PL
Technologie biometryczne stają się coraz powszechniejsze i, odpowiednio wykorzystane, mogą pod wieloma względami ułatwić nasze codzienne życie. Ponieważ te nowe technologie mają znaczący wpływ nie tylko na człowieka, ale także na przyrodę pozaludzką, autorzy niniejszego opracowania dostrzegają konieczność oceny ich zastosowań z punktu widzenia etyki, a zwłaszcza etyki środowiskowej. Artykuł opiera się głównie na podejściu interdyscyplinarnym, jakim jest teoretyczna analiza technologii biometrycznych z punktu widzenia dwóch najważniejszych perspektyw przyjmowanych w etyce środowiskowej, tj. z perspektywy antropocentrycznej i nieantropocentrycznej. W artykule przedstawiono analizę wyników badań empirycznych przeprowadzonych wśród konsumentów na Słowacji w latach 2023-2024. Przeprowadzona analiza została ponadto oparta o istotne dane empiryczne, tj. własne badania autorów dotyczące subiektywnego postrzegania przez konsumentów zagrożeń i korzyści związanych z biometrią. Autorzy doszli do wniosku, że aby zrozumieć w pełni konsekwencje wykorzystania tej technologii, konieczne jest rozważenie zarówno subiektywnych, jak i obiektywnych argumentów antropocentrycznych oraz nieantropocentrycznych za i przeciw biometrii.
EN
Biometric technologies or biometrics are becoming widespread, and, in many ways, they help to make human life easier. As this new technology has a significant impact on not just humans but also nonhuman nature, the authors perceive that there is a need of utmost importance to deal with the evaluation of the impact from the point of view of ethics, especially environmental ethics. The article is based mainly on an interdisciplinary approach, namely, a theoretical analysis of biometric technologies from the point of view of the two most significant approaches to argumentation in environmental ethics: anthropocentric and nonanthropocentric. The study will analyze the results of empirical research conducted among consumers in Slovakia in the years (2023-2024). The authors also base the analysis on relevant empirical data, presenting their own research on consumers’ subjective perceptions of the risks and benefits of biometrics. The authors conclude that it is essential to consider subjective and objective anthropocentric arguments and nonanthropocentric arguments for and against biometrics to understand the broader consequences of this technology.