Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 12 | 63-78

Article title

Zachowania zdrowotne studentów kierunków nauczycielskich

Content

Title variants

Zachowania zdrowotne studentów kierunków nauczycielskich

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Zachowania zdrowotne są uznawane za jedne z podstawowych determinantów zdrowia. Nauczyciel, obok rodziców, odgrywa ważną rolę w kształtowaniu pozytywnych zachowań zdrowotnych u dzieci i młodzieży, dlatego studenci studiów nauczycielskich powinni prezentować prozdrowotny styl życia. Celem badań przedstawionych w niniejszym artykule było zdiagnozowanie poziomu deklarowanych przez studentów kierunków nauczycielskich pozytywnych zachowań mających związek ze zdrowiem. Badania przeprowadzono w grupie 157 studentów kierunków nauczycielskich Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Zastosowano kwestionariusz ankiety składający się ze Skali Pozytywnych Zachowań Zdrowotnych opracowany przez Magdalenę Woynarowską-Sołdan i Dorotę Więziak-Białowolską (2012) oraz metryczki. U części badanych stwierdzono niedostatki w zakresie zachowań o charakterze prozdrowotnym względem odżywiania, dbałości o ciało, odpoczynku i zdrowia psychospołecznego, bezpieczeństwa oraz aktywności fizycznej, co w przypadku pracy w zawodzie przekłada się na niską gotowość, aby własnym przykładem propagować prozdrowotny styl życia. Powinno to zintensyfikować edukację i promocję zdrowia wśród studentów studiów pedagogicznych, aby zminimalizować negatywne konsekwencje dla zdrowia oraz by w pełni wdrożyć rolę wychowawcy zdrowia w przyszłości.
EN
Health behaviors are recognized as one of the fundamental determinants of health. In addition to parents, teachers play an important role in shaping positive health behaviors in children and adolescents, therefore trainee teachers should lead by example. The aim of the research presented in this article is to determine the level of positive health behaviour demonstrated by trainee teachers. The research was conducted by surveying 157 student teachers at the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. The survey criteria were the “Positive Health Behaviours Scale”, developed by Magdalena Woynarowska-Sołdan and Dorota Więziak-Białowolska (2012). Respondents were shown to be deficient in various areas of health behaviour, including nutrition, physical healthcare, lack of activity and/or rest, and poor mental healthcare, all of which demonstrate their inability to set a good behavioral example. In order to minimize negative health consequences and successfully develop the role of the health educators of the future, the promotion of health education amongst trainee teachers must be improved.

Year

Volume

12

Pages

63-78

Physical description

Dates

published
2019-12-01

Contributors

References

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_24917_20845596_12_3
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.