Full-text resources of CEJSH and other databases are now available in the new Library of Science.
Visit https://bibliotekanauki.pl

PL EN


2020 | 18 | 2 | 35-52

Article title

Wykorzystanie innowacyjnych metod nauczania przez współczesnych nauczycieli w klasach I–III szkoły podstawowej

Content

Title variants

EN
Innovative methods of teaching used by contemporary teachers in grades I–III of primary school

Languages of publication

Abstracts

EN
The aim of contemporary educational system is to find optimal methods of work both for a teacher and for a pupil. The methods applied are supposed to use the full potential of children by attractive and effective organization of didactic and educational process. It is emphasized that there is a change of the organization of a teacher – pupil work. Traditional system of teaching, which was based on passing knowledge to pupils and controlling the mastering of the material, is abandoned. New, more friendly for a child model is being introduced. It is based on modern activating methods which apply contemporary informative technologies. The essence of contemporary education becomes versatile stimulation of a pupil by creative work of a teacher. On early education level each child’s character and personality is being intensively shaped therefore a teacher must carefully choose educational content and introduce it in the right way, using stimulating methods and innovative activities.
PL
Współczesny system edukacyjny nastawiony jest na poszukiwanie metod pracy optymalnych zarówno dla ucznia, jak i nauczyciela. Mają one w pełni wykorzystać potencjał rozwojowy dzieci poprzez atrakcyjną i skuteczną organizację procesu dydaktyczno-wychowawczego. Podkreśla się zmianę organizacji pracy nauczyciela z uczniem. Odchodzi się od systemu tradycyjnego, który opierał się przede wszystkim na przekazywaniu wiedzy i kontroli stopnia jej opanowania, a wprowadza system bardziej przyjazny i otwarty dla dziecka, który opiera się na nowatorskich metodach aktywizujących, wykorzystujących nowoczesne technologie informacyjne. Istotą współczesnego kształcenia staje się wszechstronna aktywizacja ucznia poprzez kreatywną pracę nauczyciela. Na poziomie edukacji wczesnoszkolnej bardzo intensywnie kształtuje się charakter i osobowość każdej jednostki, dlatego ważnym zadaniem nauczycieli jest odpowiedni dobór treści wychowawczych i właściwy sposób ich realizacji, także dobór odpowiednich metod aktywizujących i działań innowacyjnych.

Year

Volume

18

Issue

2

Pages

35-52

Physical description

Dates

published
2020

Contributors

author
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi

References

  • Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 1997.
  • Bałachowicz J., „Kształcenie dla rozwoju” jako podstawowy paradygmat przemian edukacji początkowej, [w:] H. Siwek (red.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Katowice 2007.
  • Drabik L., Sobol E., Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Encyklopedia powszechna PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
  • Gołębniak B., Program szkolny, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika: podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa 2004.
  • Korczewska E., Na dobry start. Metody aktywizujące w przedszkolu, „Doradca Nauczyciela Przedszkola” 2012, nr 12.
  • Langier C., Rola nauczyciela w rozwoju aktywności dziecka w młodszym wieku szkolnym, [w:] U. Ordon, A. Pękala (red.), Tradycja i nowoczesność w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2008.
  • Marszałek A., Metody aktywizujące w kształceniu, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, „Żak”, Warszawa 2004.
  • Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2004.
  • Ordon U., Wykorzystanie metod aktywizujących przez nauczycieli przedszkoli i klas I–III – raport z badań, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” 2015, nr 3.
  • Piekarski J., Śliwerski B., Edukacja alternatywna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2000.
  • Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Document Type

Publication order reference

Identifiers

Biblioteka Nauki
2192231

YADDA identifier

bwmeta1.element.ojs-doi-10_25312_2083-2923_18_2020_03hmdd
JavaScript is turned off in your web browser. Turn it on to take full advantage of this site, then refresh the page.