PL
W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w Chorwacji w latach 2020-21 wśród katolików. Badania przeprowadzono w ramach projektu CRO Laudato Si’ (N=1324). Drugi etap obejmował badania czterech grup fokusowych z udziałem 20 uczestników. Ogólnym celem jest ustalenie, czy tematyka dotycząca problemów środowiskowych jest poruszana w rodzinie, a także opisanie charakteru komunikacji w tym zakresie oraz budowaniem zrównoważonych zachowań w rodzinie. Wyniki pokazują, że problemy środowiskowe są komunikowane w ramach rodziny w sposób demokratyczny i otwarty. Zdecydowana większość respondentów (97%) prawie lub całkowicie zgodziła się ze stwierdzeniem, że: “Zarówno w rodzinie, jak i społeczeństwie konieczne jest zwrócenie uwagi na istotę problemów środowiskowych”. Wyniki badań grupy fokusowej dają lepszy wgląd w interakcje wewnątrz rodziny i pozwalają spojrzeć na rodzinę jako relację społeczną, w ramach której problemy środowiskowe nie są regularnie omawiane, a niektóre nawyki są budowane w sposób spontaniczny. Zrównoważone nawyki obejmują codzienne zachowania prośrodowiskowe, takie jak segregacja śmieci, oszczędzanie wody i energii itp. Wyniki badań pokazują, że informacje na temat środowiska są przekazywane głównie od młodszych członków rodziny do osób starszych. Wskazuje to na istotną rolę młodszych członków rodziny na poziomie mikro. Rola ta związana jest z poziomem mezo i placówkami edukacyjnymi w fazie socjalizacji wtórnej. Wnioskujemy, że rodziny poddane badaniu prowadzą pozaekonomiczną wymianę informacji na temat problemów środowiskowych. Komunikacja (zwłaszcza niewerbalna) dotycząca problemów środowiskowych w rodzinie jest ważna zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców i może wzmocnić chęć zmiany nawyków rodzinnych niezgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.
EN
The paper presents the results of a research conducted among Catholic believers in Croatia during 2020 and 2021. The research was carried out as part of the CRO Laudato Si' project (N=1324). In the second phase, four focus groups were conducted with 20 participants. The overall objective of the research is to determine whether families communicate about environmental problems and to describe the experience of communication and sustainable habits in the family. The results show that communication on environmental problems in the family is democratic and open. The vast majority of respondents (97%) mostly or completely agreed with the statement: “It is necessary to point out the importance of environmental problems in one's own family and society”. The results of the focus group provide a deeper insight into family relations and reveal the family as a social relationship within which environmental problems are not discussed regularly, but some habits are cultivated spontaneously. These are daily sustainable habits such as waste separation, water and energy saving, etc. However, the results show that younger family members pass on information on this topic to the elderly and therefore their role on micro-level is significant. That role is related to meso level, and to educational institutions in the phase of secondary socialization. We conclude that families from our sample have a non-economic exchange of information on environmental problems. Communication (non-verbal especially) about environmental problems in the family is important for both children and parents and can empower the willingness to change unsustainable family habits.