Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2015 | XI | (1/2015) | 291-304

Article title

Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży

Content

Title variants

EN
Conduct disorders in children and adolescents

Languages of publication

Abstracts

EN
Conduct disorders are one of the most frequent troubles that children have to deal with at school. In this paper we present a general perspective on issues of behavioral disorders. The diagnostic criteria used by psychologists to establish the type of disorder will be presented. The following part shows the epidemiology and characterizes predisposing factors for the occurrence of this disorder in children and adolescents. Early and correct diagnosis of conduct disorder and comprehensive therapeutic treatment, accelerates the healing process and helps to maintain the health of young patients. The course of discussion will present the main methods of treatment of conduct disorders, starting with group therapy with children, the interaction of parent – child treatment, behavioral training for parents, problem solving skills and also school interventions programs. The aim of the article is to bring conduct disorder in terms of dysfunctions of children and adolescents and to present forms of therapeutic interventions.
PL
Zaburzenia zachowania są jednym z częstszych dolegliwości u dzieci w szkole. W niniejszym referacie przedstawimy ogóle spojrzenia na problematykę zaburzeń w zachowaniu. Zostaną zaprezentowane kryteria diagnostyczne stosowane przez psychologów w ocenia rodzaju zaburzenia. W dalszej części zostanie opisana epidemiologia i scharakteryzowane czynniki predysponujące do występowania tego zaburzenia u dzieci i młodzieży. Wczesne rozpoznanie zaburzeń zachowania, prawidłowo postawiona diagnoza i kompleksowe postępowanie terapeutyczne przyśpiesza proces zdrowienia oraz utrzymania zdrowia młodych pacjentów. W toku rozważań wskażemy na główne metody terapii zaburzeń zachowania, które powinny znaleźć się w programie terapeutycznym, rozpoczynając od terapii grupowej dziecka, terapii interakcji rodzic – dziecko, treningów behawioralnych dla rodziców i umiejętności rozwiązywania problemów, a także szkolnych programów interwencyjnych. Artykuł ma na celu przybliżenie zaburzeń zachowania w kategoriach dysfunkcji dzieci i młodzieży oraz zaprezentowanie form oddziaływań terapeutycznych.

Contributors

  • Uniwersytet Wrocławski
  • Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu

References

  • Bilgiç A., Türkoğlu S, Ozcan O, Tufan AE, Yılmaz S., Yüksel T., Relationship between anxiety, anxiety sensitivity and conduct disorder symptoms in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), „European Child Adolesc Psychiatry” 2013, nr 22.
  • Dadds M., Salmon K., Punishment Insensitivity and Parenting: Temperament and Learning as Interacting Risks for Antisocial Behavior, „Clinical Child and Family Psychology Review” 2003, nr 6(2).
  • Egger H., Angold A., Common emotional and behavioral disorders in preschool children: presentation, nosology, and epidemiology, „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 2006, nr 47(3/4).
  • Gelhorn H., Sakai J., Price R., Crowley T., DSM-IV conduct disorder criteria as predictors of antisocial personality disorder, „Comprehensive Psychiatry” 2007, nr 48.
  • Högström J., Enebrink P., Ghaderi A., The Moderating Role of Child Callous-Unemotional Traits in an Internet-Based Parent-Management Training Program, „Journal of Family Psychology” 2013, nr 27(2).
  • 42 A. Bilgiç, S. Türkoğlu, O. Ozcan, A.E. Tufan, S. Yılmaz, T. Yüksel, Relationship between anxiety, anxiety sensitivity and conduct disorder symptoms in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), „European Child Adolesc Psychiatry” 2013, nr 22, s. 523–532. 43 M.R.S. Manley, Psychiatria..., dz. cyt. 44 H.K. Smith, D.R. Coghill, Pharmacotherapy for children and adolescents with conduct problems, [w:] R.C. Murrihy, A.D. Kidman, T.H. Ollendick (red.), Clinical handbook of assessing and treating conduct problems in youth, Springer Science + Business Media, New York 2010.
  • Iniewicz G., Wiśniewska D., Dziekan K., Czuszkiewicz A., Wzory przywiązania i zachowania agresywne wśród młodzieży z diagnozą zaburzeń zachowania i emocji, „Psychiatria Polska” 2011, nr XLV(5).
  • Kazdin A.E., Weisz J.R. (red.), Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  • Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
  • Kimonis E.R., Bagner D.M., Linares D., Blake C.A., Rodriguez G.,. Parent Training Outcomes Among Young Children with Callous-Unemotional Conduct Problems with or at Risk for Developmental Delay, „Journal of Child Fam Stud” 2014, nr 23.
  • Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Warszawa 1998.
  • Kołakowski A., (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013.
  • Kryteria diagnostyczne według DSM-IV-TR, Elsevier, Wrocław 2000.
  • Lahey B., Loeber R., Burke J., Applegate B., Predicting future antisocial personality disorder in males from a clinical assessment in childhood, „Journal of Consuling and Clinical Psychology” 2005, nr 73(3).
  • Lundahl B., Risser H., Lovejoy M., A meta-analysis of parent training: Moderators and follow-up effects, „Clinical Psychology Review” 2006, nr 26.
  • Manley M.R.S., Psychiatria. Praktyczny przewodnik kliniczny, Elsevier, Wrocław 2010.
  • Michelson D., Davenport C., Dretzke J., Barlow J., Day C., Do Evidence-Based Interventions Work When Tested in the „Real World?” A Systematic Review and Metaanalysis of Parent Management Training for the Treatment of Child Disruptive Behavior, „Clin Child Fam Psychol Rev” 2013, nr 16.
  • Namysłowska I. (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
  • Rolon-Arroyo B., Arnold D., Harvey E., The predictive utility of conduct disorder symptoms in preschool children: a 3 year follow-up study, „Child Psychiatry Human Development” 2014, nr 45.
  • Salmon K., Dadds M.R., Allen J., Hawes D.J., Can Emotional Language Skills be Taught During Parent Training for Conduct Problem Children?, „Child Psychiatry Hum Dev” 2009, nr 40.
  • Smith H.L., Coghill D.R., Pharmacotherapy for children and adolescents with conduct problems, [w:] R.C. Murrihy, A.D. Kidman, T.H. Ollendick (red.), Clinical handbook of assessing and treating conduct problems in youth, Springer Science + Business Media, New York 2010.
  • Swart J., Apsche J., A comparative treatment efficacy study of conventional therapy and mode deactivation therapy (MDT) for adolescents with conduct disorders, mixed personality disorders, and experiences of childhood trauma, „International Journal of Behavioral Consultation and Therapy” 2014, nr 9(1).
  • Wolańczyk T. Zaburzenia zachowania – zmiany w klasyfikacji. Referat wygłoszony w ramach 27. Konferencji Sekcji Psychiatrii Dzieci i Młodzieży w Gdańsku, Gdańsk 2014.
  • Wolańczyk T., Komender J., (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2086050

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_23734_wwr20151_291_304
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.