Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2023 | 21 | 3 | 69-81

Article title

Conception of Sustainable Development in Local Philosophies of Scandinavian Countries

Content

Title variants

PL
Koncepcja zrównoważonego rozwoju w lokalnych filozofiach krajów skandynawskich

Languages of publication

Abstracts

PL
Inspiracją do napisania artykułu była współpraca zespołów dwóch uczelni w realizacji polsko-norweskiego projektu pt. „Zielony plecak szkolny dla klimatu Ziemi”. Projekt dotyczył przygotowania nauczycieli i studentów pedagogiki wczesnoszkolnej do prowadzenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju (ZR). Podróż studyjna do Norwegii i wymiana doświadczeń naukowo-dydaktycznych, stała się przyczynkiem do analizowania norweskich podstaw programowych i literatury pedagogicznej. W wyniku analizy okazało się, że lokalne filozofie edukacji i ZR w czterech krajach skandynawskich różnią się od siebie pod względem społeczno-kulturowym i edukacyjnym. W artykule przedstawiamy tło historyczne włączania koncepcji ZR do zwyczajów społeczno-kulturowych w poszczególnych krajach, a co za tym idzie charakterystyczny dla tych krajów styl życia mieszkańców. Porównane zostały cztery rodzaje stylów życia: fińskie - „SISU”, norweskie - „FRILUFTSLIV”, duńskie – „HYGGE” i szwedzkie – „LAGOM”.  W wyniku analizy okazało się, że kraje skandynawskie, mają podobny klimat i wartości dotyczące związków z przyrodą. Widoczne są jednak różnice w lokalnych filozofiach życia a ich mieszkańcy prezentują specyficzne style życia, różne zachowania i zasady społeczno-kulturowe w przyjmowaniu koncepcji ZR. W konkluzji artykułu pozostawiamy otwarte pytanie o filozofię lokalną Polaków, styl życia i edukację dla ZR.
EN
This article was inspired by the cooperation between two university teams implementing a Polish-Norwegian project Green Schoolbag for the Earth Climate. The project was aimed at preparing early school pedagogy teachers and students for the implementation of education for sustainable development (SD). A study trip to Norway and sharing experience gave rise to studying Norwegian curricula and educational literature. The study findings revealed that local educational philosophies and SD in the four Scandinavian countries differ in social, cultural and educational terms. The article presents the historical background to introducing SD into social and cultural habits in each of the countries and, consequently, lifestyles typical of the inhabitants of these countries. Four types of lifestyles are compared: Finish sisu, Norwegian friluftsliv, Danish hygge and Swedish lagom. The analysis proved that Scandinavian countries have similar climate and values as regards their attitudes to nature. However, differences in local philosophies are visible and their inhabitants present specific lifestyles, different behaviours and social and cultural principles behind their attitudes to the SD concept. The conclusion of the article puts an open question about Polish people’s local philosophy, lifestyle and SD education.

Year

Volume

21

Issue

3

Pages

69-81

Physical description

Dates

published
2023

Contributors

  • University of Agder, Norway
  • Maria Grzegorzewska University, Warsaw, Poland
  • Jan Kochanowski University in Kielce, Poland

References

  • Adamczewski, Jakub.2021. “Być jak Rita Madsen. Kształcenie nauczycieli edukacji elementarnej w Danii” [Be like Rita Madsen. Training Elementary Education Teachers in Denmark]. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce 16(2): 25-37. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1660.02.
  • Ciętak, Dominika. 2022. “Aktualne problemy edukacji w szwedzkim systemie oświatowym” [Current Educational Problems in the Swedish Educational System]. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna 19(1): 63-78.
  • Delors, Jaques. 1998. Edukacja jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa [Education is a hidden treasure in it. Report for UNESCO International Commission on Education for the 21st Century, chaired by Jacques Delors]. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.
  • Fasting, Mereta Lund. 2014. “Barns lekeverden utendørs med eksempler fra magilek og spionering” [Children's outdoor play world with examples from magic games and spying], Barn – forskning om barn ogbarndomi Norden 32(2): 7-19. https://doi.org/10.5324/barn.v32i2.3481.
  • Gawor, Leszek. 2010. “Filozofia zrównoważonego rozwoju – preliminaria” [Philosophy of Sustainable Development – Preliminaries]. Problemy ekorozwoju 5(2): 69-76.
  • Kleer, Jerzy 2019. “Rozwój a system kulturowy” [Development and the cultural system]. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 59: 7-32.
  • Klus-Stańska, Dorota. 2004. “Światy dziecięcych znaczeń – poszukiwanie kontekstów teoretycznych [Worlds of Childhood Meanings – in Serach of Theoretical Contexts].” In Światy dziecięcych znaczeń, edited by Dorota Klus-Stańska, 15-38. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.
  • Leirhaug, Petter E., Håvard Grøteide, Håkon Høyem, Kristian Abelsen. 2020. “Naturopplevingar, miljøbevisstheit og livsmeistring i vidaregåande skule [Nature experiences, environmental consciousness and life skills in upper secondary school].” Norsk pedagogisk tidsskrift 104(3): 226-240. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-03-02.
  • Louv, Richard. 2014. Ostatnie dziecko lasu [The Last Child of the Woods]. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.
  • Luthar, Suniya S., Dante Cicchetti, Bronwyn Becker. 2003. “The Construct of Resilience: A Critical Evaluation and Guidelines for Future Work.” Child Development 71(3): 543-562. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00164.
  • Masten, Ann S. 2001. “Ordinary magic, Resilience Processes in Development.” American Psychologist 56(3), 227-238. https://doi.org/10.1037//0003-066X.56.3.227.
  • Milerski, Bogusław. 2000. Wartości kulturowe Protestantyzmu [Cultural Values of Protestantism]. Kalendarz ekumeniczny.
  • Ministry of Education and Research. 2017. Core curriculum – values and principles for primary and secondary education. Accessed March 30, 2023. https://www.regjeringen.no/contentassets/53d21ea2bc3a4202b86b83cfe82da93e/core-curriculum.pdf.
  • Nipkow, Karl Ernst. 1990. Bildungals Lebensbegleitung und Erneuerung. Kirchliche Bildungsverantwortung in Gemeinde, Schule und Gesellschaft. Gütersloh: Gütersloher Verlagshaus Mohn.
  • NOU 2015: 8. 2015. The School of the Future - Renewal of subjects and competences. Accessed March 30, 2023. https://www.regjeringen.no/en/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/.
  • Öhman, Johan. 2004. “Moral perspectives in selective traditions of environmental education –conditions for environmental meaning-making and students’ constitution as democratic citizens.” In Learning to Change Our World? Swedish Research on Education & Sustainable Development, edited by Per Wickenberg, 21-32. Lund: Studentlitteratur.
  • Outdoor Recreation Act. 1957. Act Relating to Outdoor Recreation (LOV-1957-06-28-16). Accessed March 30, 2023. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1957-06-28-16.
  • Pantzar, Katja. 2018. Odnaleźć sisu. Fiński sposób na szczęście przez hartowanie ciała i ducha [Seeking for sisu. Finnish Recipe for Happiness through Body and Spirit Hardening]. Kraków: Wydawnictwo UJ.
  • Parczewska, Teresa. 2017. “W stronę przyrody: o norweskich praktykach edukacji na zewnątrz [Towards the Nature: about Norwegian Practices of Outdoor Education].” Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika 15: 181-192.
  • Pedersen, Gurholt Kirsti. 2008. “Norwegian friluftsliv and ideals of becoming an ‘educated man’.” Journal of Adventure Education and Outdoor Learning 8(1): 55-70. https://doi.org/10.1080/14729670802097619.
  • Piotrowski, Bernard. 2015. Skandynawia współczesna w poszukiwaniu nowych dróg rozwoju 1975-2014 [Contemporary Scandinavia in Search of New Ways of Development 1975-2014]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • Sobierajski, Tomasz. 2014. “Edukacyjna forma otwarta. Filozofia społeczna Oskara Hansena a idea uczenia się przez całe życie [Educational open form. Oskar Hansen's social philosophy and the idea of lifelong learning].” Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1-2: 183-190.
  • Stasik, Elżbieta. 2017. Zrabowane dzieciństwo. Druzgocący raport ‘Save the Children’ [The Robbed Childhood, Devastating Report ‘Save the Children’]. Deutsche Welle radio transmission, June 2, 2017, at 06:40.
  • The Education Act. 1998. Act relating to Primary and Secondary Education and Training (LOV-1998-07-17-61). Accessed March 30, 2023. https://lovdata.no/dokument/NLE/lov/1998-07-17-61.
  • Tollefsen, Irene. 2022.“Development’s Disappearance: A Metaphor Analysis of Sustainable Development in Norwegian Core Curriculum.” Policy and Practice: A Development Education Review 35: 56-76.
  • Tourell, Soderberg Marie. 2016. Hygge. Duńska sztuka szczęścia [Hygge. The Danish Art of Happiness]. Kraków: Insignis.
  • Tuszyńska, Ligia. 2018. Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle [Pedagogy of sustainable development with nature in the background]. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • UNESCO. 2006. Framework for the UNDESD International Implementation Scheme http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001486/148650E.pdf.
  • Uppsala Universitet. 2022. Master Thesis Training 2023. Accessed January 20, 2023. https://www.balticuniv.uu.se/activities/master-thesis-training-2023.
  • WCED (World Commission on Environment and Development). 1987. Report of the World Commission on Environment and Development. London: Oxford University Press. Accessed March 30, 2023. http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
55589514

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_seb_2023_19
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.