Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | XI | (1/2015) | 143-153

Article title

Konstruktywne wzorce percepcji dziecka i dzieciństwa w przeszłości oraz współcześnie

Authors

Content

Title variants

EN
Constructive models of perceiving the child and childhood in the past and nowadays

Languages of publication

Abstracts

EN
The author justifies that the scientific analysis of the ways in which the child and childhood are perceived is essential in social sciences not only because it provokes changes in how children are treated but in that it also contributes to the modification of the educational system. When one specifies what the child is and looks closer at the specificity of childhood it is then easier to influence public opinion: the children’s psyche is then better understood and their exceptional emotional and moral sensitivity is better appreciated. The author further argues that it is worth showing to society how much adults owe to the children, how much they learn from them and how far children help adults to self-educate themselves. Sharing knowledge of this kind may help parents and teachers to change unfavourable habits by introducing innovative upbringing attitudes. In many communicative, local and global situations, phrases discrediting children and stereotypical ways of thinking about children and childhood are easier to overcome when one assumes a negative approach towards such phrases and ways of thinking.
PL
Autorka w swym tekście uzasadniła, że naukowa analiza sposobów postrzegania dziecka i dzieciństwa jest istotna w naukach społecznych ze względu na prowokowanie zmian nie tylko w traktowaniu dzieci, lecz także w modyfikowaniu systemu edukacyjnego. Sprecyzowanie, kim jest dziecko, a także podkreślenie specyfiki dzieciństwa sprzyjają kształtowaniu opinii społecznej: rozumieniu psychiki dzieci i docenieniu ich wyjątkowej wrażliwości emocjonalno-moralnej. Autorka przekonuje, iż warto ukazywać szerokiemu otoczeniu społecznemu, jak wiele dorośli zawdzięczają dzieciom, jak wiele się od nich uczą i jak dzięki nim samowychowują. Zasymilowanie wiedzy tego rodzaju może pomóc rodzicom i nauczycielom zmienić niekorzystne przyzwyczajenia stosując w swym otoczeniu odmienne, innowacyjne nastawienie wychowawcze. Krytyczny stosunek do określeń dyskredytujących dziecko oraz do stereotypowych sposobów myślenia o dziecku i dzieciństwie wspiera przezwyciężanie ich w wielu sytuacjach komunikacyjnych, lokalnych i globalnych.

Contributors

  • Uniwersytet Śląski w Katowicach

References

  • Aries P., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Wydawnictwo „Marabut”, Gdańsk 1995.
  • Bilicki J., Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II – na podstawie encyklik, adhortacji, wybranych listów i przemówień, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.
  • Jan Paweł II, Nauczanie społeczne 1978–1979, t. 2, Wydawnictwo Dokumentacji i Studiów Społecznych, Warszawa 1982.
  • Janusz Korczak. Myśli. Bądź sobą – szukaj, H. Kirschner (wybór i wstęp), Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987.
  • Key E., Stulecie dziecka, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
  • Nyczaj S., (red.), Mała księga przysłów polskich, Wyd. Ston I, Radom 1994.
  • Okoń W., Zabawa a rzeczywistość, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
  • Żywczok A., Destruktywne sposoby postrzegania dziecka i dzieciństwa w przeszłości oraz współcześnie, [w:] J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać, zrozumieć, doświadczyć.
  • Konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
  • Żywczok A., Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2086024

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_23734_wwr20151_143_153
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.