Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2017 | 11 |

Article title

Mount Everest jako przykład komercjalizacji gór wysokich i himalaizmu

Content

Title variants

Languages of publication

PL

Abstracts

PL
Regiony górskie od dekad zmagają się z nadmiernym ruchem turystycznym. Obrazuje to dynamiczny rozwój każdej formy turystyki wysokogórskiej. Praca porusza tylko jedną z nich – wspinaczkę wysokogórską. Problem badawczy, jakim jest umasowienie i skomercjalizowanie działalności wspinaczkowej człowieka w górach najwyższych, został przedstawiony na przykładzie Mount Everestu. Ten niezwykle popularny szczyt doskonale obrazuje – w ujęciu chronologicznym – zachodzące zmiany. Przez pierwsze pół wieku – od pierwszego wejścia w 1953 roku – każdego roku (z kilkoma wyjątkami) szczyt zdobywało od kilkunastu do kilkudziesięciu alpinistów. Z początkiem XXI wieku, roczną liczbę zdobywców określało się już w setkach, a w 2013 roku wynosiła 578 wspinaczy. Trzeba jednak pamiętać, że osób próbujących zdobyć wierzchołek jest znacznie więcej. Popyt wygenerował powstanie firm konsultingowych, jako promotorów komercjalizacji w świetle kupowania szczytu. Nadmierne obciążenie Mount Everestu przyczynia się do wielu niekorzystnych zjawisk skutkujących dewastacją środowiska naturalnego, wywieraniem negatywnego wpływu na ludność lokalną, a poprzez komercjalizacje, odejście od etosu alpinisty, co skutkuje zmianą w postrzeganiu himalaizmu i samych himalaistów. Mount Everest – budzący niegdyś respekt i szacunek wśród alpinistycznej elity – to dziś produkt komercyjny, gotowy do sprzedania klientom z odpowiednim zapleczem finansowym. Bezpośredni wpływ na zaistniały problem ma w dużej mierze rząd nepalski, który unika regulacji, ponieważ czerpie z pozwoleń duże kwoty (ok. 10 tys. USD na osobę). Podsumowanie wskazuje na możliwości, ale i bariery w lepszym zarządzaniu „dachem świata”.
EN
Mountain regions have struggled with excessive tourist traffic for decades. It illustrates the dynamic development of every form of high-mountain tourism. The project deals only one of them – climbing high. The research problem, which is the influx and commercialization of human climbing activity in the highest mountains, was presented on the example of Mount Everest. This extremely popular summit perfectly illustrates – in chronological order – the changes taking place. For the first half of the year – from the first entry in 1953 – each year (with a few exceptions) from a dozen to several dozen mountaineers gained the summit. At the beginning of the 21st century, the number of winners was counted in hundreds, and in 2013 they were 578. However, it must be borne in mind that people trying to get to the top are much more. Demand generated the emergence of consulting firms as promoters of commercialization in the terms of buying the summit. Excessive load on Mount Everest contributes to many harmful events that result in devastation of the natural environment, negative impact on the local population, and commercialization of rejecting the climber’s ethos, resulting in a change in the perception of the Himalayan and the Himalayas themselves. Mount Everest, once a respected and desired mountaineer, is today a commercial product ready to be sold to customers with adequate financial backing. The Nepali government is largely affected by the problem, avoiding regulation because it draws large sums of money (about US$10,000 per person). The summary points to the opportunities, but also the barriers to better managing the roof of the world.

Contributors

References

  • Himalaje: szkic fizyczno-geograficzny – przyroda nieożywiona, Acta Geographica Silesiana 24 (2016), 5-28
  • Himalaje: szkic fizyczno-geograficzny – biota, piętra roślinne i krajobrazy, Acta Geographica Silesiana 24 (2016), 29-49
  • Meteorologiczne uwarunkowania klimatu górskiego a sezonowość wspinaczkowa szczytów Korony Ziemi, Episteme czasopismo naukowo-kulturalne 23 (2014), 77-104
  • Zanieczyszczenia środowiska gór wysokich ekskrementami ludzkimi na przykładzie wybranych szczytów Korony Ziemi, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego 26 (2014), 20-216
  • The clash–social, environmental and economical changes in tourism destination areas caused by tourism the case of Himalayan villages (India and Nepal), Current Issues of Tourism Research 5 (2015), 6-19
  • Mountaineer’s Waste: Past, Present and Future, Annals of Valahia University of Targoviste, Geographical Series 16 (2016), 13-32
  • The population of Himalayan regions – by the numbers: Past, present and future, Contemporary Studies in Environment and Tourism (2017), 145-160, Scholars Publishing, Cambridge
  • The true accessibility of mountaineering: the case of the High Himalaya, Journal of Outdoor Recreation and Tourism 17 (2017), 29-43
  • The good, the bad and the ugly–three approaches to management of human waste in a high-mountain environment, International Journal of Environmental Studies 74 (2017), 129-158
  • Mount Everest, Jak zdobyć najpiękniejsze góry świata (1998), Wydawnictwo Galaktyka
  • Fifty years of science in India – progress of geography (1964), Indian Science Congress Association, Calcutta
  • Learning to live with tourism (1994), Pitman Publishing Pty Limited
  • Tourism Employment Survey 2014, (2014), Ministry of Culture, Tourism and Civil Aviation, Kathmandu
  • Mountaineering in Nepal: Fact and Figures, (2017), Ministry of Culture, Tourism and Civil Aviation, Kathmandu
  • Człowiek zdobywa Himalaje (1957), Wydawnictwo Literackie, Kraków
  • Park Narodowy Sagarmatha, Szerpowie i ich ojczyzna pod Mount Everestem (1990), Zakład Naukowy Ossolińskich, Wrocław, Warszawa, Kraków
  • Korona Ziemi, Nie-poradnik zdobywcy (2012), Wydawnictwo STAPIS, Katowice
  • ---
  • ---
  • Od dryfu kontynentów Alfreda Wegenera do tektoniki płyt, Przegląd Geologiczny 63 (2015), 1266-1271
  • Magic Mountains. Hill Stations and the British Raj (1996), University of California Press
  • Na szczytach Himalajów (1983), Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa
  • Mount Everest. Dzieje zdobycia i podboju (1986), Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa
  • Perceptions of foreign tourists by local service providers: the case of Fethiye, Turkey, International Journal of Tourism Research 7 (2005), 261-277
  • Wszystko za Everest (2015), Wydawnictwo Czarne, Wołowiec
  • Improving accessibility for mountain development. Role of transport networks and urban settlements, Growth, Poverty Alleviation and Sustainable Resource Management in the Mountain Areas of South Asia (2000), 485-513
  • Himalaje Nepalu (2013), Wydawnictwo Sklepu Podróżnika, Warszawa
  • Geografia fizyczna świata (2008), PWN, Warszawa
  • Góry, partnerstwo, życie – rozmowa z Piotrem Morawskim, A/Zero Biuletyn Informacyjno-Propagandowy KW Warszawa 1 (2009), 8-13
  • Mountaineering on Mt. Everest: Evolution, economy, ecology and ethic, Mountaineering tourism (2015), 251-265, Routledge, New York
  • Krzysztof Wielicki, Wielcy polscy podróżnicy i odkrywcy (2017), 150-154, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
  • Cross-cultural behaviour in tourism: Concepts and analysis (2003), Elsevier, London
  • India: a regional geography (1971), National Geographical Society of India, Delhi
  • Typy i częstotliwość opadów ulewnych i wezbrań oraz ich efekty geomorfologiczne w Karpatach i górach klimatu monsunowego, Prace i Studia Geograficzne 49 (2012), 103-118
  • Ideologia alpinistyczna Waltera Bonattiego, Folia Turistica 36 (2015), 85-107
  • Tragedy on Everest: the Khumbu Icefall, Emergency Medicine Journal 32 (2015), 418-420
  • Po bijatyce na Evereście. Wersja Moro i Stecka kontra łzy Szerpów, Portal OffSport (2013)
  • Illustrated Atlas of the Himalaya (2006), The University Press of Kentucky, Lexington

Document Type

Publication order reference

Identifiers

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_24917_4464
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.