Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 26 | 1-2(59-60) | 31-39

Article title

Błędy wychowawcze tkwiące w postawach rodzicielskich i komunikacji – na podstawie przeglądu wybranej literatury przedmiotu

Content

Title variants

EN
Upbringing mistakes in parental attitudes and communication based on a review of the selected subject literature

Languages of publication

Abstracts

EN
The article concerns the issue of educational parenting mistakes. The main objective is answering the question whether parental attitudes affect children’s behaviour. The article also focuses on presenting the reasons for the emergence of particular parental attitudes. Upbringing mistakes described by Antonina Gurecka are presented acording to attitudes and sizes. On the occasion the concepts such as family, dialogue, empathy were explained. The article also draws attention to the role and importance of dialogue in the upbringing process. The role of sympathetic approach based on compassion and understanding is being highlited and appreciated.  
PL
Artykuł porusza problematykę błędów wychowawczych popełnianych przez rodziców. Głównym celem jest odpowiedzenie na pytanie jak przyjmowane przez rodziców postawy wpływają na funkcjonowanie dzieci. W artykule poświęcono również uwagę na przedstawienie przyczyn pojawienia się poszczególnych postaw rodzicielskich. Zaprezentowano błędy wychowawcze opisane przez Antoninę Gurycką i przyporządkowano je do odpowiednich wymiarów. Przy okazji wyjaśniono pojęcia takie jak rodzina, dialog, empatia. Niniejsze opracowanie podkreśla również znaczenie zaistnienia dialogu w rodzinie. Doceniona w nim zostaje rola empatycznego podejścia, opartego na współdziałaniu i zrozumieniu.

Year

Volume

26

Issue

Pages

31-39

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Akademia Pedagogiki Specjalnej

References

  • Czapów Cz., Rodzina a wychowanie, Warszawa 1968.
  • Gurycka A., Błąd w wychowaniu, Warszawa 1990.
  • Kądziołka W., Dialog źródłem wychowania w rodzinie, Kraków 2012.
  • Nelsen J., Pozytywna dyscyplina. Warszawa 2020.
  • Remiszewska Z., Empatia w kontekście redukowania agresji i przemocy w szkole, ,,Studia z Teorii Wychowania” 2021, nr 4, s. 65-77.
  • Rosenberg M. B.,. Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2019.
  • Skibska J., Postawy rodzicielskie jako determinant prawidłowego rozwoju społeczno- emocjonalnego dziecka w młodszym wieku szkolnym – komunkat z badań, w: K. Szczepańska-Woszczyna (red.), Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rodziny, Dąbrowa Górnicza 2014, s. 355-364.
  • Suchodolski B., Pedagogika, Warszawa 1985.
  • Szymańska A., Torebko K., Struktura blędu wychowawczego. Weryfikacja struktury zaproponowanej przez Antoninę Gurycką, ,,Studia z Teorii Wychowania” 2015, nr 3, s. 165-192.
  • Śnieżyński M., Dialog w rodzinie, Kraków 2012.
  • Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, Kraków 2001.
  • Turgeon H., Wright J., Przestań mówić, zacznij rozmawiać, Warszawa 2019.
  • Wysocka E., Ostafińska-Molik B., Zaburzenia przystosowania młodzieży a style wychowania w rodzinie, ,,Pedagogika Społeczna” 2015, nr 4, s. 55-79.
  • Zawadzka, A., Dębska, A., Błędy wychowawcze rodziców – zarys problematyki, w: K. Pujer, Humanistyka i nauki społeczne, Wrocław 2017, s. 34-43.
  • Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
59898659

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_snr_2022_59-60_1-2_4
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.