Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2022 | 14 | 2 | 106-120

Article title

MODYfikacje gier – wybrane aspekty prawne

Authors

Content

Title variants

Languages of publication

Abstracts

EN
The article discusses the concept of video game mods, their importance for the gaming industry and selected legal aspects from the point of view of Polish law and End User License Agreements (EULA). The conclusion is that in the current legal state it is the EULAs that determine the legal status of mods by regulating the rights of game developers to mods created by gamers. Mods are a complex phenomenon, which makes their unambiguous legal classification difficult. Because of their popularity and impact on the video game industry, developers seek legal standing to use mods.
PL
Artykuł omawia pojęcie modów do gier wideo, ich znaczenie dla branży gamingowej oraz wybrane aspekty prawne z punktu widzenia prawa polskiego, a także umów licencyjnych użytkownika końcowego (EULA). Wnioskiem końcowym jest, że w aktualnym stanie prawnym to EULA wyznaczają status prawny modów poprzez regulowanie praw deweloperów gier do modów stworzonych przez graczy. Mody są zjawiskiem złożonym, co utrudnia ich jednoznaczną klasyfikację prawną. Z uwagi na ich popularność i wpływ na branżę gier wideo deweloperzy dążą do zapewnienia sobie prawnej możliwości korzystania z modów.

Keywords

Year

Volume

14

Issue

2

Pages

106-120

Physical description

Dates

published
2022

Contributors

  • Instytut Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk

References

  • Abayomi Michael. 2021. 1-PC Games with the Most Active Modding Communities. https://www.thegamer.com/pc-games-active-modding-communities/. (dostęp: 3.10.2021).
  • AlexB. 2020. Aresztuj ludzi, zbieraj podatki – mod do Skyrim zwiększa rolę tytułu tana. https://www.gry-online.pl/newsroom/aresztuj-ludzi-zbieraj-podatki-mod-do-skyrim-zwieksza-role-tytulu/z61ee8c. (dostęp: 14.06.2021).
  • Aquma. 2021. Nier Replicant naprawiany przez fanów na PC. https://www.gry-online.pl/newsroom/nier-replicant-naprawiany-przez-fanow-na-pc/ze1fabd. (dostęp: 15.06.2021).
  • Barta Janusz, Markiewicz Ryszard, Matlak Andrzej, Niewęgłowski Adrian, Poźniak-Niedzielska Maria. 2017. Rozdział II: Przedmiot prawa autorskiego. W: System prawa prywatnego t. 13. Janusz Barta (red.). 2017. Warszawa. 59.
  • Calvin Alex. 2019. The Making of Counter-Strike. How a Half-Life Mod Went from Hobby Project to the Big Leagues. https://www.pcgamesinsider.biz/industry-icon/69066/the-making-of-counter-strike-how-a-half-life-mod-went-from-hobby-project-to-the-big-leagues/. (dostęp: 3.10.2021).
  • Chenard Chris. 2021. Why Mass Effect Fans Hated ME3’s Original Ending. https://screenrant.com/mass-effect-3-original-ending-legendary-edition-changes/. (dostęp: 3.10.2021).
  • Clarkson Sparky. 2012. Mass Effect’s Ending Disrespects Its Most Invested Players. https://kotaku.com/mass-effect-3s-ending-disrespects-its-most-invested-pla-5898743. (dostęp: 3.10.2021).
  • Czyżewski Krzysztof. 2019. Komentarz do art. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W: Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz. Arkadiusz Michalak (red.). Warszawa. 31–41.
  • Dobrilova Teodora. 2021. How Much Is the Gaming Industry Worth in 2021? [+22 Powerful Stats]. https://techjury.net/blog/gaming-industry-worth/. (dostęp: 4.06.2021).
  • Donnelly Joe. 2017. Best Total Conversion Mods. https://www.rockpapershotgun.com/best-total-conversion-mods. (dostęp: 19.09.2021).
  • Duckworth Joshua. 2019. The Best Video Game Crossover Mods. https://gamerant.com/best-video-game-crossover-mods/. (dostęp: 3.10.2021).
  • Dyer Andy. 2016. PC Game Mods – from Smurfs to Counter-Strike and beyond!. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/history-of-pc-game-mods/. (dostęp: 15.06.2021).
  • Filiciak Mirosław. 2003. „Modyfikacje gier komputerowych przez użytkowników”. Kultura Popularna nr 3. 67–73. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1028/Modyfikacje%20gier%20komputerowych%20przez%20u%20ytkownik%F3w.pdf?sequence=1. (dostęp: 3.10.2021).
  • Fisher Tim. 2019. What Is a Patch?. https://www.lifewire.com/what-is-a-patch-2625960. (dostęp: 3.10.2021).
  • Florido Michela. 2013. „Moral Rights and Mods. Protecting Integrity Rights in Video Games”. U.B.C. Law Review t. 46, nr 3. 739–790. HeinOnline.
  • Gabi. 2021. NieR: Automata wypiękniała po 4 latach od premiery. https://www.gry-online.pl/newsroom/mod-hd-do-nier-automata-gotowy-po-4-latach-produkcji/z21fbe4. (dostęp: 15.06.2021).
  • Gagne Ken. 2014. Triumpf of the Mod. https://www.apl2bits.net/2014/03/31/castle-smurfenstein/. (dostęp: 3.10.2021).
  • Gienas Krzysztof. 2016. Komentarz do art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W: Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Komentarz. Ewa Ferenc-Szydełkow (red.). Warszawa. 403–429.
  • Gilbert Ben. 2020. Video-Game Industry Revenues Grew so Much during the Pandemic That They Reportedly Exceeded Sports and Film Combined, Insider. https://www.businessinsider.com/video-game-industry-revenues-exceed-sports-and-film-combined-idc-2020-12?IR=T. (dostęp: 4.06.2021).
  • Henningson Joakim. 2020a. The History of DotA Chapter 1. https://www.redbull.com/se-en/history-of-dota. (dostęp: 15.06.2021).
  • Henningson Joakim. 2020b. The History of League of Legends. https://www.redbull.com/se-en/history-of-leagueoflegends. (dostęp: 15.06.2021).
  • Letzter Rafi. 2015. Online Communities Are Changing Video Games to Make Them Better, Weirder, and Much More Wonderful. https://www.businessinsider.com/video-game-modding-2015-7?IR=T. (dostęp: 3.10.2021).
  • Lindstrom Carl “Ott”. 2020. „Mod Money, Mod Problems. A Critique of Copyright Restrictions on Video Game Modification and an Evaluation of Associated Monetization Regimes. 11”. William & Mary Business Law Review t. 811. https://scholarship.law.wm.edu/wmblr/vol11/iss3/6. (dostęp: 3.10.2021).
  • Manelski Patryk. 2021. Garry’s Mod: Gra o niczym sprzedała się w 20 milionach kopii. https://pl.ign.com/garrys-mod/42739/news/garrys-mod-gra-o-niczym-sprzedala-sie-w-20-milionach-kopii. (dostęp: 3.10.2021).
  • Markowski Jacek. 2016. „Dozwolony użytek prywatny gier komputerowych”. Palestra nr 7–8. https://palestra.pl/pl/czasopismo/wydanie/7-8-2016/artykul/dozwolony-uzytek-prywatny-gier-komputerowych. (dostęp: 3.10.2021).
  • Markowski Jacek. 2020. Autorskie prawa osobiste twórców gier komputerowych. Warszawa.
  • Martin Jennifer. 2020. What Is a Game Engine?. https://usv.edu/blog/what-is-a-game-engine/ (dostęp: 3.10.2021).
  • Matusiak Ireneusz. 2013. Gra komputerowa jako przedmiot prawa autorskiego. Warszawa.
  • Ostiak Michał. 2021. Co to jest DLC? Wszystko o zawartości dodatkowej w grach. https://scroll.morele.net/rozrywka/co-to-jest-dlc-wszystko-o-zawartosci-dodatkowej-w-grach/. (dostęp: 3.10.2021).
  • Pinkalski Zbigniew. 2021. Modowanie gier komputerowych a prawo autorskie. Czy i jakie zmiany można wprowadzić do takich produktów?. https://www.parp.gov.pl/component/content/article/71649:modowanie-gier-komputerowych-a-prawo-autorskie-czy-i-jakie-zmiany-mozna-wprowadzic-do-takich-produktow. (dostęp: 3.10.2021).
  • Reseigh-Lincoln Dom. 2017. „Svkins, Smurfs and Skyrim: A Brief History of PC Modding”. https://www.techradar.com/news/skins-smurfs-and-skyrim-a-brief-history-of-pc-modding. (dostęp: 15.06.2021).
  • Reseigh-Lincoln Dom. 2019. The Most Impressive PC Mods Ever Made. https://www.techradar.com/news/the-most-impressive-pc-mods-ever-made. (dostęp: 3.10.2021).
  • Sakellariou Alexandra. 2020. Grand Theft Auto’s Hot Coffee Mod Controversy Explained. https://screenrant.com/gta-hot-coffee-san-andreas-controversy-cj-girlfriend/. (dostęp: 3.10.2021).
  • Scacchi Walt. 2010. „Computer Game Mods, Modders, Modding, and the Mod Scene”. First Monday nr 15(5). https://doi.org/10.5210/fm.v15i5.2965. (dostęp: 3.10.2021).
  • Sterling Jim. 2013. Mass Effect 3 Fajn Petition BioWare to Change the Ending. https://www.destructoid.com/mass-effect-3-fans-petition-bioware-to-change-the-ending/. (dostęp: 3.10.2013).
  • Strzyżewski Marcin. 2016. Gry, które dzięki modyfikacjom zyskały drugą młodość. https://allegro.pl/artykul/gry-ktore-dzieki-modyfikacjom-zyskaly-druga-mlodosc-108591. (dostęp: 14.06.2021).
  • Sztobryn Karolina. 2015. Ochrona programów komputerowych w prawie własności intelektualnej w Unii Europejskiej. Warszawa.
  • Wachowska Agnieszka. 2015. Problematyczny status gier komputerowych na gruncie prawa autorskiego – czy gra komputerowa to utwór audiowizualny, program komputerowy czy inny utwór?. W: Ochrona gry komputerowej. Aktualne wyzwania prawne. Elżbieta Traple (red.). Warszawa. 19–62.
  • Wagner James. 2002. Triumph of the Mod. https://www.salon.com/2002/04/16/modding/. (dostęp: 3.10.2021).
  • Wallace Ryan. 2014. „Modding: Amateur Authorship and How the Video Game Industry Is Actually Getting It Right”. BYU Law Review. 219–256. https://core.ac.uk/reader/217065312. (dostęp: 3.10.2021).
  • Witkowski Wallace. 2020. Videogames Are a Bigger Industry Than Movies and North American Sports Combined, Thanks to the Pandemic. https://www.marketwatch.com/story/videogames-are-a-bigger-industry-than-sports-and-movies-combined-thanks-to-the-pandemic-11608654990. (dostęp: 4.06.2021).
  • Wojnicka Elżbieta. 2017. Prawo do integralności utworu. W: System prawa prywatnego T. 13. Janusz Barta (red.). Warszawa. 379 i nast.
  • Zak Robert. 2018. 10 Best Free Total Conversion Mods for PC. https://www.techradar.com/news/10-best-free-total-conversion-mods-for-pc. (dostęp: 19.09.2021).
  • Dyrektywa 2001/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22.05.2001 r. w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym, Dziennik Urzędowy UE L 167, 22/06/2001 P. 0010-0019.
  • Dyrektywa Rady z 14.05.1991 r. w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych, Dziennik Urzędowy UE L 122, 17/05/1991 P. 0042-0046, uchylona z dniem 24.05.2009.
  • Ustawa z 4.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tekst jednolity, DzU z 2021 r. poz. 1062.
  • Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 22.12.2010 r. C-393/09.
  • CD Projekt RED – Zasady dotyczące treści fanowskich. https://cdprojektred.com/pl/fan-content. (dostęp: 3.10.2021).
  • Doom (2016) EULA. https://bethesda.net/en/eulas/doom-2016. (dostęp: 3.10.2021).
  • Electronic Arts – Umowa użytkownika. https://tos.ea.com/legalapp/WEBTERMS/US/pl/PC/. (dostęp: 3.10.2021).
  • Minecraft End User License Agreement. https://www.minecraft.net/en-us/eula. (dostęp: 3.10.2021).
  • Umowa licencyjna użytkownika końcowego (EULA) Ubisoft. https://legal.ubi.com/eula/pl-PL. (dostęp: 3.10.2021).
  • Umowa użytkownika 11 bit studios. https://www.11bitstudios.com/wp-content/uploads/2018/05/umowa_uzytkownika.pdf. (dostęp: 3.10.2021).

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
22606515

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_24917_20837275_14_2_7
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.