Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2022 | 51 | 1 | 159-185

Article title

Świadomość polskich logopedów na temat wykorzystania elementów metody werbo-tonalnej w terapii logopedycznej osób z różnymi zaburzeniami mowy

Authors

Content

Title variants

EN
Awareness of polish speech therapists on the use of elements of the verbo-tonal method in speech therapy for people with various speech disorders

Languages of publication

Abstracts

EN
The popularity of the verbo-tonal method continues to grow among Polish speech therapists, but limited access to reliable information means that its potential is not fully exploited. For this reason, it was important to find out the level of awareness of Polish speech therapists and their opinions on the use of the elements of the verbo-tonal method in speech thearpy of various speech disorders. In order to collect the research material a survey was created in the form of an online questionnaire. The results of the study showed a relatively high level of awareness among Polish speech therapists on the use of the elements of the verbo-tonal method in speech therapy of various speech disorders. Specialists often pointed to the effects, which can sometimes be impressive, especially when other methods have failed.
PL
Popularność metody werbo-tonalnej w środowisku polskich logopedów wciąż rośnie, ale okrojony dostęp do rzetelnych informacji powoduje, że jej potencjał nie jest w pełni wykorzystywany. Z tego powodu istotne było poznanie poziomu świadomości polskich logopedów oraz ich opinii na temat wykorzystania elementów metody werbo-tonalnej w terapii logopedycznej różnych zaburzeń mowy. W celu zebrania materiału badawczego został stworzony kwestionariusz ankiety w internetowym formularzu. Wyniki badań wykazały stosunkowo wysoki poziom świadomości polskich logopedów na temat wykorzystania elementów metody werbo-tonalnej w terapii logopedycznej różnych zaburzeń mowy. Specjaliści często wskazywali na efekty, które bywają spektakularne, zwłaszcza w przypadku, gdy inne metody zawiodły.

Journal

Year

Volume

51

Issue

1

Pages

159-185

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Uniwersytet Warszawski Instytut Polonistyki Stosowanej

References

  • Billerey B., Borowska B., 2019, Correction de la prononciation de la voyelle [œ] en français selon la méthode verbo-tonale – proposition d’activités pour les apprenants et les enseignants polonais dans l’éducation précoce, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna w Polsce i na świecie. Teoria i implikacje praktyczne, red. B. Borowska, M. Buk-Cegiełka, Lublin, s. 43–64.
  • Dobrić A., 2014, Verbotonal method in phonetic correction of palatal approximant /ʎ [HTML], /, abstrakt z wystąpienia na konferencji w Portugalii, dostępny w internecie: https://www.bib.irb. hr/744031, ostatni dostęp: 14.06.2021.
  • Dobrić A., Nemet L., 2015, Global approach in rehabilitation of hearing, speech and language of children with down syndrome [HTML], abstrakt z wystąpienia na V Międzynarodowej Konferencja na temat Fundamentalnych i Stosowanych Aspektów Mowy i Języka w Serbii, dostępny w internecie: https://www.bib.irb.hr/900252, ostatni dostęp: 14.06.2021.
  • Dulčić A., red., 2014, Actuality of Guberina’s thought in century of mind, Zagrzeb.
  • Dulčić A., red., 2015, Translation approach in diagnostics and rehabilitation of listening and speech – 55 years of SUVAG, Zagrzeb.
  • Dulčić A., red., 2018, SUVAG 2007-2017, Zagrzeb.
  • Dziedzic A., Metoda werbo-tonalna. Terapia przez zabawę – bezpłatny webinar [HTML], 14.06.2021 [w:] Facebook – Terapeutis – dr Anna Ziółkowska – Logopeda Lubin [online].
  • Eckert U., Prożych A., 2012, Proces zmian zachodzących w surdopedagogice, „Niepełnosprawność”, t. 7, s. 101–108.
  • Grochala B., 2017, Michalina Biernacka, Znajdź z polskim wspólny język. Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, [w:] „Kształcenie polonistyczne cudzoziemców”, t. 24: Odmiany stylistyczne i specjalistyczne języka, kształcenie dzieci i młodzieży, s. 285–290.
  • Guberina P., 2013, The Verbotonal Method, Zagrzeb.
  • Kacprzyk-Mechuła K., 2018, Metoda werbo-tonalna w terapii logopedycznej dzieci z upośledzeniem umysłowym [HTML], „Forum Logopedy”, t. 12, dostępny w internecie: https://forumlogopedy.pl/artykul/metoda-werbo-tonalna-w-terapii-logopedycznej-dzieci-z-uposledzeniem umyslowym, ostatni dostęp: 14.06.2021.
  • Klaczak M., Majewicz P. red., 2006, Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków.
  • Lorenc A., Metoda werbo-tonalna, 2015, [w:] Surdologopedia. Teoria i praktyka, red. E. Muzyka-Furtak, Gdańsk, s. 298–311.
  • Lorenc A., Dziedzic A., 2018, Metoda werbo-tonalna w praktyce logopedycznej [w:] Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, s. 47–62.
  • Lorenc A., Kurkowski M, 2015, Metoda audytywno-werbalna [w:] Surdologopedia. Teoria i praktyka, red. E. Muzyka-Furtak, Gdańsk, s. 249–268.
  • Lorenc A., Metoda werbo-tonalna w terapii logopedycznej [HTML], 2018, „Forum Logopedy”, t. 28, dostępny w internecie: https://forumlogopedy.pl/artykul/metoda-werbo-tonalna-wterapii-logopedycznej, ostatni dostęp: 14.06.2021.
  • Milanović I., Dobrić A., 2017, Usage of verbotonal method on the example of correction of fricatives in Croatian [HTML], „Jezici i kulture u vremenu i prostoru 7”, abstrakt z wystąpienia na konferencji w Serbii, dostępny w internecie: https://www.bib.irb.hr/919595, ostatni dostęp: 14.06.2021.
  • Panas A., 2012, Wczesna interwencja terapeutyczna u dzieci do 3. roku życia, „Biuletyn Logopedyczny” t. 26, s. 41–45.
  • Paškvalin M., 1997, Verbotonal method in the rehabilitation of cerebral damages, „Defektološka teorija i praktika” t. 1, s. 72–77.
  • Podgórska-Jachnik D., 2016, Zmiany we współczesnej edukacji osób niesłyszących w Polsce w kontekście wybranych rozwiązań polityki oświatowej, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Polityka oświatowa w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych”, t. 22, s. 132–152.
  • Prożych A., Radziszewska-Konopka M., 2007, Dźwięki Marzeń – Ogólnopolski Program Rehabilitacji dzieci z wadą słuchu. Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dziećmi z wadą słuchu, Fundacja Orange.
  • Runjić N., 1999, Interdisciplinary character of Guberina’s verbotonal method-theory, diagnostics and rehabilitation, abstrakt z wystąpienia na konferencji w Chorwacji.
  • Trochymiuk A., 2007, Metoda werbo-tonalna w terapii dzieci z uszkodzeniami słuchu, „Logopedia”, t. 36, s. 125–137.
  • Yang Y., Wannaruk A., Lian A-P., 2018, Improving the English Speaking Skills and Phonological Working Memory of Chinese Primary EFL Learners with a Verbotonal-based Approach, „Rangsit Journal of Arts and Sciences”, s. 141–156.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2168467

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_24335_5g00-bb12
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.