Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 12 | 19-38

Article title

Kształtowanie umysłowych reprezentacji liczb za pomocą ruchu i gier komputerowych w okresie wczesnoszkolnym

Authors

Content

Title variants

Kształtowanie umysłowych reprezentacji liczb za pomocą ruchu i gier komputerowych w okresie wczesnoszkolnym

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Liczby posiadają poznawcze reprezentacje w umyśle człowieka, które kształtują się w toku rozwoju jednostki i są utrwalane na bazie doświadczenia oraz mają dobrze udokumentowane neuronalne podstawy. Wiadomo również, że neuroplastyczność pozwala na efektywne ćwiczenie (a więc rozwój lub poprawę) zarówno funkcji poznawczych, jak i ruchowych. Czy trening motoryczny może mieć jednak coś wspólnego z rozwojem poznawczym? Czy procesy poznawcze są „ucieleśnione” i czy przez ruch możemy wpływać na poziom zdolności poznawczych? Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii, które znalazły zastosowanie w edukacji i terapii, spowodował, że wspierane komputerowo metody rozwijające zdolności matematyczne stają się coraz bardziej popularne. Wyniki licznych badań wskazują na to, że programy ćwiczeń z wykorzystaniem gier komputerowych doskonale sprawdzają się nie tylko w edukacji i rozwijaniu zdolności poznawczych istotnych w kształtowaniu kompetencji matematycznych czy utrwalaniu umysłowych reprezentacji liczb. Okazują się one również skuteczną metodą pokonywania deficytów u osób z problemami w zakresie matematyki.
EN
Numbers have cognitive (mental) representations that have neuronal underpinnings and are shaped in development and strengthened based on experience. It is also known that neuroplasticity allows the effective training (and therefore development or improvement) of both cognitive and motor functions. Can motor training have anything to do with the effectiveness of cognitive training? Are cognitive processes embodied, and can we influence cognitive ability through movement? The dynamic development of modern technology that is applied in education and therapy has made computerassisted training of cognitive and motor functions increasingly popular. As many studies indicate, cognitive training and cognitive-motor training using computer games are very effective not only in education and development of mathematical competency, but also in overcoming deficits in people suffering from problems with maths. This article provides a review of the most important research results on this issue.

Year

Volume

12

Pages

19-38

Physical description

Dates

published
2019-12-01

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_24917_20845596_12_1
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.