Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 36 | 2 | 244-256

Article title

Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania rynkowe młodych dorosłych w obszarze sharing economy

Content

Title variants

EN
The impact of the COVID‑19 pandemic on young adults’ market behaviour in the area of sharing economy

Languages of publication

Abstracts

EN
One of the key factors that contributed to the development of the sharing economy was the global recession caused by the economic crisis that began in 2008. The economic collapse forced many consumers, struggling with financial difficulties, to limit or even abandon the consumption of certain goods and services. The consequence of this situation was an increased interest in the sharing economy and, as a result, in many cases no need to give up consumption of preferred goods or services. What is more, consumers could access them at a much lower cost than if they purchased them on their own. It is therefore reasonable to assume that the COVID-19 pandemic, which among other things contributed to social isolation and crisis in selected economic sectors, will have a significant impact on people’s behaviour. We can expect, among others, changes in the model of spending leisure time, an increase in the importance of remote customer service channels (e.g. e‑commerce, m‑commerce), or changes in the approach to sharing economy. The main objective of the article was to define the determinants of the development of sharing economy among young consumers in the period of COVID-19 pandemic. People aged 18–29 (generation C) who are active in the area of sharing economy were surveyed. Focus Group Interviews were used as a research method. The analyses were based on the author’s research workshop developed on the basis of methodological literature.
PL
Jednym z kluczowych czynników, które przyczyniły się do rozwoju sharing economy, była globalna recesja spowodowana kryzysem gospodarczym z 2008 r. Załamanie gospodarcze sprawiło wówczas, że wielu konsumentów, którzy borykali się z trudnościami finansowymi, zmuszonych było do ograniczenia czy wręcz zrezygnowania z konsumpcji określonych dóbr i usług. Konsekwencją takiej sytuacji był wzrost zainteresowania sharing economy, a w rezultacie – brak konieczności rezygnowania z konsumpcji preferowanych dóbr lub usług. Co więcej, konsumenci mogli pozyskać je dużo niższym kosztem. Można więc podejrzewać, że pandemia COVID-19, która przyczyniła się do społecznej izolacji oraz kryzysu w wybranych sektorach gospodarczych, znacząco wpłynie na zachowania ludzi. Przewiduje się m.in. zmianę modelu spędzania czasu wolnego, wzrost znaczenia zdalnych kanałów obsługi klienta (m.in. e‑commerce, m‑commerce) czy zmianę w podejściu do sharing economy. Zasadniczym celem artykułu było zdefiniowanie uwarunkowań rozwoju sharing economy wśród młodych konsumentów w okresie pandemii COVID-19. W badaniu wzięły udział osoby w wieku 18–29 lat (pokolenie C) działające w obszarze sharing economy. Jako metodę badawczą zastosowano zogniskowane wywiady grupowe (Focus Group Interview). W analizach wykorzystano autorski warsztat badawczy opracowany na podstawie literatury przedmiotu.

Contributors

  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

References

  • Akande, A., Cabral, P., Casteleyn, S. (2020). Understanding the sharing economy and its implication on sustainability in smart cities. Journal of Cleaner Production, 277. doi: https://doi. org/10.1016/j.jclepro.2020.124077
  • Belk R. (2009). Sharing. Journal of Consumer Research, 36, 5, 715–734.
  • Botsman, R. (2010). Rogers, R. What’s Mine is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Collins.
  • Botsman, R. (2015). The sharing economy: dictionary of commonly used terms. Pozyskano z: http:// www.collaborativeconsumption.com/2015/11/12/the -sharing -economy -dictionary -of-commonly -used-terms/ (dostęp:17.07.2021).
  • Caulier-Grice, J. Davies, A. Patrick, R. Norman, W. (2012). Defining Social Innovation. A deliverable of the pro-ject: The theoretical, empirical and policy foundations for building social innovation in Europe (TEPSIE). European Commission –7th Framework Programme. Brussels: European Commission, DG Research.
  • Curtis, S.K., Lehner, M. (2019). Defining the Sharing Economy for Sustainability. Sustainability, 11, 3, 567. doi: https://doi.org/10.3390/su11030567
  • Curtis, S.K., Mont, O. (2020). Sharing economy business models for sustainability. Journal of Cleaner Production, 266. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121519
  • Dukaczewska-Nałęcz, A., (1999). Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza. W: H. Domański, K. Lutyńska, A. Rostocki (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych. Warszawa: IFiS PAN.
  • Eckhardt, G.M., Bardhi, F. (2015). The Sharing Economy Isn’t About Sharing at All. Harvard Business Review. Pozyskano z: https://hbr.org/2015/01/the-sharing-economy-isnt-about-sharing-at-all (dostęp:17.05.2021).
  • Frenken, K., Schor, J. (2017). Putting the Sharing Economy into Perspective. Environmental Innovation and Societal Transitions, 1, 23, 3–10.
  • Glinka, B., Gudkova, S., (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer.
  • Kesselring, A. Leitner, M. (2008). Soziale Innovationen in Unternehmen. Study, compiled by order of the Uissueuhe Stiftung. Vienna. Pozyskano z: http://www.zsi.at/attach/Soziale_ Innovation_in_Unternehmen_ENDBERICHT.pdf (dostęp:10.05.2021).
  • Markiewicz, E., (2017). Konsumpcja kolaboratywna jako forma społecznych innowacji na rynku turystycznym. Marketing i Rynek, 11 (CD), 333–344.
  • Maison, D., (2001). Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych. Warszawa: PWN.
  • Petrini, M., Freitas, C.S. de., Silveira, L.M. da S. (2017). A Proposal for a Typology of Sharing Economy. Revista de Administração Mackenzie, 18(5), 39–62. doi: https://doi.org/10.1590/1678– 69712017/administracao.v18n5p39-62
  • Plewnia, F., Guenther, E. (2018). Mapping the sharing economy for sustainability research. Management Decision, 56, 4, 1–15. doi: https://doi.org/10.1108/MD-11-2016-0766
  • Schor, J. Debating the Sharing Economy. Pozyskano z: http://www.greattransition.org/publication/debating-the -sharing-economy (dostęp:13.03.2021).
  • Szymańska, A.I., (2017). Sharing economy jako nowy trend w zachowaniach konsumentów. Marketing i Rynek, 9, 417–425.
  • Szymańska, A.I., (2018). Zastosowanie modelowania ścieżkowego w badaniu konsumpcji kolaboratywnej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 525, 68–82.
  • Szymańska A.I. (2021). The Importance of the Sharing Economy in Improving the Quality of Life and Social Integration of Local Communities on the Example of Virtual Groups. Land, 10(7) 1–17.
  • Vinod Kumar, T.M., Dahiya, B. (2017). Smart Economy in Smart Cities. W: T. Vinod Kumar (eds), Smart Economy in Smart Cities. Advances in 21st Century Human Settlements. Singapore: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-981-10-1610-3_1
  • Worek, B. (2001). Analiza wyników zogniskowanych wywiadów grupowych w badaniach marketingowych, ASK. Społeczeństwo, badania, metody, 10, 25–47.
  • World Economic Forum 2017, Collaboration in Cities: From Sharing to ‘Sharing Economy’. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi_qZrexZPeAhXEkywKH-ViZDyQQFjABegQIBxAC&url=htt p%3A%2F%2Fwww3.weforum.org%2Fdocs%2FWhite_Paper_Collaboration_in_Cities_report_2017.pdf&usg=AOvVaw3_jLjEMfInHMg2ivmyJlb_, (dostęp: 7.05.2021).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2211772

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_24917_20801653_362_16
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.