Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 20 | 99-113

Article title

„Nie podoba mi się to…”, czyli problematyka społeczna w twórczości Lidii Zielińskiej

Content

Title variants

EN
“I don’t like it…” That Is Social Issues in the Work Of Lidia Zielińska

Languages of publication

Abstracts

EN
Lidia Zielińska is said to be “a master of combining classical instruments with electronics”, but it would be equally appropriate to say that for several years she has also been a master of combining/associating her compositions with important social problems such: hate speech, pollution and degradation of the planet, failure to respect woman’s rights, dividing societies for political reasons or the issue of leaving, death taking its toll with increasing intensity recently. This article concerns a work “I do not like it” by Lidia Zielińska from 2018, which touches on a particularly difficult social problem, which is the growing aggression spreading, among others, in social media, having tragic consequences in the form of suicides of young people, stigmatized, excluded and ridiculed by their peers. The composer, deeply moved by this problem, wants to develop, in young people, but also in society in general, the awareness of the processes involved in the emergence of aggression, hatred and the awareness of what effects they can cause.
PL
O Lidii Zielińskiej napisano, że jest „mistrzynią łączenia klasycznych instrumentów z elektroniką”, jednak równie właściwym byłoby stwierdzenie, że od kilku lat jest także mistrzynią łączenia/wiązania swych kompozycji z ważnymi problemami społecznymi, takimi jak: mowa nienawiści, zanieczyszczanie i degradacja planety, nierespektowanie praw kobiet, dzielenie społeczeństw z powodów politycznych czy problematyka odchodzenia, śmierci, zbierającej swe żniwo z coraz większym ostatnio natężeniem. Artykuł dotyczy w szczególności dzieła Lidii Zielińskiej pt. „Nie podoba mi się to” z roku 2018, dotykającego trudnego problemu społecznego, jakim jest rosnąca agresja, rozprzestrzeniająca się m.in. w mediach społecznościowych, będąca źródłem tragicznych wydarzeń, tj. samobójstw młodych ludzi, piętnowanych, wykluczanych i ośmieszanych przez rówieśników. Kompozytorka, głęboko poruszona tym problemem, pragnie swym utworem rozbudzić w młodych ludziach oraz w społeczeństwie świadomość istnienia procesów biorących udział w powstawaniu agresji i nienawiści oraz uświadomić odbiorcom, jakie skutki mogą te negatywne zjawiska wywołać.

Year

Volume

20

Pages

99-113

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

References

  • Doświadczanie społeczeństwa - muzyka, obraz, media, red. Agnieszka Kampka, Warszawa 2019.
  • Katarzyna Garwol, Mowa nienawiści wśród dzieci i młodzieży, w: „Edukacja - Technika - Informatyka” 2019 nr 3, s. 158–163.
  • Sergiusz Kowalski, Magdalena Tulli, Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści, Warszawa 2003.
  • Barbara Jabłońska, O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny, „Pogranicze. Studia Społeczne” 2018, t. XXXIV, s. 113–128.
  • Magdalena Łabik, Mowa nienawiści wśród młodzieży, http://www.malyindywidualista.com.pl/artykul/mowa-nienawisci-wsrod-mlodziezy,537 [dostęp 17.08.2021].
  • Zapobieganie i przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży, raport opublikowany 12 IX 2017 przez NIK, https://www.nik.gov.pl/plik/id,15249,vp,17730.pdf [dostęp 8.08.2021].
  • Dominik Puk, O przeklinaniu wojny przez Lidię Zielińską. Dźwiękowisko V: Nie podoba mi się to…, w: Dzieci i doświadczenie wojny. Wiek XX i XXI, red. Małgorzata Grzywacz i Małgorzata Okupnik, Poznań 2020, s. 279–296.
  • Żaneta Rachwaniec-Szczecińska, Cyberbullying - współczesne oblicze przemocy, https://web.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/2180-cyberbullying-wspolczesne-oblicze‑przemocy [dostęp: 8.08.2021].
  • Ewa Ryłko, Jak mówić o przestępstwach z nienawiści?, w: Przemoc motywowana uprzedzeniami. Przestępstwa z nienawiści, red. Anna Lipowska-Teutsch i Ewa Ryłko, Warszawa 2007, s. 11–12.
  • Emilia Szymczak, Hejting jako przykład współczesnego zagrożenia w przestrzeni społecznej, Poznań 2015.
  • Ustawa z dnia 6 VI 1997, Kodeks Karny art. 257.
  • Sabina Waluś, Bezpieczeństwo dzieci w Internecie, w: Humanistyka i nauki społeczne. Doświadczenia, konteksty, wyzwania, red. Klaudia Pujer, t. 1, Wrocław 2017, s. 65–76.
  • Daniel Zero, Cybersuicydologia - nowe techniki a samobójstwo, „Kortowski Przegląd Prawniczy” 2021 nr 1, s. 35–51.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2179093

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_2478_prm-2022-0011
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.