Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 19 | 2 | 41-53

Article title

Stan poinformowania oraz źródła wiedzy studentów pedagogiki na temat aktualnych wydarzeń dotyczących środowiska naturalnego i jego ochrony

Content

Title variants

EN
State and Sources of Knowledge of Pedagogy Students About Current Events Concerning Natural Environment and Its Protection

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the article is to present results of a study on the knowledge of pedagogy students about latest events and trends concerning natural environments and its protection. Pedagogy students are future teachers supposed to teach their students about such issues. The study was conducted online in May and June 2020. The research group consisted of 140 pedagogy students of The Maria Grzegorzewska University. The aim of the study was not only to check the level of knowledge of pedagogy students, but also to check what are their sources of information about the environment protection. The level of knowledge appeared to be differentiated. 70-80% of participants answered correctly to some questions in the questionnaire, but there were also questions that only less than 40% of participants answered correctly. The results are rather worrying when it comes to the sources of information. Social media appeared to be the main source of information about environment protection for pedagogy students, more important source than news websites or television. Only few participants declared that they learn about environment protection at school or university. The results of the study provoke to reflection about formal environmental education in Poland.
PL
Przedmiotem artykułu jest prezentacja badania znajomości najnowszych wydarzeń i trendów  dotyczących środowiska naturalnego i jego ochrony, przeprowadzonego wśród studentów pedagogiki jako przyszłych nauczycieli mających podejmować te zagadnienia w działalności edukacyjnej. Badanie wykonano w maju i czerwcu 2020 r., drogą mailową na grupie 140 studentów pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Celem badania było sprawdzenie zarówno orientacji studentów w powyższych kwestiach, jak i tego, co stanowi dla nich źródło wiedzy. Wyniki badania wskazują na zróżnicowany poziom wiedzy studentów. Na niektóre pytania zamieszczone w kwestionariuszu prawidłowo odpowiedziało 70‒80% uczestników, na inne poniżej 40%, a relatywnie duży odsetek zadeklarował, że nie zna odpowiedzi. Wyniki są jednak niepokojące, jeśli chodzi o szkołę i uczelnię jako źródło wiedzy na temat środowiska i jego ochrony oraz aktualnych wydarzeń i decyzji dotyczących środowiska. Głównym źródłem wiedzy studentów okazały się media społecznościowe, wyprzedziwszy portale informacyjne i telewizję. Tylko w niewielkim odsetku studenci zadeklarowali, że czerpią wiedzę ze szkoły lub uczelni. Wyniki badania wskazują na potrzebę refleksji nad miejscem edukacji ekologicznej w ramach formalnej edukacji w Polsce.

Year

Volume

19

Issue

2

Pages

41-53

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie,

References

  • Adamczyk, Marcin. 2019. Mity globalnego ocieplenia. Warszawa: Biblioteka Wolności.
  • d’Ancona, Matthew. 2018. Postprawda. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  • Barrel, Ryan. 2015. The Erdogan Gollum Meme Has Really Annoyed Turkey's President. Accessed December 28, 2020. https://www.huffingtonpost.co.uk/2015/12/04/turkish-president-recep-tayyip-erdogan-gollum-meme-lord-of-the-rings_n_8717346.html?guccounter=1.
  • Bąkowicz, Katarzyna. 2020. Fake news. Produkt medialny czasów postprawdy. Warszawa: Wydawnictwo ASPRA.
  • Boese, Alex. 2018. Fake newsy i inne fałszerstwa od średniowiecza do XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Amber.
  • Ciążela, Ariadna, and Ligia Tuszyńska. 2019. „Knowledge of social campaigns regarding environmental protection among pedagogy students.” Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia 9: 34-48. https://doi.org/10.24917/20837276.9.5.
  • Ciążela, Ariadna. 2018. „Wiedza polskich studentów o środowisku naturalnym i jego ochronie – porównanie studentów różnych kierunków i uczelni.” Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 123: 73-88.
  • Commoner, Barry. 1974. Zamykający się krąg. Przyroda, człowiek, technika. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Cowie, Jonathan. 2009. Zmiany klimatyczne. Przyczyny, przebieg i skutki dla człowieka. Warszawa: Wydawnictwo UW.
  • Dzwonkowska, Dominika. 2019. Etyka cnót środowiskowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
  • Elworthy, Scylla. 2019. Ostatni moment. Jak wspólnie możemy ocalić nasz świat. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
  • Gore, Al. 2007. Niewygodna prawda. Apel o ratowanie naszej planety przed katastrofalnymi skutkami globalnego ocieplenia., Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
  • Gore, Al. 2018. Prawda nadal niewygodna. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
  • Hovland, Carl I., and Walter Weiss. 1951. “The Influence of Source Credibility on Communication Effectiveness.” Public Opinion Quarterly 15(4): 635-650.
  • Jamail, Dar. 2020. Koniec lodu. Jak odnaleźć sens w byciu świadkiem katastrofy klimatycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  • Keyes, Ralph. 2018. Czas postprawdy. Nieszczerości oszustwa w codziennym życiu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Klaus, Vaclav. 2008. Błękitna planeta w zielonych okowach. Co jest zagrożone: klimat czy wolność? Warszawa: Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita.
  • Korzeniowski, Paweł. 2019. Oto, dlaczego młodzież nie powinna iść w ten piątek do szkoły. Strajki klimatyczne w 17 polskich miastach. Dostęp 27.12.2020. https://noizz.pl/ekologia/greta-thunberg-kim-jest-mlodziezowy-strajk-klimatyczny-juz-15-marca/qd8tz0f.
  • Kwiatek, Agnieszka, i Maja Skiba. 2017. „Świadomość ekologiczna młodych ludzi” Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie 28(2): 127-136.
  • Lamża, Łukasz. 2020. Światy równoległe. Czego uczą nas płaskoziemcy, homeopaci i różdżkarze. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
  • Maslin, Mark. 2018. Zmiany klimatu. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
  • Mastalerz, Przemysław. 2000. Ekologiczne kłamstwa ekowojowników. Rzecz o szkodliwości kłamliwej propagandy ekologicznej. Wrocław: Wydawnictwo Chemiczne.
  • Meadows, Dennis L., Donella H. Meadows, Jorgen Randers, i Wiliam W. Behrens III. 1973. Granice wzrostu. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Młodzieżowy Strajk Klimatyczny. 2019. Postulaty. Dostęp 27.12.2020. https://www.msk.earth/postulaty.
  • Moryń-Kucharczyk, Elżbieta. 2016. „Edukacja i świadomość ekologiczna studentów uczelni technicznych.” Edukacja – Technika – Informatyka 7(2): 264-271.
  • Naukaoklimacie.pl. 2018. Streszczenie Specjalnego Raportu IPCC dotyczącego globalnego ocieplenia klimatu o 1,5°C, cz. A. Dostęp 06.11.2019. https://naukaoklimacie.pl/aktualnosci/streszczenie-specjalnego-raportu-ipcc-dotyczacego-globalnego-ocieplenia-klimatu-o-1-5c-cz-a-323.
  • Orliński, Wojciech. 2013. Internet. Czas się bać. Warszawa: Wydawnictwo Agora.
  • Otto, Friederike. 2019. Wściekła pogoda. Jak mszczą się zmiany klimatu, kiedy są ignorowane. Kraków: Wydawnictwo Otwarte.
  • Pedagog.uw.edu.pl. 2020. Program studiów pedagogicznych UW. Dostęp 28.12.2020. https://www.pedagog.uw.edu.pl/studia-i-studenci/studia-stacjonarne/program-studiow/.
  • Pennycook, Gordon, Adam Bear, Evan T.I. Collins, and David G. Rand. 2020. “The Implied Truth Effect: Attaching Warnings to a Subset of Fake News Headlines Increases Perceived Accuracy of Headlines Without Warnings.” Management Science 66(11): 4944-4957. https://doi.org/10.1287/mnsc.2019.3478.
  • Peterson, del Mar David. 2010. Ekologia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Philips, Tom. 2020. Krótka historia wciskania kitu. Warszawa: Wydawnictwo Albatros.
  • Poniedziałek, Barbara, i Piotr Rzymski. 2010. „Świadomość ekologiczna studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu” Nowiny Lekarskie 79(6): 429-432.
  • Pratkanis, Anthony, Anthony Greenwald, Michael Leippe, and Michael Baumgardner. 1988. “In search of reliable persuasion effects: III. The sleeper effect is dead: Long live the sleeper effect.” Journal of Personality and Social Psychology 54(2): 203-218.
  • Reisman, George. 2015. Ekologizm, trucizna XXI wieku. Warszawa: FijoRR Publishing.
  • Rich, Nathaniel. 2019. Ziemia. Jak doprowadziliśmy do katastrofy. Warszawa: GWF.
  • Rucińska, Patrycja, i Agnieszka Szmurło. 2014. „Świadomość ekologiczna studentów kierunku zarządzanie Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria Administracja i Zarządzanie 27: 295-300.
  • Scruton, Roger. 2017. Zielona Filozofia. Jak poważnie myśleć o naszej planecie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Stern, Nicolas. 2010. Globalny ład. Zmiany klimatu a powstanie nowej epoki postępu i dostatku. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  • Teluk, Tomasz. 2009. Mitologia efektu cieplarnianego. Gliwice: Fundacja Instytut Globalizacji.
  • Thoreau, Henry David. 2018. Walden czyli życie w lesie. Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.
  • Wallace-Wells, David. 2019. Ziemia nie do życia. Nasza planeta po globalnym ociepleniu. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
  • Wernio, Maciej. 2019. Greta Thunberg człowiekiem roku magazynu „Time”. Dostęp 05.01.2021. https://noizz.pl/ekologia/greta-thunberg-czlowiekiem-roku-2019-magazynu-time/0q8q33s.
  • Whyte, Jamie. 2015. Oszuści czy ignoranci. O nadużywaniu nauki do celów politycznych. Warszawa: FijoRR Publishing.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
1815521

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_seb_2021_19_2_04
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.