Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2018 | 21 | 2 | 37-49

Article title

Institutional Arrangement for Macroproprudential Policy – On Differences Across the EU Countries

Content

Title variants

Instytucjonalne rozwiązania w polityce makroostrożnościowej – analiza porównawcza w krajach Unii Europejskiej

Languages of publication

EN

Abstracts

EN
There is a growing consensus among both economists‑academics and policymakers that there was at least one missing element of the financial safety net during the Global Financial Crisis. This element, which will probably improve financial stability (or protect against financial instability), is the macroprudential orientation in regulatory and supervisory frameworks. The main scope of the paper is the institutional dimensions of macroprudential policy. The principal purpose of the paper is to identify and assess, on a comparative, cross‑EU‑country basis, existing practices and developments in structuring a new dimension of the financial stability policy, i.e., a macroprudential one. The paper builds on existing theoretical considerations and the author’s own empirical survey of country practices in applying a macroprudential framework. A comparative, cross‑country analysis and a comparison of different sub‑indices and overall index values are the basis for verifying hypotheses and empirically disentangling the institutional differences between macroprudential policy regimes in European Union countries. The paper sheds light on recent trends in macroprudential policy governance and qualitative aspects (democratic accountability and transparency), with special attention to the position of a central bank across the European Union countries. The conducted research is a basis for constructing ratings of macroprudential authority accountability and transparency across the EU countries, which gives an indication of the overall quality of the institutional arrangements.
PL
Rośnie konsensus zarówno w gronie ekonomistów, jak i polityków, w odniesieniu do oceny funkcjonowania sieci bezpieczeństwa finansowego w okresie poprzedzającym wybuch Globalnego Kryzysu Finansowego. Większość badaczy zgadza się co do kwestii brakującego elementu tej sieci, którym jest makroostrożnościowa orientacja w sprawowaniu nadzoru finansowego. Stąd przedmiotem niniejszego artykułu jest polityka makroostrożnościowa, w szczególności zaś wymiar instytucjonalny tej polityki. Głównym celem artykułu jest identyfikacja i ocena – na podstawie przeprowadzonych studiów porównawczych na próbie krajów Unii Europejskiej – istniejących praktyk i kierunku rozwoju kształtu instytucjonalnego polityki makroostrożnościowej. W artykule wykorzystano zarówno aktualne, choć ograniczone ilościowo, rozważania natury teoretycznej, jak i wyniki przeprowadzonych badań empirycznych w odniesieniu do przyjętej struktury instytucjonalnej polityki makroostrożnościowej. W efekcie przeprowadzonego badania, zaproponowano zagregowaną miarę, pozwalającą na ocenę przyjętych rozwiązań instytucjonalnych w krajach UE (łącznie zidentyfikowano i oceniono 23 kryteria, będące podstawą porównania rozwiązań w zakresie odpowiedzialności demokratycznej, przejrzystości, stopnia koordynacji, jak i samej konstrukcji instytucji odpowiedzialnej za politykę makroostrożnościową). Analiza porównawcza wartości mierników cząstkowych była podstawą weryfikacji zaproponowanych w artykule hipotez i stanowi empiryczną prezentację różnic w funkcjonowaniu reżimów instytucjonalnych polityki makroostrożnościowej w krajach UE. Wnioski zaprezentowane w artykule stanowią przyczynek do oceny tendencji w zakresie jakościowych aspektów polityki makroostrożnościowej (przejrzystości i odpowiedzialności demokratycznej) i skali zróżnicowania rozwiązań instytucjonalnych tejże polityki w krajach Unii Europejskiej, w szczególności w odniesieniu do pozycji banku centralnego oraz stopnia sformalizowania przyjętych rozwiązań instytucjonalnych.

Year

Volume

21

Issue

2

Pages

37-49

Physical description

Dates

published
2018-10-02

Contributors

  • Assistant Professor at the Poznań University of Economics and Business, Department of the International Competitiveness, Poznan, Poland

References

  • Barth, J. R., Caprio, G. & Levine, R. (2012), Guardians of Finance: Making Regulators Work for Us, MIT Press.
  • Blinder, A.S., Ehrmann, M., Fratzscher, M., de Haan, J. & Jansen, D.‑J. (2009), Central Bank Communication and Monetary Policy: A Survey of Theory and Evidence, ‘Journal of Economic Literature’, Vol. 46, No. 4, DOI: http://dx.doi.org/10.1257/jel.46.4.910
  • Borio, C. (2010), Implementing a macroprudential framework. Blending boldness and realism, Bank for International Settlements, 22 July.
  • Borio, C. (2014), (Too) great expectations for macro‑prudential? ‘Central Banking Journal’, Vol. 41, No. 2.
  • Brunnermeier, M., Crockett, A., Goodhart, C., Persaud, A.D. & Shin, H. (2009), The Fundamental Principles of Financial Regulation, ‘Geneva Reports on the World Economy’, No. 11.
  • Cukierman, A. (2001), Accountability, Credibility, Transparency and Stabilization Policy in the Eurosystem, [in]: Ch. Wyplosz (ed.). The Impact of EMU on Europe and the Developing Countries, Oxford University Press, Oxford.
  • De Haan, J., Amtenbrink F., & Waller, S. (2004), The Transparency and Credibility of the European Central Bank, ‘Journal of Common Market Studies’, No. 42.
  • Egawa, E., Otani A. & Sakiyama T. (2015), What determines institutional arrangement for macroprudential policy? IMES Discussion Paper Series, 2015‑E–3, June.
  • Eijffinger, S.C.W. & Hoeberichts, M.M. (2000), Central Bank Accountability and Transparency. Theory and Some Evidence, ‘International Finance’, Vol. 5, No. 1, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1468–2362.00088
  • ESRB (2011), Recommendations of the European Systemic Risk Board of 22 December 2011 on the macro‑prudential mandate of national authorities (ESRB/2011/3), European Systemic Risk Board, Frankfurt am Main.
  • Galati, G. & Moessner, R. (2013), Macroprudential policy – a literature review, ‘Journal of Economic Surveys’, Vol. 27, No. 5, DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1467–6419.2012.00729.x
  • Geraats, P.M. (2002), Central Bank Transparency, ‘Economic Journal’, No. 112 (November), DOI: http://dx.doi.org/10.1111/1468–097.00082
  • Hanson, S.G., Kashyap A.K. & Stein, J.C. (2011), A Macroprudential Approach to Financial Regulation, “Journal of Economic Perspectives”, Vol. 25, No. 1, DOI: http://dx.doi.org/10.1257/jep.25.1.3
  • Horváth, R. & Vaško, D. (2016), Central bank transparency and financial stability, ‘Journal of Financial Stability’, No. 22, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jfs.2015.12.003
  • IMF (2011), Macroprudential Policy: An Organizing Framework, International Monetary Fund, Washington D.C., March 14.
  • IMF‑FSB‑BIS (2016), Elements of Effective Macroprudential Policies. Lessons from International Experience, International Monetary Funds, Financial Stability Board, Bank for International Settlement, Washington D.C., 31 August.
  • Kydland, F.E., & Prescott, E.C. (1977), Rules rather than discretion: the inconsistency of optimal plans, ‘Journal of Political Economy’, Vol. 85, No. 3, DOI: http://dx.doi.org/10.1086/260580.
  • Masciandaro, D., Quintyn, M. & Taylor, M. (2008), Inside and outside the central bank: Independence and accountability in financial supervision. Trends and determinants, ‘European Journal of Political Economy’, No. 24.
  • Merrouche, O. & Nier, E. (2010), What Caused the Global Financial Crisis? Evidence on the Drivers of Financial Imbalances 1999–2007, ‘IMF Working Paper’, No. 265.
  • Milne, A. (2009), Macroprudential policy: what can it achieve?, ‘Oxford Review of Economic Policy’, 25(4). DOI: https://doi.org/10.1093/oxrep/grp036
  • Nier, E.W., Osinski, J., Jacome, L.I. & Madrid, P. (2011), Towards effective macroprudential policy frameworks: An assessment of stylized institutional models, ‘IMF Working Papers’, No. 250, International Monetary Fund, Washington D.C.
  • Obstfeld, M. & Rogoff, K. (2009), Global Imbalances and the Financial Crisis: Products of Common Causes, paper prepared for the Federal Reserve Bank of San Francisco Asia Economic PolicyConference, Santa Barbara, October 18–20, retrieved from: http://scholar.harvard.edu/rogoff/publications/global‑imbalances‑and‑financial‑crisis‑products‑common‑causes (20.03.2017).
  • Roubini, N., & Mihm, S. (2010), Crisis Economics. A Crash Course in the Future of Finance, ‘The Penguin Press’, New York.
  • Schinasi, G.J. (2010), Defining financial stability and establishing a framework to safeguard it, [in:] R.A. Alfaro (ed.). Financial stability, monetary policy, and central banking. Central Bank of Chile.
  • Taylor, J. (2009), Getting off track: How government action and interventions caused, prolonged, and worsened the financial crisis. Hoover Institution Press, Stanford.
  • Walsh, C.E. (2007), Optimal Economic Transparency, ‘International Journal of Central Banking’, Vol. 3, No. 1.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_2478_cer-2018-0010
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.