Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2019 | 15 | 1 | 9-23

Article title

Filozofia wychowania Wojciecha Chudego

Content

Title variants

EN
Wojciech Chudy’s Philosophy of Education

Languages of publication

Abstracts

EN
Wojciech Chudy’s philosophy of education is based on a personalistic theory. Thus, Chudy treats a person as a constant entity and a dynamic phenomenon. It means that each human being is interpreted as someone who both is, and becomes, a person throughout his or her entire life. Personal dynamism concerns morality. Therefore, according to Chudy’s stance, education is primarily self-education and it occurs when a person encounters another person.
PL
Filozofia wychowania Wojciecha Chudego nabudowana jest na personalistycznej koncepcji człowieka, która łączy podejście metafizyczne (podkreślając stałość i niezmienność pierwiastków osobowych) z nowożytnym (akcentując podmiotowość i dynamizm osoby), co skutkuje koncepcją człowieka jako będącego i zarazem stającego się osobą w toku całego swego życia. Dynamizm osoby Wojciech Chudy upatruje przede wszystkim w płaszczyźnie moralnej. Taka perspektywa pozwala mu określić wychowanie jako samowychowanie, które odbywa się w spotkaniu z drugim człowiekiem.

Year

Volume

15

Issue

1

Pages

9-23

Physical description

Dates

published
2019

Contributors

  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

References

  • Bronk A., Pedagogika i filozofia: uwagi metafilozoficzne, [w:] P. Dehnel, P. Gutowski (red.), Filozofia a pedagogika. Studia i szkice, Wydawnictwo Naukowe Dolno-śląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, Wrocław 2005.
  • Chudy W., Być a stawać się osobą, „Zeszyty Karmelitańskie”, nr 4/2004.
  • Chudy W., Filozofia wieczysta w czas przełomu. Gdańskie wykłady z filozofii klasycznej z roku 1981, TN KUL, Lublin 2008.
  • Chudy W., Godność człowieka wartością ontyczno-wychowawczą, [w:] M. Kalinowski (red.), Ja-człowiek. Wzrastanie w godności, miłości i miłosierdziu, Wydawnictwo KUL, Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Kraków–Lublin 2004.
  • Chudy W., Jan Paweł II – nauczyciel kultury. Osoba ludzka znakiem trudu i nadziei, [w:] Osobowy wymiar kultury. Materiały XV Ogólnopolskiego Forum Szkół Katolickich, Redakcja Szkół Katolickich, Warszawa 2004.
  • Chudy W., Między Werterem a Stawroginem – albo wartości w życiu człowieka, maszynopis w posiadaniu autorki.
  • Chudy W., Oblicza personalizmu i ich konsekwencje, „Kwartalnik Filozoficzny”, nr 3/1998, s. 63–81.
  • Chudy W., Odchodzenie z nadzieją. U podstaw pedagogiki umierania, [w:] K. Mielcarek (red.), Dar i tajemnica śmierci. Tydzień eklezjologiczny 2006. W trosce o Kościół, t. VII, Polihymnia, Lublin 2007.
  • Chudy W., Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009.
  • Chudy W., Personalistyczne określenie wychowania, [w:] P. Jaroszyński, P. Tarasiewicz, I. Chłodna (red.), Filozofia i edukacja. Materiały z sympozjum z cyklu „Przyszłość cywilizacji zachodu” zorganizowanego przez Katedrę Filozofii Kultury KUL, Fundacja „Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”, Lublin 2005.
  • Chudy W., Prawda człowieka i prawda o człowieku, [w:] K. Popielski (red.), Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji: logoteoria i nooteoria: logoterapia i nooterapia, RW KUL, Lublin 1996.
  • Chudy W., Rola refleksji w osobowym spełnianiu się człowieka, „Ethos”, nr 2–3/1988.
  • Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
  • Jakubiak K., Leppert R., Sposoby rozumienia „filozofii wychowania” w polskiej pedagogice XIX i XX wieku, [w:] S. Sztobryn, B. Śliwerski (red.), Idee pedagogiki filozoficznej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2003.
  • Jaworska-Witkowska M., Witkowski L., Pedagogika filozoficzna: relacje między pedagogiką, filozofią i humanistyką a edukacją, kulturą i życiem społecznym, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny i dziedziny wiedzy o wychowaniu, GWP, Gdańsk 2010.
  • Kukulski Z., Główne momenty myśli i badań pedagogicznych, Uniwersytet Lubelski, Lublin 1923.
  • Kwieciński Z., Dziesięciościan edukacji (składniki i aspekty – potrzeba całościowego ujęcia), [w:] T. Jaworska, R. Leppert (red.), Wprowadzenie do pedagogiki: wybór tekstów, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1996.
  • Lekka-Kowalik A., Filozofia edukacji i edukacja filozoficzna – antidotum na kryzys?, [w:] P. Jaroszyński, P. Tarasiewicz, I. Chłodna (red.), Filozofia i edukacja. Materiały z sympozjum z cyklu „Przyszłość cywilizacji Zachodu”, zorganizowanego przez Katedrę Filozofii Kultury, Fundacja „Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”, Lublin 2005.
  • Maresca M., La pedagogia sta de se?, La Voce, Roma 1920.
  • O trudnej sztuce uczenia sztuki. Małgorzata Pęcińska rozmawia z Markiem Dyżewskim, cykl audycji II programu Polskiego Radia, emitowanych w piątki od października 2004 do lutego 2005 r.
  • Smołka E., Profesor i nauczyciel, „Ethos”, nr 79–80/2007.
  • Sztobryn S., Filozofia wychowania w Polsce w XX wieku. Zarys problematyki, „Medodiczni Studii. Zbirnik Naukowo-Metodicznich Prac”, Wipusk 2, Donieck 2012.
  • Sztobryn S., Pedagogika i filozofia – wzajemne relacje. Stanowisko pedagogów okresu międzywojennego w świetle literatury czasopiśmiennej, „Colloquia Communia”, nr 2/2003.
  • Witkowski L., Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, t. 3, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2007.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2216379

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2083-2923_15_2019_14asb
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.