EN
The topic of family security in contemporary social conditions concerns various applications, including individualism, consumerism, liberalism and threats in the existential and security environment, such as: cohabitation, divorce, migration, addictions (alcoholism), media. These areas include the existence of the family, and some may cause social phenomena related to the exclusion or marginalization of an individual. The aim of the article is to describe and analyze individual devices, as well as to show their influence on its operation and consequences. The author of the text presents the thesis (following the teachings of the Catholic Church) that the fundamental human happiness is a family that ensures security of life, food, health, social and economic security, kindness and mutual understanding. It is also his target thesis (normative, introducing the scope of Catholic ethics and morality) that it belongs to everything in our power to be subject to cultural threats and the universal areopagus of development.
PL
Tematyka zagrożeń bezpieczeństwa rodziny we współczesnych warunkach społecznych skupia się wokół różnych obszarów, w tym: indywidualizmu, konsumpcjonizmu, liberalizmu oraz wokół zagrożeń w obszarze egzystencjalnym i społecznym, takich jak: kohabitacja, rozwód, migracja, uzależnienia (alkoholizm), media. Obszary te obejmują istnienie rodziny, a w niektórych przypadkach prowadzą do zjawisk społecznych związanych z wykluczeniem lub marginalizacją jednostki. Celem artykułu jest opisanie i analiza wybranych zagrożeń rodzinnych, a także pokazanie ich wpływu na funkcjonowanie rodziny i konsekwencji z nich wynikających. Autor tekstu przedstawia tezę (idąc za nauką Kościoła katolickiego), że fundamentem ludzkiego szczęścia jest rodzina, która daje bezpieczeństwo życia, edukację, zdrowie, bezpieczeństwo społeczne i ekonomiczne, życzliwość i wzajemne zrozumienie. Dlatego też jego tezą docelową (normatywną, wchodzącą w zakres etyki i moralności katolickiej) jest to, że należy zrobić wszystko, co jest w ludzkiej mocy (uwzględniając także aspekt ludzkiej wiary i zawierzenia), aby uchronić ją przed zagrożeniami kulturowymi i społecznymi współczesnego areopagu rozwoju.