PL
Od samego początku swego rozwoju, myśl ekologiczna podważała założenia antropocentryzmu. Obecnie brakuje nam jednak pogłębionej analizy antropocentryzmu i jego poszczególnych przejawów. Autorzy niniejszego artykułu dokonują analizy wybranych form antropocentryzmu dominujących w różnych okresach historii kultury europejskiej. Artykuł przedstawia podstawową typologię antropocentryzmu, definiując antropocentryzm filozoficzny, religijny, filozoficzno-teologiczny i filozoficzno-naukowy. Autorzy proponują również piątą formę antropocentryzmu, którą nazywają antropocentryzmem środowiskowym. Rozważają oni zmiany istotne z punktu widzenia filozoficznego, etycznego i aksjologicznego, jak również analizują potencjał antropocentryzmu w porównaniu z antropocentryzmem środowiskowym i jego alternatywnymi formami, takimi jak biocentryzm i kosmocentryzm. Podejmują oni także próbę oceny znaczenia antropocentryzmu środowiskowego i możliwości jego realizacji w relacjach człowiek-środowisko. Zaproponowany tu antropocentryzm środowiskowy może potencjalnie stanowić odpowiedź na potrzebę wypracowania umiarkowanego, pozbawionego arogancji, pełnego pokory i szacunku, a także odpowiedzialnego podejścia człowieka do relacji z przyrodą.
EN
The critique of anthropocentrism has accompanied environmental thinking since its inception. However, we lack a deeper analysis of anthropocentrism and its forms. The authors of this study concentrate on analysing selected forms of anthropocentrism that were prominent in different periods of the history of European culture. They offer a basic typology of anthropocentrism and characterize philosophical, religious, philosophical-theological and philosophical-scientific anthropocentrism. They also include a fifth form of anthropocentrism, which they call environmental anthropocentrism. The authors consider changes that are important from a philosophical, ethical and axiological perspective and analyse the potential of anthropocentrism in comparison with some of environmental anthropocentrism its alternative forms, such as biocentrism and cosmocentrism. They also attempt to assess the significance of environmental anthropocentrism and the potential for its implementation in human-environmental relations. The environmental anthropocentrism proposed here is a potential solution with applicability to the search for a moderate, humble, non-arrogant, respectful and responsible human approach to relations with nature.