Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 20 | 80-98

Article title

Kwartety smyczkowe Hanny Kulenty. Pamięć gatunku a współczesne środki ekspresji

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
In the work of Hanna Kulenty, a string quartet appears as a significant form of artistic expression. Its successive incarnations (6 quartets created in 1983–2014) illustrate the evolution of the musical language of composers, her approach to the problem of form, time, space, and sound. The article is an attempt to capture the idiomatic features of this music, presented in the context of Bakhtin's theory of genre as a representative of creative memory, and to indicate the place of quartets in contemporary chamber music by Polish composers.
PL
W twórczości Hanny Kulenty kwartet smyczkowy jawi się jako znacząca forma wypowiedzi artystycznej. Jego kolejne wcielenia (6 kwartetów powstałych w latach 1983–2014) obrazują ewolucję języka muzycznego kompozytorki, jej spojrzenie na problemy formy, czasu, przestrzeni, brzmienia. Artykuł jest próbą uchwycenia idiomatycznych cech tej muzyki, ujmowanych w kontekście Bachtinowskiej teorii gatunku jako reprezentanta twórczej pamięci, oraz wskazania miejsca kwartetów we współczesnej muzyce kameralnej polskich kompozytorów.

Year

Volume

20

Pages

80-98

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

author
  • Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

References

  • Michaił Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przekł. Natalia Modzelewska, Warszawa 1970
  • Michaił Bachtin, Problem gatunków mowy, w: idem, Estetyka twórczości słownej, przekł. Danuta Ulicka, Warszawa 1986.
  • Baza informacji o polskiej współczesnej twórczości kompozytorskiej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, https://www.bazapolmic.infoforhumans.eu/index.php [dostęp: 8.12.2021].
  • Małgorzata Gąsiorowska, Bacewicz, Kraków 1999.
  • Julia Gołębiowska, Kwartet smyczkowy w muzyce polskiej XIX wieku, praca doktorska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 2014.
  • Grzegorz Grochowski, Pamięć gatunków. Ponowoczesne dylematy atrybucji gatunkowej, Olsztyn 2018.
  • Robert S. Hatten, Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes. Mozart, Beethoven, Schubert, Bloomington–Indianapolis 1994.
  • Robert S. Hatten, A Theory of Virtual Agency for Western Art Music, Bloomington 2018.
  • Ewa Kowalska-Zając, XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich - przemiany, nurty, idee, Łódź 2005.
  • Jan Krenz, Musica da camera per quartetto d’archi, w: Książka programowa 30. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 1987, s. 128.
  • Hanna Kulenty-Majoor, Moja filozofia muzyki, autoreferat w postępowaniu o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego, Warszawa 2015, rękopis, wersja online: https://am.katowice.pl/files/48/Kulenty%20Autorefarat.pdf [dostęp: 20.06.2022].
  • Małgorzata Pawłowska, Muzyczne narracje o kochankach z Werony. Wprowadzenie do narratologii muzycznej, Toruń 2016.
  • Ludomira Stawowy, Bacewicz Grażyna, w: Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, red. Elżbieta Dziębowska, t. 1, Kraków 1979, s. 101–109.
  • Eero Tarasti, Mozart, or, the Idea of a Continuous Avantgarde, „Res Facta Nova” 2008 nr 10 (19), http://www.resfactanova.pl/pliki/archiwum/numer_19/RFN19%20Tarasti%20-%20Mozart%20or%20the%20idea.pdf [dostęp: 20.06.2022]
  • Mieczysław Tomaszewski, Muzyka w dialogu ze słowem. Próby, szkice, interpretacje, Kraków 2003.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2179094

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_2478_prm-2022-0009
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.