Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 41 | 25-36

Article title

Wsparcie turystyki w dobie pandemii COVID-19 : Przegląd wybranych działań podejmowanych przez lokalne organizacje turystyczne

Content

Title variants

EN
Supporting tourism in the era of the COVID-19 pandemic : Overview of selected activities undertaken by local tourism organisations

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of the study is to review the practices and activities undertaken by local tourism organisations (LOT) to support tourism in the time of the COVID-19 pandemic, and thus the projects limiting the effects of this crisis. The article uses the items of scientific literature (the problem of the impact of the COVID-19 pandemic on the tourism sector and the essence of local tourism organisations) as well as internet sources (information on selected activities of the surveyed organisations to reduce the effects of the COVID-19 pandemic). The article is divided into two main sections. The first introductory part presents the essence of local tourism organisations, including their basic objectives and tasks. At the same time, the specificity of the tourism organisation system in Poland, based on a three-stage division, was shown. The second key part provides an overview of activities aimed at mitigating the effects of the crisis. It has been shown that these projects were quite diversified, although there are several dominant spheres characteristic of LOT, i.e. information activities, promotion and propagation actions and projects undertaken by external entities. The COVID-19 pandemic has also contributed to the intensification of the cooperation between local tourism organisations. The subject matter discussed in the study is relevant to the possibilities of mitigating the effects of crisis situations in the tourism sector. The presented activities can be possibilities treated as some kind of guidelines and 'good practices' in supporting organisational structures. Thus, they can be perceived as possible tools which can be implemented by other entities in the event of possibilities specific crisis situations. Despite the overview nature of the article, the study provides a synthetic image of the most important actions undertaken by the surveyed entities.
PL
Celem opracowania jest przegląd praktyk i działań podejmowanych przez lokalne organizacje turystyczne (LOT) na rzecz wspierania turystyki w dobie pandemii COVID-19, a tym samym przedsięwzięć ograniczających skutki tego kryzysu. W artykule wykorzystano pozycje literatury naukowej (problem wpływu pandemii COVID-19 na sektor turystyki oraz istota lokalnych organizacji turystycznych) oraz źródła internetowe (informacje nt. wybranych działań badanych organizacji na rzecz ograniczania skutków pandemii COVID-19). Artykuł został podzielony na dwie główne części. W pierwszej, mającej charakter wprowadzający, przedstawiono istotę lokalnych organizacji turystycznych, wraz z omówieniem ich podstawowych celów i zadań. Jednocześnie ukazano specyfikę systemu organizacji turystyki w Polsce, bazującego na trójstopniowym podziale. Druga, zasadnicza część, zawiera przegląd działań na rzecz ograniczania skutków kryzysu. Wykazano, że przedsięwzięcia te miały charakter dość zróżnicowany, chociaż można wyróżnić kilka dominujących sfer, charakterystycznych dla LOT, tj. działania informacyjne, promujące i propagujące akcje i przedsięwzięcia podejmowane przez podmioty zewnętrzne. Pandemia COVID-19 wpłynęła również na intensyfikację współpracy pomiędzy lokalnymi organizacjami turystycznymi. Podjęta w opracowaniu tematyka jest istotna z punktu widzenia możliwości ograniczania skutków sytuacji kryzysowych w sektorze turystyki. Przedstawione działania można traktować jako pewnego rodzaju wskazówki oraz „dobre praktyki” w zakresie wspierania struktur organizacyjnych. Tym samym można postrzegać je jako ewentualne narzędzia możliwe do wdrożenia przez inne podmioty w przypadku wystąpienia określonych sytuacji kryzysowych. Mimo przeglądowego charakteru artykułu, opracowanie zawiera syntetyczny obraz najważniejszych przedsięwzięć podejmowanych przez badane podmioty.

Year

Issue

41

Pages

25-36

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku

References

  • Abu Bakar N., Rosbi S., 2020, Effect of Coronavirus disease (COVID-19) to tourism industry, International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 7, 4, s. 189–193.
  • Ahmed M.Z., Ahmed O., Aibao Z., Hanbin S., Siyu L., Ahmad A., 2020, Epidemic of COVID-19 in China and associated Psychological Problems, Asian Journal of Psychiatry, 51, https://doi. org/10.1016/j.ajp.2020.102092
  • Baum T., Hai N.T.T., 2020, Hospitality, tourism, human rights and the impact of COVID-19, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32, 7, https://doi.org/10.1108/IJCHM-03-2020-0242
  • Borzyszkowski J., 2011, Organizacja i zarządzanie turystyką w Polsce, CeDeWu, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku, Warszawa-Gdańsk.
  • Borzyszkowski J., 2015, Organizacje zarządzające obszarami recepcji turystycznej. Istota, funkcjonowanie, kierunki zmian, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin.
  • Dębski M., 2012, Współpraca interesariuszy destynacji w procesie kreowania jej konkurencyjności, Organizacja i Kierowanie. Organization and Management, 152, 3, s. 73–86
  • Espiner S., Orchiston C., Higham J., 2017, Resilience and sustainability: a complementary relationship? Towards a practical conceptual model for the sustainability–resilience nexus in tourism, Journal of Sustainable Tourism, 25, 10, https://doi.org/10.1080/09669582.2017.1281929
  • Godovykh M., Ridderstaat J., 2020, Health outcomes of tourism development: A longitudinal study of the impact of tourism arrivals on residents’ health, Journal of Destination Marketing & Management, 17, https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100462
  • Gryszel P., 2004, Działania lokalnej organizacji turystycznej na rzecz kształtowania jakości produktu turystycznego regionu [w:] G. Gołembski i in. (red.), Kształtowanie jakości produktu turystycznego regionu z zachowaniem rozwoju zrównoważonego, Gremium Ekspertów Turystyki, Instytut Turystyki, Warszawa.
  • Hall C.M., Scott D., Gössling S., 2020, Pandemics, transformations and tourism: be careful what you wish for, Tourism Geographies, 22, 3, https://doi.org/10.1080/14616688.2020.1759131
  • Kock F., Nørfelt A., Josiassen A., Assaf A.G., Tsionas M.G., 2020, Understanding the COVID-19 tourist psyche: The Evolutionary Tourism Paradigm, Annals of Tourism Research, 85, https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103053
  • Migdał M., 2007, ROT i LOT jako instrumenty polityki turystycznej – wstęp do analizy struktury formalno-prawnej oraz zasad zwyczajowych funkcjonowania ROT i LOT, Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Turystyki i Rekreacji im. M. Orłowicza w Warszawie, t. 6, s. 27.
  • Morrison A.M., 2013, Marketing and Managing Tourism Destinations, Routledge, Abingdon.
  • Pike S., 2008, Destination Marketing. An Integrated Marketing Communication Approach, Elsevier, Oxford.
  • Sigala M., 2020, Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research, Journal of Business Research, 117, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.015
  • Stec P., 2008, Lokalne i regionalne organizacje turystyczne jako stowarzyszenia szczególnego rodzaju [w:] J. Raciborski, P. Cybula (red.), Turystyka a prawo. Aktualne problemy legislacyjne i konstrukcyjne, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej, Sucha Beskidzka-Kraków.
  • Szymańska E., 2008, Biura podróży na rynku usług turystycznych, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok.
  • Walas B., (red.), 2011, Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2012–2020, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa.
  • Wanagos M., 2011, Regionalne i lokalne organizacje turystyczne: system relacji i powiązań marketingu wewnętrznego regionu, Ekonomiczne Problemy Turystyki, 75, s. 279–291.
  • Wassler P., Fan D.X.F., 2021, A tale of four futures: Tourism academia and COVID-19, Tourism Management Perspectives, 38, https://doi.org/10.1016/j.tmp.2021.100818
  • Wojciechowska J., 2012, Ścieżki rozwoju organizacyjnego turystyki w Polsce – od rewolucyjnego po ewolucyjny system, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 258, s. 89–102.
  • Yeh S.S., 2021, Tourism recovery strategy against COVID-19 pandemic, Tourism Recreation Research, 46, 2, https://doi.org/10.1080/02508281.2020.1805933
  • Zahra A., 2006, Regional Tourism Organisations in New Zealand form 1980 to 2005: Process of Transition and Change, Department of Tourism and Hospitality Management University of Waikato, Hamilton, New Zealand.
  • Zawilińska B., 2010, Działalność lokalnych organizacji turystycznych w Karpatach Polskich, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 842, s. 103–119.
  • Zenker S., Kock F., 2020, The coronavirus pandemic – A critical discussion of a tourism research agenda, Tourism Management, 81, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104164
  • Zmyślony P., 2007, Integracja celów, zasobów i działań na drodze tworzenia produktów turystycznych na szczeblu lokalnym; rola lidera Lokalnych Organizacji Turystycznych, Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Turystyki i Rekreacji im. M. Orłowicza w Warszawie, t. 6, s. 197–206.
  • Aktualności dotyczące branży turystycznej – COVID-19, http://www.lotmazury.pl/aktualnosci-dotyczace-branzy-turystycznej-covid-19/ [dostęp: 2020].
  • Bon Turystyczny w Krainie Lessowych Wąwozów, https://kraina.org.pl/wykorzystaj-bon-turystyczny/ [dostęp: 2021].
  • Jak odbudować turystykę po pandemii? https://www.krakow.pl/aktualnosci/252970,31,komunikat,jak_odbudowac_turystyke_po_pandemii__.html?_ga=2.139959350.463249231.1633593279-1052079704.1632806518 [dostęp: 2021].
  • Metropolitarne organizacje turystyczne w czasie kryzysu COVID-19, https://wot.waw.pl/project/metropolitalne-organizacje-turystyczne-w-czasie-kryzysu-covid-19/ [dostęp: 2020].
  • Paszporty covidowe, https://visitgdansk.com/aktualnosci/paszporty-covidowe, a, 5642 [dostęp: 2021].
  • Polski Bon Turystyczny, https://lottorun.pl/polski-bon-turystyczny/ [dostęp: 2020].
  • Promujemy Polski Bon Turystyczny na billboardach, https://www.mragowo.pl/stowarzyszenie-lot-ziemia-mragowska/polski-bon-turystyczny/6170-promujemy-polski-bon-turystyczny-na-billboardach [dostęp: 2020].
  • Toruński bon turystyczny, https://lottorun.pl/torunski-bon-turystyczny/ [dostęp: 2020].
  • Trzynasty „Poznań za pół ceny” w innym wydaniu, https://www.mosina.pl/zaproszenia/print/trzynasty-poznan-za-pol-ceny-w-innym-wydaniu [dostęp: 2020].
  • UNWTO, 2020: Worst Year in Tourism History with 1 Billion Fewer International Arrivals, https://www.unwto.org/news/2020-worst-year-in-tourism-history-with-1-billion-fewer-international-arrivals [dostęp: 2021].
  • Lokalne organizacje turystyczne §szansą aktywizacji gospodarczej regionu, materiały konferencyjne, Polska Organizacja Turystyczna, Iława 2001.
  • Obszary współpracy między Polską Organizacją Turystyczną, regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2002.
  • Podstawy organizacyjno-prawne lokalnych i regionalnych organizacji turystycznych, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2002.
  • Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej (Dz.U. z 1999 r. nr 62, poz. 689).
  • Ustawa z dnia 15 lipca 2020 r. o Polskim Bonie Turystycznym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1262).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2108133

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_21858_msr_41_02
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.