Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 57 | 2 | 101-124

Article title

Projekt „teologii” ewolucyjnej Edwarda D. Cope’a

Authors

Content

Title variants

EN
Edward D. Cope’s Project of Evolutionary “Theology”

Languages of publication

Abstracts

EN
Edward Dinker Cope (1840-1897) was one of the most influential naturalists of the nineteenth century, who led the development of American paleontology and the popularization of Lamarck’s theory of evolution. One of the overlooked threads in his biography is his philosophical views. According to Cope, theology should be reformed with the introduction of new philosophical assumptions in line with the emerging theory of evolution. Cope proposed the formulation of a new “theology” based on his own theory of evolution. This article examines Cope’s philosophical views and shows how he reinterpreted the mechanism of natural selection by incorporating it into his own teleological account of evolution. According to Cope free will enables man to control evolution, but there is no guarantee that man will survive. According to Cope, this is a theological thesis as he considers maladaptation as equivalent to sin, which in turn was eliminated by natural selection. As a result, belief in God becomes the only way to guarantee survival. However, this conclusion also led Cope to rationalize racism as he saw in the exploitation of other races the effects of their degeneration. Cope’s views reflect problems in contemporary sociobiology and evolutionary psychology. --------------- Received: 29/08/2021. Reviewed: 11/10/2021. Accepted: 25/10/2021.
PL
Edward Dinker Cope (1840-1897) był jednym z najbardziej wpływowych przyrodników XIX wieku, który doprowadził do rozwoju amerykańskiej paleontologii oraz popularyzacji teorii ewolucji Lamarcka. Teorię tę rozwinął pod postacią autorskiej koncepcji psycholamarkizmu. Jednym z pomijanych wątków jego biografii są jego poglądy filozoficzne. Zdaniem Cope’a teologia naturalna powinna zostać zreformowana przez wprowadzenie do niej nowych założeń filozoficznych, zgodnych z formującą się nauką ewolucjonizmu. Cope proponował stworzenie nowej „teologii”, która miała się opierać na jego koncepcji ewolucji kierowanej świadomością, jak również doborem naturalnym. W artykule przeanalizowano filozoficzne propozycje Cope’a oraz ukazano, w jaki sposób zreinterpretował mechanizm selekcji, wpisując go w swoją teleologiczną wizję procesu ewolucyjnego. Zdaniem Cope’a człowiek, posiadając wolną wolę, jest w stanie kierować swoją ewolucją, lecz nie ma gwarancji tego, że będzie w stanie przetrwać. Teza ta miała charakter teologiczny w dziełach Cope’a, który w nieprzystosowaniu widział odpowiednik grzechu, a ten z kolei eliminowany był przez dobór naturalny. W ten sposób akceptacja Boga stawała się jedyną drogą gwarantującą przetrwanie. Jednak ta konkluzja doprowadziła Cope’a do racjonalizacji rasizmu, gdyż widział on w wyzysku innych ras skutki ich ewolucyjnej degeneracji. Poglądy Cope’a odzwierciedlają współczesne problemy, jakie można zauważyć w naukach społecznych, jeśli odwołują się do mechanizmu doboru naturalnego. --------------- Zgłoszono: 29/08/2021. Zrecenzowano: 11/10/2021. Zaakceptowano do publikacji: 25/10/2021.

Year

Volume

57

Issue

2

Pages

101-124

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Instytut Filozofii

References

  • Agassiz, L. (1849). Lectures on comparative embryology, delivered before The Lowell Institute, in Boston, December and January, 1848-9. Boston: Henrz Flanders.
  • Agassiz, L. (1859). An essay on classification, London: Longman, Brown, Green, Longmans and Roberts and Trubner.
  • Armon, R. (2010). Beyond Darwinism’s Eclipse: Functional Evolution, Biochemical Recapitulation and Spencerian Emergence in the 1920s and 1930s. Journal for General Philosophy of Science, 41, 173-194.
  • Bowler, P.J. (1977). Edward Drinker Cope and the Changing Structure of Evolutionary Theory. Isis, 2(68), 249-265.
  • Bowler, P.J. (1988). The non-Darwinian revolution. Reinterpreting a historical myth, Baltimore – London: The Johns Hopkins University Press.
  • Bowler, P.J. (1992). The eclipse of Darwinism. Anti-Darwinian evolution theories in the decades around 1900. Baltimore – London: The John Hopkins University Press.
  • Burkhardt, F., Porter, D., Dean, S.A., Topham, J.R., Wilmot, S. (1999). The Correspondence of Charles Darwin, Vol. 11. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Clarke, A. (1839). The Holy Bible. Containing The Old And New Testaments. Vol. 1. London: William Tegg.
  • Cope, E.D. (1871). The Method of Creation of Organic Forms. Proceedings of the American Philosophical Society, 12(86), 229-263.
  • Cope, E.D. (1875). Theology of Evolution. A Lecture. Philadelphia: Arnold and Company.
  • Cope, E.D. (1887a). Psychology. The American Naturalist, 6(21), 594-595.
  • Cope, E.D. (1887b). Psychology. The American Naturalist, 10(21), 948-951.
  • Cope, E.D. (1887c). The Origin of the Fittest: Essays on Evolution. New York: D. Appleton and Company.
  • Cope, E.D. (1889). Ethical Evolution. The Open Court, 82(3), 1523-1525.
  • Cope, E.D. (1890). Two Perils of the Indo-European. The Open Court, 48(126), 2052-2054.
  • Cope, E.D. (1892). The Future of Thought in America. The Monist, 1(3), 23-29.
  • Cope, E.D. (1893). The Foundation of Theism. The Monist, 3(4), 623-639.
  • Cope, E.D. (1896). What is Republicanism?. The Open Court, 18(453), 4897-4899
  • Cope, E.D. (1904). The primary factors of organic evolution. London: Open Court.
  • Cope, E.D., Packard, A.S. (1886). Editors’ Table. The American Naturalist, 8(20), 708-710.
  • Cope, E.D. (1868). On the Origin of Genera. Proceedings of the Academy of Natural Sciences, 20, 242-300.
  • Darwin Correspondence Project. (1871). Letter no. 8039. (https://www.darwinproject.ac.uk/letter/DCP-LETT-8039.xml), [dostęp 2021/08/24].
  • Darwin Correspondence Project. (1872). Letter no. 8551. (https://www.darwinproject.ac.uk/letter/DCP-LETT-8551.xml), [dostęp 2021/08/24].
  • Darwin, K. (1959). Dzieła Wybrane. Tom II. O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne.
  • Davidson, J.P. (1997). The Bone Sharp: The Life of Edward Drinker Cope. Philadelphia: The Academy of Natural Sciences of Philadelphia.
  • Gray, A. (1893). To Charles Darwin. Cambridge, March 7, 1872. W: J.L. Gray (red.), Letters of Asa Gray. In Two Volumes. Vol. II, 623-624. Boston, New York: Houghton, Mifflin and Company.
  • Hagen, E.H. (2005). Controversial Issues in Evolutionary Psychology. W: D.M. Buss (red.), The handbook of evolutionary psychology, 145-173. New Jersey: John Wiley and Sons.
  • Hall, B.K. (2002). Paleontology and evolutionary developmental biology: a science of the nineteenth and twenty-first centuries. Paleontology, 2(45), 647-669.
  • Hering, E. (1913). Memory. Lectures on the specific energies of the nervous systems. Chicago – London: Open Court.
  • Hilton, E.J., Mitchell, J.C., Smith, D.G. (2014). Edward Drinker Cope (1840–1897): Naturalist, Namesake, Icon. Copeia, 4, 747-761.
  • Hyatt, A. (1884). Cycle in the life of the individual (ontogeny) and in the evolution of its own group (phylogeny). Science, 5(109), 161-171.
  • Jonason, P.K., Schmitt, D.P. (2016). Quantifying Common Criticisms of Evolutionary Psychology. Evolutionary Psychological Science, 2, 177-188.
  • Mayer, A.G. (1911). Alpheus Hyatt, 1838-1902. Popular Science Monthly, 78, 133.
  • Mayr, E. (1982). The growth of biological thought. Diversity, evolution and inheritance. Cambridge – London: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • Moore, J.R. (1979). The Post-Darwinian Controversies. A study of the Protestant struggle to come to terms with Darwin in Great Britain and America 1870-1900. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Noguera-Solano, R. (2013).The metaphor of the architect in Darwin: Chance and free will. Zygon, 4(48), 859-874.
  • Osborn, H.F. (1929). Biographical Memoir of Edward Dinker Cope 1840-1897. Biographical Memoirs, 13, 127-317.
  • Packard, A.S. (1901). Lamarck The founder of evolution. His Life and Work. London – Bombay: Longman, Green and Co.
  • Packard, A.S. (1898). A half-century of evolution, with special reference to the effects of geological changes on animal life. The American Naturalist, 32(381), 623-674.
  • Paley, W. (1852). Paley’s Natural Theology and Horae Pauline. New York: American Tract Society.
  • Popławski, B. (2007). Recepcja darwinizmu w Królestwie Polskim. „Głos” (1886-1894). Przegląd Humanistyczny, 2, 97-114.
  • Popowicz, K. (2009). Lamarkizm społeczny a rasizm i eugenika we Francji. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Rainger, R. (2009). Paleontology. W: P.J. Bowler, J.V. Pickstone (red.), The Cambridge History of Science. Vol. 6: The Modern Biological and Earth Sciences, 185-204. New York: Cambridge University Press.
  • Wilson, D.S., Dietrich, E., Clark, A.B. (2002). On the inappropriate use of the naturalistic fallacy in evolutionary psychology. Biology and Philosophy, 18, 669-682.
  • Z. (1872). Zoology: Error in Darwin’s ‘Origin in Species’. The American Naturalist, 6(5), 307-308. (http://www.jstor.org/stable/2463759), [dostęp 2021/08/24].

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2098333

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21697_spch_2021_57_A_11
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.