Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2021 | 17 | 4 | 149-174

Article title

Obszary i formy współpracy przedszkola i szkoły z rodzicami

Content

Title variants

EN
Areas and forms of cooperation between kindergartens and schools with parents

Languages of publication

Abstracts

EN
The following article presents the forms of cooperation with parents that are necessary to create optimal conditions for a child's development. The implementation of these forms will allow the legislator to fully meet the requirements set for the educational establishment, so that the parents become partners of the establishment, they co-decide on its matters and participated in the activities undertaken for the development of children, and the institution will acquires and uses their opinions for its work.
PL
W poniższym artykule zaprezentowano obszary i formy współpracy z rodzicami, które są niezbędne do stworzenia optymalnych warunków rozwoju dziecka. Realizacja tychże form, pozwoli na zrealizowanie w pełni wymagania stawianego placówce przez ustawodawcę, tak, by rodzice stali się partnerami placówki, współdecydowali w jej sprawach i uczestniczyli w podejmowanych działaniach, na rzecz rozwoju dzieci, a placówka by pozyskiwała i wykorzystywała opinie rodziców do swojej pracy.

Year

Volume

17

Issue

4

Pages

149-174

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Prywatne Przedszkole Krasnal w Toruniu

References

  • Broszkiewicz B., Teatr szkolny, Wydawnictwo Europa, Warszawa 2003.
  • Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku t. IV, wyd. Żak, Warszawa 2005.
  • Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
  • Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, wyd. Impuls, Kraków 2007.
  • Okoń W., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1992.
  • Ravn B., Rodzice w edukacji – z europejskiej perspektywy. W: Ku partnerstwu szkoła – rodzice, pod redakcją J. Kropiwnickiego. Wydawnictwo Nauczycielskie. Jelenia Góra 1999.
  • Relacje interpersonalne w edukacji, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku t. V, wyd. Żak, Warszawa, 2006.
  • Rościszewska-Woźniak M., Organizacja współpracy z rodzicami w przedszkolu. W: Management w przedszkolu. Wydawnictwo RAABE. Warszawa 1999.
  • Sawicka A., Współpraca przedszkola z rodzicami. WSiP. Warszawa 1991.
  • Szczepański J., Rola rodziny w procesie uspołecznienia dziecka. Wychowanie w Przedszkolu 1978, nr 2.
  • Trzcińska-Król M. (pod red.), Rodzice i nauczyciele. Komunikacja. Relacje. Współpraca., wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014.
  • Wiech, Z., Poradnik dla wychowawców świetlic szkolnych, WSiP, Warszawa 1975.
  • Wojciechowska I., Udział rodziców w życiu przedszkola. W: Management w przedszkolu. Wydawnictwo RAABE. Warszawa 1997.
  • Wójcicki M., Pojęcie, istota i formy partycypacji społecznej w procesie planowania przestrzennego, [w:] Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, t. 24, Poznań 2014.
  • Ziółkowski P., Pedagogizacja rodziców - potrzeby i uwarunkowania, wyd. Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz 2016.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
28322960

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21784_ZC_2021_024
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.