Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


Journal

2021 | 11 | 35-50

Article title

Wybór między rodziną a pracą zawodową

Content

Title variants

EN
Choice between family and work

Languages of publication

Abstracts

EN
It is more and more difficult for modern man to reconcile assigned social roles, especially the role of a parent and the role of an employee. Family and work are one of the most important values, the implementation of which gives life meaning. However, there are times when these values conflict because they cannot be implemented simultaneously. This article is devoted to the analysis of the causes of this conflict, the ways of solving it, as well as discussing the strategies to prevent such difficult situations. A responsible adult is required to be able to cope with difficult situations, as well as to be aware that there are many ways to achieve your own goals and flexibly react. Obstacles can be treated as challenges, and overcoming them - a source of life satisfaction.
PL
Współczesnemu człowiekowi coraz trudniej godzić wypełnianie przypisanych ról społecznych, zwłaszcza rolę rodzica i rolę pracownika. Rodzina i praca zawodowa to jedne z najważniejszych wartości, których urzeczywistnianie nadaje życiu sens. Jednakże są sytuacje, w których wartości te znajdują się w konflikcie, gdyż nie można ich realizować równocześnie. Niniejszy artykuł poświęcony jest analizie przyczyn tego konfliktu, dróg jego rozwiązywania, jak również omówieniu strategii umożliwiających zapobieganie powstawaniu sytuacji trudnych tego rodzaju. Od dorosłego, odpowiedzialnego człowieka wymaga się bowiem umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, np. poprzez uświadamianie sobie, że istnieje wiele dróg prowadzących do osiągnięcia własnych celów. Przeszkody mogą być traktowane jako wyzwania, a ich pokonywanie – źródłem satysfakcji życiowej.

Journal

Year

Volume

11

Pages

35-50

Physical description

Dates

published
2021

Contributors

  • Uniwersytet Opolski, Wydział Nauk Społecznych

References

  • Adasiewicz, E. (2014) ‘Aksjologiczne uwarunkowania przeobrażeń współczesnej rodziny’. In Współczesna rodzina w Polsce i na świecie, (ed.) S. Cudak and E. Adasiewicz, Wydawnictwo: Społeczna Akademia Nauk, e-book.
  • Buczyńska-Garewicz, H. (1975) Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk, Wydawnictwo PAN, Ossolineum.
  • Cackowski, Z. (1995) ‘Aksjologia a pedagogika. Dwanaście dyskusyjnych tez o wartościach i wartościach’. In Nowoczesność i tradycja, (ed.) T. Szkołut, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  • Centrum Badania Opinii Społecznej (2019) Rodzina i jej znaczenie. Komunikat z badań. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_022_19.PDF [dostęp: 28.10.2021].
  • Centrum Badania Opinii Społecznej (2020) Wartości w czasach zarazy. Komunikat z badań. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_160_20.PDF [dostęp: 28.10.2021].
  • Chrobak, S. (2018) ‘Przebaczanie i zaufanie w komunii rodzinnej. Uwagi na tle Amoris Laetitia’. In Rodzina – historia i współczesność, (ed.) B. Kiereś, M. Gromek and K. Hryszan, Lublin, Episteme.
  • Goleman, D. (2014) Focus. Sztuka koncentracji jako ukryte dążenie do doskonałości, Poznań, Media Rodzina.
  • Grzybowski, J. (1997) Wprowadzenie do dialogu (w małżeństwie – i nie tylko…), Kraków, „M”.
  • Juczyński, Z. (2009) ‘Pomnażanie i wzbogacanie zasobów własnego zdrowia’. Polskie Forum Psychologiczne, nr 1.
  • Kawula, S. (2014) ‘Dziecko w rodzinie ryzyka’. In Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, S. Kawula, J. Brągiel and A. W. Janke, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Kądziołka, W. (2012) Dialog źródłem wychowania w rodzinie, Kraków, Wydawnictwo WAM.
  • Lachowska, B. (2014) ‘Pozytywna psychologia rodziny – w teorii i praktyce’. In Psychologia rodziny, (ed.) I. Janicka and H. Liberska, Warszawa, PWN.
  • Łobocki, M. (1993) ‘Pedagogika wobec wartości’. In Kontestacje pedagogiczne, (ed.) B. Śliwerski, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Mariański, J. (2017) Praca ludzka jako wartość, HOMO ET SOCIETAS, No 2, https://www.ejournals.eu/Homo-et-Societas/2017/2-2017/art/14091 [dostęp: 7.03.2021].
  • Martynowicz, E. (2004) ‘Wartości oraz ich wpływ na działanie’. In Motywy, cele, wartości. Przyczynek do rozumienia stanu ducha i stanu umysłu współczesnych Polaków, (ed.) E. Martynowicz, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Matusewicz, Cz. (1975) Psychologia wartości, Warszawa – Poznań, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Mudrecka, I. (2012) ‘Idea odpowiedzialności pozytywnej w wychowaniu – imperatyw czynienia dobra’. In Pedagogiczne refleksje… Księga jubileuszowa poświęcona prof. Józefie Brągiel, (ed.) B. Górnicka and A. Kurcz, Opole, Uniwersytet Opolski.
  • Mudrecka, I. (2014) ‘Powinności rodzicielskie w zakresie kształtowania poczucia odpowiedzialności u dzieci i młodzieży’. In Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, (ed.) J. Brągiel and B. Górnicka, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  • Poprawa, R. (2001) ‘Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem’. In Podstawy psychologii zdrowia, (ed.) G. Dolińska-Zygmunt, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Pytka, L. (1999) ‘Wartości (system wartości)’. In Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, (ed.) D. Lalak and T. Pilch, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Reykowski, J. (1980) ‘Osobowość jako centralny system integrujący i regulujący’. In Psychologia, (ed.) T. Tomaszewski, Warszawa PWN.
  • Ryszawy, S. (2016) Rola rodziny w przekazywaniu wartości na przykładzie badań przeprowadzonych na terenie powiatu cieszyńskiego, https://core.ac.uk/download/pdf/197755352.pdf [dostęp: 7.03. 2021].
  • Siegel, R. D. (2013) Uważność. Trening pokonywania codziennych trudności, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca.
  • Wilk, J. (2016) Pedagogika rodziny, Lublin Episteme.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2041939

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25167_FF_3607
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.