Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 20 | 1 | 39-52

Article title

Using the Knowledge Acquired During Studies in Shaping Attitudes Towards Sustainable Development

Content

Title variants

PL
Wykorzystanie wiedzy ze studiów w kształtowaniu postaw na rzecz zrównoważonego rozwoju

Languages of publication

Abstracts

PL
Dzięki aktywnej edukacji dla zrównoważonego rozwoju na uczelniach, możliwe jest przygotowanie nauczycieli edukujących przyszłe pokolenia w polskim systemie oświaty oraz przygotowanie świadomych ekonomistów, decydentów politycznych i społecznych do wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju we wszystkich sferach życia człowieka. Celem podjętych badań była chęć poznania opinii polskich studentów na temat wykorzystania wiedzy ze studiów w kształtowaniu postaw na rzecz zrównoważonego rozwoju. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem techniki ankiety. Próba badawcza stanowiła 78 studentów reprezentujących kierunek studiów pedagogika, w tym 61,5% obszar studiów nauczycielskich (pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna) i 38,5% obszar studiów nienauczycielskich (bez uprawnień pedagogicznych, czyli pedagodzy, którzy nie realizują podstawy programowej kształcenia ogólnego. Absolwenci pełnią funkcje wychowawcze i opiekuńcze). Duży odsetek ankietowanych potwierdza występowanie treści dotyczących rozwoju zrównoważonego w programach studiów, aczkolwiek ich realizacja występuje w niewielkim stopniu (marginalnie). Przedmioty uwzgledniające tematykę zrównoważonego rozwoju są realizowane w większym stopniu na studiach nauczycielskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna. W ramach zajęć przygotowujących merytorycznie przyszłych nauczycieli przedszkoli i klas I–III szkoły podstawowej występuje integrowanie treści nauczania, wyodrębniono moduł – edukacja społeczno-przyrodnicza, zawierający szczegółowe efekty uczenia się ewidentnie podporządkowane treściom zrównoważonego rozwoju. Wyraźnie dało się zauważyć różnicę w posługiwaniu się wiedzą w tym zakresie między studentami kierunków nauczycielskich i nienauczycielskich, ale mino tego konieczne jest włączenie jej do programów nauczania różnych przedmiotów, co z pewnością wpłynie na rozwój kapitału społecznego, a tym samym wykreowanie ludzi odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo za swoje działania.
EN
Thanks to active education for sustainable development at universities, it is possible to prepare teachers ready to educate future generations of Polish learners on the one hand, and conscious economists, as well as political and social decision-makers able to introduce the principles of sustainable development in all spheres of human life, on the other. The aim of the research was to find out about the opinions of Polish students on how the knowledge acquired by them during their studies may shape their attitudes towards sustainable development. The research instruments used were a diagnostic survey method, with the help of the questionnaire technique. The research sample comprised 78 students representing the field of pedagogy studies, including 61.5% in the area of teacher studies (preschool and early school education) and 38.5% in the area of non-teaching studies (i.e., students without pedagogical qualifications, that is, educators who do not follow the core curriculum of general education; such graduates perform educational and caring functions). A large percentage of respondents confirms the presence of the content related to sustainable development in their study programs, although its implementation is reported to occur to a small extent (marginally) only. The respondents who take into account the issues of sustainable development are involved to a greater extent in teacher education within the field of preschool and early school education. As part of the training activities for future teachers of kindergartens and primary school, grades 1-3, the teaching content has been integrated (with a module of socio-natural education being separated) that contains detailed learning outcomes evidently subordinated to the content of sustainable development. Although a clear difference in the use of knowledge in this area between students of teaching and non-teaching fields of study can be observed, it is still necessary to include the sustainable development related knowledge in the curricula of various study subjects, which will certainly affect the development of social capital, and thus education of people socially and environmentally responsible for their actions.

Year

Volume

20

Issue

1

Pages

39-52

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Faculty of Health Protection and Social Sciences, National Vocational Higher School in Ciechanow, Poland
  • Faculty of Health Protection and Social Sciences, National Vocational Higher School in Ciechanow, Poland

References

  • Bałachowicz, Józefa. 2017. “Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji dziecka.” [The idea of sustainable development in the education of children]. Prima Educatione 1: 21-38. https://doi.org/ 10.17951/pe.2017.1.21.
  • Ciążela, Ariadna. 2018. “Wiedza polskich studentów o środowisku naturalnym i jego ochronie – porównanie studentów różnych kierunków i uczelni.” [The knowledge of Polish students about the natural environment and its protection - comparison of students of various faculties and universities]. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 123: 73-88.
  • Ciążela, Ariadna. 2021. “Stan poinformowania oraz źródła wiedzy studentów pedagogiki na temat aktualnych wydarzeń dotyczących środowiska naturalnego i jego ochrony.” [The state of information and sources of knowledge of pedagogy students on current events concerning the natural environment and its protection]. Studia Ecologiae et Bioethicae 19(2): 41-53. https://doi.org/10.21697/seb.2021.19.2.04.
  • Czapla, Małgorzata, and Ewa Kazimierczak-Grygiel. 2011. “Strategie w edukacji dla zrównoważonego rozwoju.” [Strategies in education for sustainable development]. Neodidagmata 31/32: 137-148.
  • UK National Commission for UNESCO. 2008. ESD in the UK in 2008: A Survey of Action. The UN Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014. Report. London: UK National Commission for UNESCO.
  • Gibson, James. 1986. The ecological approach to visual perception. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Jagodzińska, Małgorzata. 2005. “Założenia programowe i charakterystyka procesu edukacyjnego w zakresie kształcenia przyrodniczego.” [Program assumptions and characteristics of the educational process in the field of natural science education]. In Kształcenie przyrodnicze w szkole podstawowej - teoria i praktyka [Science education in primary school – theory and practice], edited by Danuta Cichy, 14-23. Płock: Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
  • Jagodzińska, Małgorzata, and Elżbieta Buchcic. 2017. “The Brundtland Report and its Role in Education for Sustainable Development”. In Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland. [Theory and praxis of sustainable development. 30 years since the publication of the Brundtland Report], edited by Ryszard F. Sadowski and Zbigniew Łepko, 267-280. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego.
  • Jickling, Bob, and Arjen F. J. Wals. 2008. “Globalization and environmental education: looking beyond sustainable development.” Journal of Curriculum Studies 40(1): 1-21. https://doi.org/10.1080/00220270701684667.
  • Kalinowska, Anna. 2017. “Uczelnie wyższe wobec wyzwań celów zrównoważonego rozwoju.” [Universities in the face of the challenges of the sustainable development goals]. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i zarządzanie 104: 283.
  • Kołodziejska, Madgalena, and Marta Czerniak-Czyżniak. 2008, “Pedagogika na rzecz zrównoważonego rozwoju.” [Pedagogy for sustainable development]. In Theoria i praxis zrównoważonego rozwoju. 30 lat od ogłoszenia Raportu Brundtland [Theory and praxis of sustainable development. 30 years since the publication of the Brundtland Report], edited by Ryszard F. Sadowski and Zbigniew Łepko, 255-266. Warszawa: Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego.
  • Kwiatek, Agnieszka, and Maja Skiba. 2017. “Świadomość ekologiczna młodych ludzi.” [Ecological awareness of young people]. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie 28(2): 127-136. https://doi.org/10.17512/znpcz.2017.4.2.10.
  • Mądrzycki, Tadeusz. 1970. Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw. [Psychological regularities of shaping attitudes]. Warszawa: Wydawnictwo PZWS.
  • Meadows, Dennis L., Donella H. Meadows, and Jorgen Randers. 1995. Przekraczanie granic. Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość? [Crossing the boundaries. Global collapse or a secure future?]. Warszawa: Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim.
  • Meadows, Dennis L., Donella H. Meadows, Jorgen Randers, and Wiliam W. Behrens III. 1973. Granice wzrostu. [The Limits to Growth]. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Norman, Don. 2013. The Design of Everyday Things. New York: MIT Press.
  • Okoń, Wincenty. 2007. “Nowy słownik pedagogiczny” [New pedagogical dictionary]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
  • UNESCO Education Section. 2006. Framework for the UN DESD International Implementation Scheme. Paris: UNESCO. Accessed February 17, 2022. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000148650?1=null&queryId=45ec7c02-6f94-4d68-8e1f-669cbedd1a27.
  • Regulation 2019 – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U z 2019 r, poz. 1450 [Regulation of the Minister of Science and Higher Education of 25 July 2019 on the standard of education preparing for the teaching profession, Journal of Laws of 2019, item 1450].
  • Szczepanski, Anders. 2008. Handlingsburen kunskap: Lärares uppfattningar om landskapet som lärandemiljö. [Knowledge through action: Teachers' perceptions of the landscape as a learning environment]. Linköping: Linköping University Electronic Press.
  • Tuszyńska, Ligia. 2015. “Nauki o środowisku przyrodniczym.” [Environmental Sciences]. In Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej [Environmental education in teacher education. A practical perspective], edited by Adamina Korwin-Szymanowska, Ewa Lewandowska, and Ligia Tuszyńska, 9-36. Warszawa: Wydawnictwo APS.
  • Tuszyńska, Ligia, and Agnieszka Pawlak. 2019. “Zrównoważony rozwój w kształceniu pedagogów.” [Sustainable development in educating educators]. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1: 123-132.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
55456665

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_seb_2022_06
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.