EN
Autism is a neurodevelopmental phenomenon characterized by varying levels of dysfunctions or disorders in many developmental areas. Changing neurobiological and clinical knowledge allows us to better understand the process of autism development and recognize its symptoms in younger and younger children. Language development, as well as the ability to communicate in autism, may manifest itself in many ways and depend on age, the severity of autistic features, cognitive deficits, intellectual level and co-occurring disorders. Depending on the depth of the disorder, children have different levels of ability to develop speech naturally. Communication difficulties include both verbal and non-verbal communication, including gestures, intonation, melody, rhythm of speech, facial expression and body posture, which determine effective communication in a specific social context. The development of speech and communication of children at risk of autism and diagnosed with autism should be considered as highly disharmonious, varied and depending on individual course of development. Speech development disorders in young children with autism is one of the best predictors of the child’s further development. The earlier and better speech develops, the better the child’s developmental prognosis.
PL
Autyzm jest zjawiskiem neurozwojowym, cechującym się różnym poziomem zakłóceń lub zaburzeń w wielu obszarach rozwojowych. Zmieniająca się wiedza neurobiologiczna i kliniczna pozwala coraz lepiej zrozumieć proces rozwoju autyzmu oraz obserwować jego objawy u coraz młodszych dzieci. Rozwój języka, jak i sama umiejętność komunikowania się w autyzmie mogą objawiać się na wiele sposobów i uzależnione są od wieku życia, stopnia nasilenia cech autystycznych, deficytów poznawczych, poziomu intelektualnego oraz zaburzeń współwystępujących. W zależności od głębokości zaburzenia dzieci posiadają różny poziom możliwości rozwinięcia mowy w sposób naturalny. Trudności w komunikowaniu się obejmują zarówno komunikację werbalną, jak i niewerbalną, w tym gesty, intonację, melodię, rytm wypowiedzi, ekspresję mimiczną i postawę ciała, które decydują o efektywnym porozumiewaniu się w określonym kontekście społecznym. Rozwój mowy i komunikacji dzieci zagrożonych autyzmem i z diagnozą autyzmu należy uznać za wysoce nieharmonijny, zróżnicowany i mający indywidualny przebieg rozwoju. Zaburzenia w rozwoju mowy małych dzieci z autyzmem są jednym z najlepszych prognostyków dalszego przebiegu rozwoju dziecka. Im wcześniej i im lepiej rozwija się mowa, tym lepsze są prognozy rozwojowe dziecka.