Environmental Management, vol. 74, 1, 21-30.
  • Buckley R., Littlefair C., 2007, Minimal-impact education can reduce actual impacts of park visitors, Journal of Sustainable Tourism, vol. 15, 3, 324-325.
  • Chrzanowski T., 2016, Model edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, r. 18, z. 47/2, 47-57.
  • Cilimburg A., Monz Ch., Kehoe S., 2000, Wildland recreation and human waste: A review of problems, practices, and concerns, Environmental Management, vol. 25, 6, 587-598.
  • Cole D., Monz Ch., 2003, Impacts of camping on vegetation: Response and recovery following acute and chronic disturbance, Environmental Management, vol. 32, 6, 693-705.
  • Cole D. N, 2018, Leave No Trace: How it Came to Be (https://leopold.wilderness.net/history-of-wilderness-science/History%20Papers/Leave-No-Trace-Revisionpdf.pdf) Aldo Leopold Wilderness Research Institute, Missoula, Montana,1-14.
  • Ernst Thompson Seton Institute, http://etsetoninstitute.org (dostęp: 25.07.2018).
  • Gerba C. P.,1987, Transport and fate of viruses in soils; field studies, in: Human viruses in sediments, sludges, and soils, Rao V.C. (ed.), CRC Press, Boca Raton, 142-154.
  • Hammitt W.E., Cole D. N., 1998, Wildland Recreation: Ecology and Management, New York, John Wiley & Sons.
  • Knight R., Cole D., 1991, Effects of recreational activity on wildlife in wildlands, in: Transactions of the 56th North American Wildlife & Natural Resources Conference, 238-246.
  • Kowalczyk A., 2008, Współczesna turystyka kulturowa – między tradycją a nowoczesnością, w: Kowalczyk A. (red.), Turystyka kulturowa. Spojrzenie geograficzne, Wydawnictwa UW, Warszawa, 9-57.
  • Kulik R., Kukowska I., 2010, Zrozumieć siebie na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by poszerzyć swoje małe Ja, Zeszyty Ekologiczne, vol. 2, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra, 6-10.
  • Lawhon B., Newman P., Taff D., Vaske J., Vagias W, Lawson S., Monz Ch., 2013, Factors Influencing Behavioral Intentions for Leave No Trace Behavior in National Parks, Journal of Interpretation Research, vol. 18, 1, 23-38.
  • Leave no trace, www.lnt.org (dostęp: 25.07.2018).
  • Mandziuk A., 2016, Wartość lasu w edukacji przyrodniczo-leśnej, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, r. 18, z. 47/2/, 202-208.
  • Manning R. E., Valliere W. A., 2001, Coping in outdoor recreation: Causes and consequences of crowding and conflict among community residents, Journal of Leisure Research. vol. 33, 4, 410-426.
  • Marion J. L., 2014, Leave No Trace in the Outdoors, Stackpole Books.
  • Marion J. L., Reid S.E., 2001, Development of the US Leave No Trace program: An Historical Perspective, in: Enjoyment and Understanding of the National Heritage, Scottish Natural Heritage & the Stationery Office, Edinburgh, 81-92.
  • Moskowitz D., Ottey D., 2006, Leaving ‘Leave No Trace’ Behind: Towards a Holistic Land Use Ethic, Green Teacher, 78, 16-19.
  • Płoskonka P., 2018, Edukacja na rzecz odpowiedzialnej turystyki na terenach przyrodniczo cennych – idea Leave no Trace, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, r. 20, z. 55 /1, 93-102.
  • Reid S., Marion J., 2005, A comparison of campfire impacts and policies in seven protected areas, Environmental Management, vol. 36, 1, 48-58.
  • Simon G., Alagona P., 2009, Beyond Leave No Trace, Ethics, Place & Environment. Publisher Routledge, vol. 12, 1, 17–34.
  • Surwiwal, www.surwiwal.edu.pl (dostęp: 25.07.2018).
  • Swain R., 1996, Leave No Trace – Outdoor Skills and Ethics Program, International Journal of wilderness, vol. 2, 3, 24-26.
  • Think globally, act locally, https://en.wikipedia.org/wiki/Think_globally,_act_locally (dostęp: 25.07.2018).
  • Turner J. M., 2002, From Woodcraft to ‘Leave No Trace’: Wilderness, Consumerism, and Environmentalism in Twentieth-Century America, in: Environmental History, Oxford University Press, vol. 7, 3, 462-484.
  • Ward C., Roggenbuck J., 2003, Understanding park visitor’s responses to interventions to reduce petrified wood theft, Journal of Interpretation Research, vol. 8, 1, 67-82.
  • Węsławski J. K., 2015, Tylko przez szybkę, Dzikie Życie, 7-8, 253-254.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_seb_2019_17_1_03
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.